برق چه کسانی قطع می‌شود؟/ آیا مشترکان ایرانی پر مصرف هستند؟

برق چه کسانی قطع می‌شود؟/ آیا مشترکان ایرانی پر مصرف هستند؟

قطع برق باعث افزایش قیمت بسیاری از کالاها در بازار ایران شده است و حالا مدیران وزارت نیرو برای کنترل قطع برق از سیاست‌های جدید این وزارتخانه می‌گویند.

به گزارش تجارت‌نیوز، گرفتاری قطع برق حالا به افزایش قیمت کالاهای مختلفی مانند سیمان، فولاد، میوه و … رسیده است و بسیاری از تولیدکنندگان مدعی شدند که به دلیل قطع برق، متضرر شده‌اند.

با این وجود وزارت نیرو که از تامین برق مشترکان خانگی درمانده شده و پایداری شبکه برق را با قطع برق کارخانجات رقم زده است، وعده‌هایی می‌دهد که مشخص نیست چقدر صحت دارد؟

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق دیروز که اخبار گرانی سیمان داغ شده بود گفت: با هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و صمت آن دسته از کارخانجات سیمانی که از روز گذشته سیمان خود را در بازار عرضه و باعث کاهش حباب قیمتی شدند، در اولویت رفع محدودیت‌های برقی قرار گرفتند و در صورت همکاری، رفع محدودیت‌های برقی سایر کارخانجات سیمانی که محصولات خود را در بازار عرضه کنند انجام می‌شود.

البته وزارت نیرو مدعی شده بود که تنها دلیل افزایش قیمت برخی کالاها، حضور دلالان و واسطه‌هاست و نه قطعی مکرر برق که علاوه بر نارضایتی مشترکان خانگی، کمر کارخانه‌ها را هم شکسته است.

حالا شرکت توانیر برای کنترل مصرف برق اعلام کرده که نصب کنتور هوشمند برای مشترکان پر مصرف اجباری است.

بر این اساس توانیر توضیح داده است: نسل جدید کنتورهای هوشمند هر 15 دقیقه یکبار اطلاعات مصرف را ارسال می‌کند و در صورتی که مشترک بیش‌تر از میزان استاندارد مصرف کند، برق آن مشترک به صورت خودکار و اتوماتیک قطع می‌شود.

به جز آن استانداری تهران هم راه‌هایی برای کاهش مصرف برق داشت و امروز، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران اعلام کرد: فعالیت کارکنان ادارات عادی به صورت 70 درصد دورکاری و فعالیت‌های ادارات ضروری، به صورت 50 درصد دورکاری است و استانداری برای نظارت بیشتر، به صورت متدوام از سازمان‌ها و دستگاه‌ها، بازدید می‌کند.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که وزارت نیرو پیش از این اعلام کرده بود که فقط حدود 40 درصد مصرف برق مربوط به مشترکان خانگی است و از این میان بالای 80 درصد مشترکان مطابق الگوی مصرف استاندارد، برق مصرف می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر در همین مورد، گزارش «جیره‌بندی برق کشور» را هم بخوانید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد