پرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی به زودی عملیاتی می‌شود

پرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی به زودی عملیاتی می‌شود

ريیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از نهایی شدن اعطای تسهیلات 200 میلیون تومانی مسکن روستایی در آینده نزدیک با توجه به تاکید ريیس جمهور بر حمایت از توسعه و عمران روستاها خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر اکبر نیکزاد در مراسم امضای تفاهم نامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، امضای این تفاهم نامه را با نظر ویژه وزیر کشور عنوان و اظهار کرد: اقدامات مورد نظر در این تفاهم نامه از فعالیت‌های اساسی در توسعه و عمران روستاها است.

وی افزود: دو هفته قبل در وزارت کشور جلسه‌ای با سردار وحیدی وزیر کشور در خصوص مشکلات روستاها برگزار کردیم و وی دستور اکید داد که همکاری بین بنیاد مسکن و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تقویت شوند.

ريیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افزود: در حال حاضر با همت و اراده مسيولان کشور، گام‌های اساسی برای اصلاح اقتصادی برداشته شده است. اگر چه مردم تحت فشار هستند اما با دولت برای اصلاح ساختارهای اقتصادی همراهی می‌کنند.

وی روستاها را محل تولید و رونق اقتصادی دانست و گفت: اگر تولید تقویت شود وابستگی به واردات کالاهای اساسی کاهش می‌یابد.

ريیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از دیگر زمینه‌های همکاری بنیاد مسکن و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را توسعه گردشگری روستایی و هر زمینه‌ای که به عمران روستاها منجر شود عنوان و اظهار کرد: با مصوبه مجلس در قانون بودجه امسال قیر رایگان از ابتدای سال به بنیاد مسکن واگذار شده اما برای تبدیل قیر به آسفالت جهت اصلاح معابر روستاها مشکل اعتبارات داشتیم لذا با همکاری بنیاد مستضعفان اعتباراتی جهت هم افزایی دو بنیاد مسکن و مستضعفان اقداماتی انجام دادیم و توانستیم با کمک بنیاد مستضعفان بسیاری از راه‌های روستایی را آسفالت کنیم.

نیکزاد افزود: همچنین با سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزادی جلسه داشتیم و اعتباراتی جهت آسفالت روستاهای واقع در محدود مناطق آزاد اخذ کنیم. بخصوص که بنیاد مسکن قیر رایگان داشت و با استفاده از اعتبارات دیگر نهادها آن را به آسفالت تبدیل کردیم.

وی با بیان اینکه بخشی از مسکن روستایی محرومان شامل 20 هزار واحد روستایی را با کمک بنیاد مستضعفان در دست ساخت داریم گفت: آبادانی روستاها از اهداف اصلی دولت سیزدهم است و جلسات خوبی در شورای عالی روستاها در این خصوص برگزار می‌شود.

ريیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه سنددار کردن خانه‌های روستایی و واحدها مسکونی شهرهای زیر 20 هزار نفر به بنیاد مسکن واگذار شده یادآور شد: در جلسه شورای عالی مسکن که هفته گذشته به ریاست ريیس جمهور برگزار و موضوع مسکن روستایی و شهری بررسی شد در خصوص وام مسکن روستایی صورتجلسه‌ای به امضا رسید.
نیکزاد ادامه داد: موضوعی که دار این صورتجلسه درج شده بود این بود که سازمان برنامه و بودجه تعهدنامه این سازمان مبنی بر قبول مابه‌التفاوت 13 درصدی نرخ سود مصوبه شورای پول و اعتبار با شورای عالی مسکن در خصوص وام روستایی را به بانک مرکزی ارسال کند.

وی تصریح کرد: وام 200 میلیونی مسکن روستایی باید با نرخ 5 درصد پرداخت شود ولی نرخ سود مورد نظر شورای پول و اعتبار 18 درصد است که این مابه‌التفاوت 13 درصدی را دولت باید به بانک‌ها بدهد که این نامه هنوز برای بانک مرکزی ارسال نشده است.

ريیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه برخی مسيولان سازمان برنامه و بودجه، مابه‌التفاوت نرخ سود 18 تا 5 درصدی را رقم بسیار بالایی می‌دانند گفت: من هم به آنها اعلام کردم که اگر وام 200 میلیونی مسکن روستایی پرداخت نشود با تعداد زیادی واحدهای ساخته نشده در روستاها مواجه می‌شویم. فکر می‌کنم با توجه به اینکه پرداخت این مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات در صورتجلسه شورای عالی مسکن ذکر شده بود به زودی پرداخت وام 200 میلیونی مسکن روستایی با نرخ سود 5 درصد عملیاتی شود.

به گفته نیکزاد در حال حاضر اگر روستاییان برای دریافت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی با نرخ سود 18 درصد به بانک‌ها مراجعه کنند مشکلی برای دریافت ندارند؛ این مابه‌التفاوت نرخ سود 40 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد