ترخیص مشروط کالاهای ممنوعه آغاز شد

ترخیص مشروط کالاهای ممنوعه آغاز شد

بعد از تصمیمات اتخاذ شده در رابطه با تعیین تکلیف کالاهای گروه 27 ، اعلام مسيولان گمرک از شروع ترخیص این کالاها براساس ضوابط تعیین شده و مشروط به ارايه کد رهگیری بانک حکایت دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اواخر اسفند سال گذشته، زمانی بود که سرانجام بعد از مدت‌ها بحث و حواشی در رابطه با کالاهای گروه 27 که دارای اولویت ارزی غیرفعال و به نوعی مشمول ممنوعیت واردات بود، مسيولان مربوطه برای تعیین تکلیف این حجم از کالا تصمیم گیری کردند.

این در حالی بود که طبق اعلام مسيولان گمرک برآوردها نشان می‌داد که حدود 50 میلیون دلار کالای گروه 27 مشمول محدودیت واردات به لحاظ شرایط ارزی شده و امکان ترخیص نداشت.

شرایط ارزی و ثبت سفارش برای ترخیص

اما تازه‌ترین اعلام معاون فنی گمرک به ایسنا از این حکایت دارد که ترخیص کالاهای گروه 27 طبق ضوابط در دستور کار قرار گرفته و بر این اساس با توجه به لیست ارايه شده حدود 300 ردیف اظهارنامه را مشمول خواهد شد.

ارونقی افزود: بنا بر شرایط تعیین شده ترخیص کالاهای گروه 27 منوط به ارايه کدرهگیری بانک در کلیه رویه‌های وارداتی اعم از بانکی و غیربانکی است. در عین حال که تامین ارز از محل ارز اشخاص انجام خواهد شد.

به گفته وی، چنانچه ردیف تعرفه اظهاری و مندرج در ثبت سفارش ارايه شده ، وفق استنباط گمرک تغییر کند ترخیص کالا منوط به ویرایش ثبت سفارش خواهد بود.

گفتنی است که در سال گذشته اعلام گمرک ایران درباره ضرورت تعیین تکلیف کالاهای گروه 27 حاشیه ساز شده و واکنش های متفاوتی به دنبال داشت، به هر حال ورود این بخش از کالا قبل از ممنوعیت و با طی مراحل قانونی و مجوز صادره از سوی وزارت صمت، حقوق مکتسبه ای برای صاحبان کالا ایجاد می کرد که باید نسبت به تعیین تکلیف این کالاها که به گفته مسيولان گمرک در آستانه فساد یا متروکه شدن قرار داشت اقدام می شد.

اما وزارت صمت که خود مجوز واردات بخش عمده این کالاها را صادر کرده بود تاکید داشت که کالاهای اساسی در اولویت ارزی و واردات قرار دارد، این در حالی بود که اغلب تامین ارز این کالاها از محل اشخاص بود و در مجموع حجم قابل توجهی نسبت به مجموع واردات نداشت و از سویی این ممنوعیت از سوی دولت مصوب نشده بود و یا جزو ممنوعه های شرعی قرار نداشت.

لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، کمپوت آناناس برخی اقلام، از انواع زیاد کالاهایی گروه 27 است.

اخبار بازارها را در سرویس بازار تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: ایسنا

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد