اقتصادآنلاین - پویا دادجو؛ خودروسازی یکی از صنایعی است که طی چهار سال گذشته بیشترین آسیب را از بازگشت تحریمهای اقتصادی دیده است. نگاهی به صورتهای مالی خودروسازان بزرگ کشور نیز تاییدی بر این موضوع است؛ زیان انباشتهای که هر فصل بر آن اضافه میشود، نتیجه بازگشت تحریمهای اقتصادی و البته سیاستگذاری کلان اشتباه و مدیریت غیربهینه این شرکتها است.
نگاهی به آمارهای تولید و فروش نشان میدهد پس از خروج آمریکا از برجام که به خروج بسیاری از خودروسازان خارجی از کشور انجامید، میزان تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور به شدت کاهش پیدا کرد. تولید این سه خودروساز که در سال 1396 به بیش از یک میلیون و 415هزار دستگاه رسیده بود، ناگهان در سال 1397 با کاهش بیش از 40 درصدی به حدود 841 هزار دستگاه سقوط کرد و عملا تیراژ این سه خودرو ساز تا سال گذشته نیز در همین حدود باقی ماند؛ به گونه ای که میانگین تولید این سه خودروساز طی سالهای 1397 تا 1400 حدود 871 هزار دستگاه بوده است. این رقم برای سال های 1393 تا 1396 حدود یک میلیون و 177 هزار دستگاه بود.
حالا انتشار آمار تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور در فصل بهار امسال نشان میدهد که هر چند شرایط تولید نسبت به سالهای پیش از تحریم همچنان فاصله دارد، اما نسبت به سه سال گذشته شاهد بهبود شرایط تولید هستیم. سه خودروساز بزرگ کشور در بهار امسال در مجموع حدود 227 هزار دستگاه تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از 9 درصدی را نشان میدهد. مقایسه آمار تولید در بهار امسال با بهار سال 1397 یعنی پیش از خروج آمریکا از برجام، نشان میدهد که تولید این سه خودروساز کاهش 22 درصدی را تجربه میکند.
در فصل بهار، فروش هم همانند تولید بهترین عملکرد سالهای تحریم را ثبت کرده است. ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در سه ماهه نخست امسال در مجموع حدود 251 هزار دستگاه فروختهاند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش بیش از 37 درصدی را نشان میدهد. هر چند مقایسه این رقم با بهار سال 137 حاکی از کاهش بیش از 11 درصدی است.
آنچه که صورت های مالی خودروسازان نشان میدهد این است که تیراژ تولید در فصل بهار بهبود نسبی را طی چهار سال گذشته تجربه کرده است. با این وجود دو نکته مهم در این خصوص وجود دارد. اولا هر چند کمیت تولید بهبود یافته اما آنچه که غیرقابل انکار است،کاهش محسوس کیفیت خودروهای تولیدی است. ثانیا نگاهی به ترازنامه این شرکت ها نشان میدهد که زیان انباشته آنها در بهار امسال به بیش از 77 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش حدود 38 درصدی را نشان دهد.
همانگونه که مشخص است هر سه خودروساز کشور با افزایش زیان انباشته در فصل بهار روبرو بوده اند. این موضوع نشان میدهد که هر چند افزایش تولید میتواند خبر خوبی تلقی شود اما این موضوع به قیمت افزایش زیان انباشته خودروسازان است؛ در حقیقت تا زمانی که تولید خودروسازان با زیان همراه باشد، افزایش تیراژ تولید چیزی به معنای انباشت زیان برای خودروسازان نیست.