بورس در هفته‌ای که گذشت/ مصوبات سران قوا روند بورس را تغییر می‌دهد؟

بورس در هفته‌ای که گذشت/ مصوبات سران قوا روند بورس را تغییر می‌دهد؟

بورس در هفته گذشته نیز با کاهش در شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن مواجه بود. با برگزاری جلسه سران قوا بسیاری از سهامداران حقیقی منتظر اجرای این مصوبات و بررسی تاثیر آن بر روند معاملات بورس هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حال و روز بورس مانند اوضاع اقتصاد کشور تعریف چندانی ندارد. همه شاخص ها به ضرر سهامداران است و هیچ حرکت و اتفاق امیدوار کننده ای برای رهایی از این وضعیت در بازار سرمایه دیده نمی شود.

بسیاری از کارشناسان دامنه نوسان نامتقارن را علت شکل گیری رکود عمیق در بازار سرمایه می دانند. اما سازمان بورس همچنان اصرار بر اجرای این مصوبه دارد. هیچ یک از نهادهای بالادستی نیز برای حل این موضوع وارد عمل نشده و بازار همچنان قفل در صف فروش است.

هر روز حدود 450 تا 500 نماد که باز و قابل معامله هستند در صف های فروش روز را آغاز می کنند و با همین صف که تعداد افراد بیشتری داخل آن هستند، روز را به پایان می رسانند.

بازار سرمایه با ظرفیت بسیار بالایی که داشت می توانست به یکی از روش های پشتیبانی از تولید باشد؛ اما امروز همه سرمایه ها در حال خروج از این بازار هستند و افراد و سهامداران خرد، از هر فرصتی برای خروج از بورس اقدام می کنند.

شاخص کل همچنان در حال سقوط

شاخص کل در هفته گذشته در مجموع با ریزشی حدودا 3 درصدی مواجه شد. این ریزش در حالی اتفاق افتاد که بازار یک روز را تعطیل پشت سر گذاشت. کاهش شاخص کل در 3 روز و افزایش 5 هزار واحدی در روز چهارشنبه در مجموع باعث شد شاخص کل 35 هزار واحد کاهش را تجربه کند.

شاخص کل به دلیل اینکه اکثرنمادها در صف فروش هستند، حال و روز خوبی ندارد. شاخص کل بیشتر تحت تاثیر نمادهای شاخص ساز و بزرگ و دولتی قرار دارد. به دلیل اینکه این نمادها در حال خرید و فروش توسط شرکت های حقوقی هستند، قیمت های پایانی انها هر روز پر شده و می توانند شاخص کل را با کاهش یا افزایش دهند.

نمادهای شاخص در این هفته به دو بخش بانکی و غیربانکی تقسیم می شدند. از ابتدای هفته نمادهای بانکی به دلیل افزایش نرخ تسعیر ارز در بانک تا 15 هزار تومان، پیش بینی می شد، بتوانند سایر بازار را نیز تا حدودی با خود همراه کنند. اما تنها یک روز شیرینی این تصمیم بانک مرکزی توانست نمادهای بانکی را سبزپوش کند.

رقابت شاخص کل هموزن در ریزش

شاخص کل هموزن نیز در هفته گذشته با کاهشی یک درصدی به 423 هزار واحد نزدیک شد. اینکه شاخص با این تعداد صف فروش در طول هفته با ریزش 4400 واحد ریزش مواجه شده است به مساله عدم خرید و فروش سهام شرکت ها بر می گردد.

اکثر نمادها که در صف فروش هستند، به دلیل اینکه زیر 10 هزار سهم از آنها در طی معاملات یک روز معامله می شود، قیمت پایانی آنها تغییر نکرده و به همین دلیل شاخص کل هموزن نیز تغییرات کمی را تجربه می کند. نکته جالب توجه اینکه برخی از نمادها حتی یک برگ سهم هم در آنها خرید و فروش نمی شود.

خروج 1590 میلیارد تومان پول از بورس

روند خروج پول از بازار سرمایه وارد هفته پنجم در سال 1400 شده است. طی هر 5 هفته گذشته که بازار سرمایه باز بوده است، در مجموع 9700 میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شده است.

کارشناسان اقتصادی در هفته های گذشته نیز هشدار داده بودند در صورت ادامه روند فعلی بازار سرمایه با مشکل نقدینگی مواجه خواهد شد. در صورتی که سهامداران خرد، اصرار بر خروج از بورس داشته باشند، باید شاهد ورود نقدینگی به سایر بازارهای موازی بازار سرمایه باشیم.

مصوبات سران قوا روند بازار را تغییر می دهد؟

در هفته گذشته و در روز دوشنبه جلسه سران قوا به بورس و بازار سرمایه اختصاص داشت. طبق جلسات هفته گذشته که در دولت و مجلس شورای اسلامی تشکیل شده بود، به نظر می رسید این جلسه با مصوبات مهمی همراه باشد. 7 پیشنهاد سازمان بورس و وزارت اقتصاد، در این جلسه تصویب شد.

طبق مصوبه سران قوا، 1. صدور مجوز سرمایه‌گذاری بانک‌ها با حداکثر نقدینگی موجود؛ 2. تخصیص درصد قابل‌توجهی از صندوق توسعه ملی با نرخ دلار به قیمت بازار آزاد؛ 3. تسهیل اعطای وام کم‌بهره بر تمامی شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری؛ 4. جبران زیان وارده به خریداران ETF؛ 5. فروش اوراق 20هزار میلیاردی به منظور تامین نقدینگی لازم جهت بهبود وضعیت بازار؛ 6. تسهیل افزایش سرمایه از محل‌های مختلف و معافیت مالیاتی شرکت‌هایی که قصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته دارند؛ 7. تخصیص 80 درصد از مالیات دریافتی از بورس به صندوق تثبیت بازار، باید از هفته آینده اجرایی شود.

در خصوص اثربخشی این بسته و بسته قبلی که به تصویب شورای عالی بورس رسید، تردید جدی وجود دارد. به نظرمی رسد، در وهله اول باید توجه داشت احیای بازار سهام نیازمند کنترل انتظارات تورمی و جلوگیری از ورود سرمایه‌های سرگردان به بازارهای طلا و ارز است. یعنی باید مانع از خروج بیشتر پول از بورس شد.

به نظر می رسد کلیدواژه حمایت که از مردادماه سال 99 بر سر زبان ها افتاده است، به یک واژه دم دستی برای مسوولین دولتی تبدیل شده است و بازار سرمایه از یک حمایت تاثیرگذار در ماه های گذشته بی بهره بوده است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد