تخلف از مصوبه شورای رقابت در پیش‌فروش تارا

تخلف از مصوبه شورای رقابت در پیش‌فروش تارا

طبق مصوبه شورای رقابت، خودروسازان مجاز به پیش‌فروش خودرو با قیمت نامشخص نیستند؛ در این شرایط اقدام ایران خودرو مبنی بر تخلف در پیش فروش تارا و عرضه آن با قیمت نامعلوم سوال‌برانگیز است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در اطلاعیه‌ای که امروز توسط گروه صنعتی ایران خودرو منتشر شده، پیش فروش محصول جدید این خودروساز با نام «تارا» بدون اعلام نرخ قطعی انجام می‌شود.

بر این اساس، طرح پیش فروش محصول تارا دستی از امروز 28 شهریور به مدت 3 روز اجرا و محصولات تولیدی از اردیبهشت تا مهر 1401 به مشتریان تحویل داده می‌شود.

این خودرو با پیش پرداخت علی‌الحساب 140 میلیون تومانی عرضه می‌شود و طبق اعلام ایران خودرو، قیمت نهایی تارا پس از تعیین نهایی در دعوتنامه ها اعلام خواهد شد.

تخلف در پیش فروش تارا

این در حالی است که حدود یک ماه پیش در مصوبه چهارصد و هفتاد و سومین جلسه شورای رقابت مبنی بر شرایط ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو توسط شرکت‌های خودروساز داخلی تصمیماتی اتخاذ شده بود.

بر این اساس، اعضای شورای رقابت در رابطه با نحوه اقدام خودروسازان در موضوع پیش فروش خودرو به استناد ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی با اکثریت آراء مقرر کردند چنانچه مراجع ذی‌صلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش‌فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است.

طبق مصوبه شورای رقابت، در این صورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلا انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نمی‌شود و صرفا بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.

طبق مصوبه شورای رقابت، خودروهایی که قیمت آن تعیین نشده حق پیش فروش نخواهند داشت. به این ترتیب مشخص نیست تخلف در پیش فروش تارا بر چه اساسی صورت گرفته است؟

شورای رقابت پیشتر قیمت رسمی خودرو تارا دنده‌ای تحویل تیرماه امسال را 290 میلیون و 472 هزار و 900 تومان تعیین کرده بود (فارس).

تارا در بازار چند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی مبلغ پیش‌پرداخت برای ثبت‌نام در طرح پیش فروش تارا 140 میلیون تومان تعیین شده است که این خودرو در بازار 370 میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت کارخانه‌ای تارا نیز حدود 290 میلیون تومان و 650 هزار تومان است.

آگهی 600 میلیونی خرید تارا

البته قیمت بازار آزاد تارا دستی دقیقا مشخص نیست و قیمت‌های متفاوتی برای این خودرو در بازا آزاد عنوان می‌شود. در برخی از آگهی‌ها قیمت تارا دستی 400 میلیون تومان است و در برخی دیگر تا 500 میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده است. بر این اساس قیمت تارا دستی در بازار آزاد هنوز مشخص نیست.

قیمت تارا دنده‌ای هم در بازار آزاد از 450 میلیون تومان شروع می‌شود و تا 600 میلیون هم می‌رسد. اگرچه برخی از آگهی‌دهندگان قیمت تارای اتومات خود را تا 890 میلیون تومان هم آگهی کرده‌اند.

اما فعالان بازار معتقدند که قیمت این خودرو به دلیل عرضه تازه در بازار، مشخص نیست و احتمالا با افزایش عرضه تارا به بازار آزاد، کمی تعدیل می‌شود و قیمت تارا کاهش پیدا می‌کند.

مطالعه متن کامل دو گزارش قیمت تارا در بازار چقدر است؟ و آغاز پیش‌فروش تارا پیشنهاد می‌شود.

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودروی تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد