اعمال سیاست های قیمتی بر پرمصرف ها در بهینه سازی مصرف گاز در کشور موثر است

اعمال سیاست های قیمتی بر پرمصرف ها در بهینه سازی مصرف گاز در کشور موثر است

یک کارشناس انرژی گفت: شدت مصرف انرژی در بخش خانگی مناسب نیست و همین امر مشکلاتی را برایمان به وجود آورده است. افزایش بهره وری وسایل گازسوز می تواند در مدیریت مصرف اثرگذار باشد؛ همچنین مصرف غیرمتعارف مشترکان پرمصرف نیز بر این شدت مصرف در بخش خانگی اثرگذار بوده است که به دلیل قیمت پایین انرژی است. اعمال سیاست های قیمتی برای پرمصرف ها که عمدتا از طبقات مرفه و ثروتمند جامعه هستند، به مدیریت مصرف گاز طبیعی کمک می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، داده‌های وزارت نفت نشان می دهد پرمصرف‌های گاز از طبقات مرفه جامعه هستند. به طوری که 90 درصد از مشترکان پرمصرف جزو طبقات بالای جامعه به شمار می روند و در مناطق گران شهرهای مختلف سکونت دارند. با توجه به این واقعیات، برخی پیشنهاد می کنند اعمال سیاست های قیمتی به پرمصرف ها می تواند روش مناسبی برای مدیریت مصرف گاز در کشورمان باشد. به گونه ای که اقشار ضعیف و مشترکان کم مصرف متحمل هزینه ای نشوند، اما مشترکانی که مصارف بالایی دارند، هزینه ی اضافه مصرف خود را بپردازند. همچنین این دسته از کارشناسان اعتقاد دارند هر چقدر به سمت واقعی سازی قیمت گاز حرکت کنیم، انگیزه ی بیشتری در مردم برای صرفه جویی به وجود می آوریم.

این تصور در کشورمان وجود دارد که ما دارنده ی منابع عظیم گازی هستیم و محدودیتی به لحاظ منابع نداریم، بنابراین هر چقدر که بخواهیم می توانیم از این نعمت خدادادی استفاده کنیم. حال آنکه استحصال گاز هزینه ی بالایی دارد و تا وقتی این ماده ی ارزشمند و خدادای به خانه ها برای مصرف می رسد، هزینه ی زیادی برای آن صرف می شود. از طرف دیگر، می توانیم گازی را که دور می ریزیم و هدر می دهیم از طریق صادرات تبدیل به منابع ارزی برای کشور کنیم و از مزایای آن بهره ببریم. نظرات محمدعلی خطیبی را به عنوان یک کارشناس اقتصادی در ادامه در این خصوص می خوانید.

خطیبی در مورد مصرف بی رویه ی گاز در بخش خانگی در کشورمان تصریح کرد: به نظر من، عمده ی مشکل در این زمینه به الگوی مصرف برمی گردد. بیش از هشتاد درصد مصرف انرژی در خانه ها، گاز است و از انرژی های دیگر در بخش خانگی استفاده نمی کنیم. این موضوع نشان دهنده ی اهمیت مدیریت مصرف گاز در کشورمان است. پایین بودن استانداردهای مورد نیاز برای وسایل گاز سوز نیز در بالا بودن مصرف در بخش خانگی موثر است. متاسفانه وسایل گازسور در کشور ما بسیار پرمصرف هستند و به مصرف انرژی در آن ها توجه نشده است. بنابراین، شدت مصرف انرژی در بخش خانگی مناسب نیست و همین امر مشکلاتی را برایمان به وجود آورده است. افزایش بهره وری وسایل گازسوز می تواند در مدیریت مصرف اثرگذار باشد؛ همچنین مصرف غیرمتعارف مشترکان پرمصرف نیز بر این شدت مصرف در بخش خانگی اثرگذار بوده است که به دلیل قیمت پایین انرژی است.

وی در ادامه گفت: ما به لحاظ مصرف گاز وضعیت خوبی نداریم و چند برابر استاندارد جهانی مصرف می کنیم. لازم است برای این موضوع چاره اندیشی های لازم را داشته باشیم تا با مشکلات بیشتر در آینده مواجه نشویم. با اعمال سیاست های مختلف اعم از قیمتی و غیرقیمتی می توانیم به مدیریت مصرف بپردازیم. در این زمینه دولت باید به وظایفش عمل کند و با بالا بردن استانداردهای ساختمان سازی و افزایش بهره وری وسایل گرمایشی به مدیریت مصرف کمک کند. ، می توان از طریق سیاست هایی موضوع قیمت را در بهینه سازی مصرف دخیل کرد.

به گفته ی این کارشناس انرژی، اعمال سیاست های قیمتی برای پرمصرف ها که عمدتا از طبقات مرفه و ثروتمند جامعه هستند، به مدیریت مصرف گاز طبیعی کمک می کند.

خطیبی خاطرنشان کرد: در روش تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف ها، مقدار متعارفی برای خانواده ها در نظر گرفته می شود و انرژی به صورت یارانه ای در اختیار آن ها قرار می گیرد. کسانی که می خواهند بیشتر از این مقدار متعارف مصرف داشته باشند، باید هزینه ی آن را پرداخت کنند. در روش تعرفه گذاری پلکانی، هر چقدر مصرف بالاتر برود، هزینه ی آن با ضرایب بالاتری محاسبه می شود. در این روش، پرمصرف ها هزینه ی بیشتری می پردازند و در نتیجه عدالت بیشتری در توزیع یارانه ها اعمال می شود. در تعرفه گذاری ها باید دقت لازم به عمل آید که الگوی مصرف پایین تر از حداقل مصرف یک خانوار نباشد. نباید این الگو را آنقدر پایین در نظر بگیریم که یک خانوار با مصرف معمولی مصرفش از آن الگو عبور کند و مشمول هزینه های اضافی شود. از طرف دیگر، این الگو نباید خیلی بالا در نظر گرفته شود، به طوری که پرمصرف ها مشمول جریمه نشوند. به طور کلی، در تعریف الگوی مصرف باید دقت زیادی داشته باشیم تا عدالت به نحو احسنت اعمال شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد