اوپک‌پلاس تمدید توافق یا کاهش تولید نفت را بررسی می‌کند

اوپک‌پلاس تمدید توافق یا کاهش تولید نفت را بررسی می‌کند

ایلنا: منابعی در ايتلاف اوپک‌پلاس از احتمال تمدید توافق کنونی کاهش تولید یا حتی بررسی گزینه کاهش بیشتر در نشست هفته آینده وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس خبر دادند.

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، پنج منبع اوپک‌پلاس گفتند: احتمال دارد ايتلاف سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس در نشست یکشنبه هفته آینده (13 آذرماه) برنامه عرضه نفت خود را بدون تغییر نگه دارد.

با این حال، دو منبع هم از احتمال بررسی گزینه کاهش تولید بیشتر با هدف تقویت قیمت‌ها در پی ترس از کند شدن روند رشد اقتصادی خبر دادند.

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس در شرایطی که بازارهای جهانی با افت تقاضای ناشی از کند شدن فعالیت‌های اقتصادی و محدودیت‌های شدید کرونایی در چین روبه‌روست، گرد هم می‌آیند، در حالی که  اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه و در عین حال اجرای طرح سقف قیمتی برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه به‌عنوان یک علامت سوال پیش روی شرایط عرضه قرار می‌گیرد.

پنج منبع اوپک پلاس به رویترز گفتند: اعضای ايتلاف اوپک‌پلاس به احتمال زیاد برنامه‌های کنونی را تغییر خواهد داد.

در همین حال دو منبع دیگر اعلام کردند که ايتلاف اوپک‌پلاس می‌تواند کاهش تولید دیگری را هم به بحث و بررسی بگذارد، هرچند هیچ‌یک فکر نمی‌کردند کاهش دیگری بسیار محتمل باشد.

این منابع افزودند: این نشست که پیش‌تر به‌صورت حضوری برنامه‌ریزی شده بود، ممکن است یک رویداد نیمه یا به‌طور کامل ویدیوکنفرانسی باشد.

کاهش قیمت نفت، پس از نزدیک شدن به بالاترین رقم تاریخی 147 دلار برای هر بشکه در ماه مارس به‌دلیل تشدید تنش‌های مسکو و کی ‌یف، تحلیلگرانی مانند گروه اوراسیا را بر آن داشت که پیشنهاد کنند اوپک‌پلاس می‌تواند تولید خود را کاهش دهد.

 قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در روز سه‌شنبه اندکی بالای 85 دلار معامله شد.

اوپک‌پلاس پلاس در نشست ماه اکتبر تصمیم گرفت عرضه خود را از ماه نوامبر روزانه 2 میلیون بشکه معادل 2 درصد از عرضه جهانی کاهش دهد که این اقدام سبب یکی از بزرگ‌ترین درگیری‌ها بین ریاض و غرب شد، زیرا دولت آمریکا این تصمیم غافلگیرکننده را کوته‌نگری خواند.

عربستان 21 نوامبر (30 آبان‌ماه) اعلام کرد که اوپک‌پلاس به توافق کاهش تولید پایبند است و می‌تواند اقدام‌های بیشتری را برای متعادل کردن بازار انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در این باره گفته است: کاهش روزانه 2 میلیون بشکه‌ای عرضه اوپک‌پلاس تا پایان سال 2023 ادامه دارد و در صورت نیاز به اقدام‌های بیشتر با کاهش تولید برای متعادل کردن عرضه و تقاضا، ما همیشه آماده تصمیم‌گیری هستیم.

وزارت انرژی عربستان به‌تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزیران انرژی عربستان و عراق در دیداری بر اهمیت پایبندی به توافق کاهش تولید اوپک‌پلاس که تا پایان سال 2023 ادامه دارد، تاکید کردند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد