رفع موانع بروکراسی به طرح نهضت ملی مسکن سرعت می‌دهد

رفع موانع بروکراسی به طرح نهضت ملی مسکن سرعت می‌دهد

طرح نهضت ملی مسکن از جمله طرح‌های دولت است که تسریع در روند اجرای آن نقش بسیار مهمی در خانه‌دار کردن اقشار پایین دست جامعه دارد، هر چند که تامین اراضی و نیز تزریق آورده و همچنین مساعدت نظام بانکی سه شاخص کلیدی در به سرانجام رساندن این طرح است، اما تسهیل موانع بروکراسی در این زمینه و سرعت بخشی به امور اداری این طرح در جایگاه خود می‌تواند نقش مهمی در تسریع اجرای این طرح داشته باشد.

به گزارش ایسنا، آمار منتشر شده تحولات بازار مسکن شهر تهران از سوی بانک مرکزی، زنگ خطر نوسانات این بازار را به صدا درآوده است. تشدید شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن قطعا نقش موثری در تغییرات قیمت مسکن به دنبال خواهد داشت و همین مساله لزوم حمایت همه‌جانبه دولت از تولید مسکن که شاخص‌ترین آن طرح نهضت ملی مسکن است را بیش از پیش ضروری می‌کند.

طبق آخرین آماری که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده تا کنون عملیات ساخت یک میلیون و 383 هزار و 513 واحد نهضت ملی مسکن آغاز و برای اجرای یک میلیون و 535 هزار و 276 واحد نیز تامین زمین صورت گرفته است.

از سوی دیگر این برنامه چالش‌هایی را پیش روی خود می‌بیند که توجه به رفع آنها می‌تواند دولت را در اجرای چهار میلیون واحد مسکونی ظرف چهار سال کمک کند. طی حدود یک سال گذشته که از شروع به کار دولت سیزدهم می‌گذرد، کارشناسان همواره اشکالات پروژه نهضت ملی مسکن را گوشزد کرده‌اند. پایین بودن توان متقاضیان، عدم پایبندی سیستم بانکی به تکلیف 360 هزار میلیارد تومانی سالیانه در قبال این پروژه و رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی، مهمترین موانع پیش روی این طرح است.

یک کارشناس: خدمات زیربنایی و روبنایی دیده شود

درخصوص راهکارهای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، شهاب سعادت‌نژاد- بازرس انجمن انبوه‌سازان استان تهران به ایسنا گفت: اجرای بهینه طرح نهضت ملی مسکن در اراضی با کیفیت که امکان توسعه خدمات زیربنایی و روبنایی در آن وجود داشته باشد قطعا می‌تواند نقش موثری در خانه دار شدن اقشار پایین دست جامعه داشته باشد.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌های مرتبط باید دست‌اندازهای طرح نهضت ملی مسکن را برطرف کنند گفت: پیچیدگی‌های بروکراسی می‌تواند در مسیر طرح نهضت ملی مسکن، اختلال ایجاد کند و باعث شود که حتی با وجود فراهم بودن همه شرایط این طرح به کندی پیش برود.

سعادت‌نژاد تاکید کرد: برخی از انبوه‌سازان برای تمدید پروانه صلاحیت خود باید ماه‌ها در پیچ وخم بروکراسی زمان هدر دهند و وزارت راه به عنوان متولی اجرای این طرح باید تمهیداتی در نظر گیرد که تمدید و صدور پروانه اشتغال انبوه سازان به عنوان یکی ازارکان اصلی اجرای این طرح به سرعت انجام شود.

لزوم ارایه مشوق‌هایی به سازندگان افزایش انگیزه آنها

سعید لطفی – کارشناس مسکن نیز درخصوص راهکارهای تسریع اجرای پروژه نهضت ملی مسکن به ایسنا گفت: با توجه به شکاف عرضه و تقاضای مسکن و همچنین افزایش نهاده‌های تولید مسکن مخصوصا زمین، عرضه زمین صفر در قالب طرح نهضت ملی مسکن می‌تواند سبب شود که سازندگان و انبوه‌سازان برای ورود به این طرح انگیزه داشته باشند.

وی تاکید کرد: در سطح شهرها عوامل مختلفی نظیر گرانی زمین، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و همچین افزایش عوارض شهری از یک طرف و فروش نرفتن واحدهای ساخته شده به دلیل ناتوانی مالی متقاضیان سبب شده که زنگ خطر کاهش تولید مسکن به صدا درآید.

لطفی افزود: در چنین شرایطی فقط حمایت همه‌جانبه دولت از عرضه مسکن و تسهیل‌گری دراین زمینه می‌تواند در تقویت ساخت و ساز موثر باشد. در غیر این صورت تداوم کاهش تولید مسکن مشکلات این حوزه را به شدت افزایش خواهد داد و باعث خواهد شد که بحران مسکن به مرحله‌ای برسد تا هیچ نسخه نجات‌بخشی برای حل آن وجود نداشته باشد.

بنا بر این گزارش، دولت سیزدهم بر اساس قانون جهش تولید و تامین مسکن مصوب 17 مرداد سال 1400 ساخت چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال را در برنامه خود گنجانده است. حدود 5.5 میلیون نفر برای این طرح نام نویسی کرده‌اند که 3.6 میلیون نفر تایید شده‌اند. بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی عملیات ساخت یک میلیون و 383 هزار و 513 واحد آغاز شده است. از این تعداد 954 هزار و 238 واحد در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی و ساخت و ساز قرار دارند. تعداد 429 هزار و 275 واحد نیز کلنگ زنی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. از روز 15 تیرماه 1401 ثبت نام مرحله‌ی هفتم در سامانه طرح‌های جامع حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir آغاز شده و تا تکمیل ظرفیت شهرها ادامه دارد.

تاکنون 559 هزار نفر در بانک مسکن برای واحدهای نهضت ملی مسکن افتتاح حساب کرده که میزان آورده آنان 18 هزار میلیارد تومان بوده  و از محل تسهیلات نیز 11 هزار و 500 میلیارد تومان به حساب سازندگان پرداخت شده است. تعداد 307 هزار و 198 واحد نهضت ملی مسکن به بانک برای انعقاد قرارداد معرفی شده‌اند که از این تعداد  104 هزار و 400 واحد قراردادهایشان منعقد و مبلغ تسهیلات منعقد شده 35 هزار میلیارد تومان است. طبق آخرین برآوردها قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن 4 میلیون و 750 هزار تومان خواهد بود و زمان ساخت پروژه 18 تا 24 ماه تعیین شده است.

دولت از ابتدای تشکیل بر ساخت چهار میلیون واحد مسکونی تاکید داشته است. با این وجود عدم تمکین نظام بانکی و همچنین سرپیچی برخی دستگاه‌ها در واگذاری اراضی متعلق به خود سبب شده اجرای این طرح نسبت به هدف‌گذاری‌های تعیین شده با مشکلاتی همراه شود. هرچند وزیر راه و شهرسازی وعده داده که قطعا تا پایان این دولت، چهار میلیون واحد مسکونی ساخته شود اما به باور بسیاری از کارشناسان برای اینکه قطار طرح نهضت ملی مسکن به حرکت درآید لازم است حتما نسبت به رفع موانع این طرح اقدام شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد