کرواسی به منطقه یورو می پیوندد

کرواسی به منطقه یورو می پیوندد

شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که با پیشنهاد کرواسی برای پذیرش یورو از اول ژانویه 2023 موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا به نقل از راشاتودی، شورای اتحادیه اروپا با پیشنهاد کرواسی برای پذیرش یورو از اول ژانویه 2023 موافقت کرده است.

این کشور حوزه بالکان قبل از تبدیل شدن به بیستمین عضو منطقه یورو، آخرین مانع را برای عضویت برطرف کرده بود.

شورای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای نوشت: یکی از سه اقدام قانونی (انجام شده)، نرخ تبدیل بین یورو و کونای کرواسی بود که 7.53450 کونا برای هر 1 یورو تعیین کرده است. این با نرخ مرکزی فعلی کونا در مکانیسم نرخ ارز مطابقت دارد.

این اقدام اولین گسترش ارز اتحادیه اروپا در تقریبا یک دهه اخیر محسوب می‌شود. آخرین کشور این اتحادیه که به منطقه یورو پیوست لیتوانی در سال 2015 بود.

بوریس وویچیچ، ريیس بانک ملی کرواسی در بیانیه ای گفت: شهروندان و کارآفرینان ما از ورود کرواسی به منطقه یورو مزایای مشخص، مستقیم و پایدار خواهند داشت. تا حد زیادی، ریسک ارز از بین خواهد رفت و کرواسی برای سرمایه گذاری در مواقع بحران جذاب تر و ایمن تر خواهد بود.

قیمت ها در کرواسی، که در سال 2013 به اتحادیه اروپا پیوست، از 5 سپتامبر به هر دو ارز نمایش داده خواهد شد و در طول سال آینده به صورت موازی استفاده می‌شود.

اقتصاد کرواسی که در میان ضعیف‌ترین اقتصادهای بلوک اتحادیه اروپا قرار دارد، به شدت به درآمد گردشگری متکی است و سالانه چندین میلیون بازدیدکننده از این قاره و دیگر نقاط جهان را به خود جذب می‌کند. پذیرش یورو به این معنی است که بازدیدکنندگانی که از منطقه یورو می آیند، دیگر نیازی به مبادله پول نقد خود با ارز محلی ندارند.

ارز یورو که در سال 1999 با 11 کشور از جمله آلمان و فرانسه راه اندازی شد، هفت دوره توسعه قبلی را پشت سر گذاشته است که با یونان در سال 2001 شروع شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد