خریداران عمده نفت ایران باز می‌گردند؟

خریداران عمده نفت ایران باز می‌گردند؟

با وجود افزایش واردات نفت چین از ایران، انتظار می‌رود که هند نیز به زودی به خرید نفت ایران روی آورد چراکه پس از جلسه اوپک‌پلاس و نارضایتی هندی‌ها از محدودیت تولید اوپک و متحدانش و هدف آن برای ایجاد تنوع در تامین‌کنندگان نفت خام ممکن است با واقعیت‌های سخت بازار جهانی روبه‌رو شود و حتی از خاورمیانه به سمت دیگر تولیدکنندگان نفتی برود.

بلومبرگ طی گزارشی واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس را 856 هزار در روز پیش‌بینی کرد که البته بالاترین رقم در دو سال گذشته و حدود 130 درصد بیشتر از ماه فوریه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، واردات 856 هزار بشکه‌ای نفت از ایران در حالی است که از زمان خروج یک‌جانبه امریکا از برجام اغلب کشورهای عمده خریدار نفت ایران، واردات خود را به ‌شدت کاهش داده یا به صفر رسانده بودند. با این حال پیش‌بینی می‌شود واردات نفت چین از ایران در ماه مارس نسبت به ماه فوریه بیش از دوبرابر افزایش یابد. صادرات نفت ایران به استان شاندونگ چین که مقر یک‌چهارم ظرفیت پالایشگاهی این کشور است، در این ماه به‌ شدت افزایش یافته و باعث متراکم شدن بنادر و پر شدن منابع ذخیره در این منطقه شده است.

در قسمتی از این گزارش آورده شده که «قیمت نفت ایران در چین معمولا 3 تا 5 دلار ارزان‌تر از شاخص نفت برنت فروخته می‌شود. افزایش واردات نفت چین از ایران در حالی پیش‌بینی شده که واردات شامل انتقال کشتی به کشتی نفت در خاورمیانه یا در آب‌های سنگاپور، مالزی و اندونزی برای پنهان کردن مبدا آنها می‌شود. مصرف سوخت چین به سطح قبل از بحران کرونا بازگشته ولی طی چند ماه گذشته در بحبوحه‌ اوج دوباره کرونا در بخش‌هایی از این کشور کاهش یافته است. مصرف سوخت این کشور در حال حاضر به خاطر فعالیت کارخانه‌ای و افزایش ساخت و ساز در این کشور بالا رفته است. تخمین زده می‌شود نفتکش‌ها حداقل باید 12 روز منتظر بمانند تا بار آنها در شاندونگ تخلیه شود. ذخایر نفتی در بنادر این استان به بالاترین سطح طی یک ماه گذشته رسیده است.»

با وجود افزایش واردات نفت چین از ایران، انتظار می‌رود که هند نیز به زودی به خرید نفت ایران روی آورد چراکه پس از جلسه اوپک‌پلاس و نارضایتی هندی‌ها از محدودیت تولید اوپک و متحدانش و هدف آن برای ایجاد تنوع در تامین‌کنندگان نفت خام ممکن است با واقعیت‌های سخت بازار جهانی روبه‌رو شود و حتی از خاورمیانه به سمت دیگر تولیدکنندگان نفتی برود.

خبرگزاری رویترز اواسط هفته گذشته خبری مبنی بر الزام به تنوع‌بخشی و کاهش وابستگی پالایشگاه‌های نفتی در هند به خاورمیانه منتشر کرد. هندی‌ها 84 درصد نیاز نفت خام خود را وارد می‌کنند که بیش از 60 درصد آن از خاورمیانه تامین می‌شود. به نظر می‌رسد واردات نفت هند در ماه فوریه به ‌شدت کاهش یافته است.

بزرگ‌ترین تامین‌کننده هند در ماه‌های اخیر عراق بوده است، داده‌های حمل و نقل رفینیتیو حاکی از واردات روزانه 900 هزار بشکه در روز در فوریه بوده، این مقدار در ماه دسامبر برابر 890 هزار بشکه در روز بوده است. هند در ماه مورد بررسی واردات از عربستان را کاهش و از روسیه و امریکا افزایش داده است. با این وجود به نظر می‌رسد برای تنوع‌بخشی به سبد خرید نفت خود نیاز به نفت تولیدی ایران و ونزويلا نیز دارد.

هر چند بیش از یک‌سال از آخرین خرید هندی‌ها از ایران می‌گذرد اما به نظر می‌رسد روی کار آمدن بایدن می‌تواند مقدماتی باشد برای خرید بیشتر نفت از ایران.

نفت سنگین ایران گران شد

جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در ماه میلادی گذشته 6 دلار و 28 سنت معادل 11.5 درصد در مقایسه با ژانویه افزایش داشت. قیمت نفت سنگین ایران در فوریه برای چهارمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد و به 60 دلار و 66 سنت در هر بشکه رسید که در مقایسه با قیمت 54 دلار و 38 سنت در ژانویه، 6 دلار و 28 سنت معادل 11.5 درصد افزایش داشت.

میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال 2021 تاکنون 57 دلار و 52 سنت در مقایسه با 57 دلار و 97 سنت در مدت مشابه سال 2020 بوده است. ارزش سبد نفتی اوپک در فوریه به 61 دلار و پنج سنت در هر بشکه رسید و در مقایسه با 54 دلار و 38 سنت در ژانویه، 6 دلار و 67 سنت معادل 12.3 درصد رشد نشان داد. همسو با افزایش قیمت‌های پایه مرتبط و قیمت‌های فروش رسمی به خصوص به آسیا، ارزش سبد نفتی اوپک در فوریه برای چهارمین ماه متوالی رشد کرد و به بالاترین حد از ژانویه سال 2020 رسید.

میانگین ارزش سبد نفتی اوپک از ابتدای سال2021 تاکنون 57 دلار و 72 سنت در هر بشکه در مقایسه با 60 دلار و 64 سنت در مدت مشابه سال 2020 بوده است که دو دلار و 83 سنت معادل 4.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.

مطالعه بیشتر: سقوط صادرات نفت ایران / امسال روزانه 180 هزار بشکه صادر شد

 

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد