دلار 4200 تومانی برای واردات دارو حذف نشد

دلار 4200 تومانی برای واردات دارو حذف نشد

برخلاف این که روز گذشته خبر حذف دارو از لیست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی منتشر شد، اما امروز ريیس سازمان غذا و دارو از ادامه پرداخت ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، برخلاف این که روز گذشته خبر حذف دارو از لیست دریافت کنندگان دلار 4200 تومانی منتشر شد، اما امروز ريیس سازمان غذا و دارو از ادامه پرداخت ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.

ريیس سازمان غذا و دارو امروز اعلام کرد: سیاست دولت و وزارت بهداشت، ادامه پرداخت ارز ترجیحی به دارو و تجهیزات پزشکی است.

بهرام دارایی در این خصوص گفته است: برای آزاد کردن ارز این بیماری‌ها، باید دولت منابع را درنظر بگیرد، خروجی منابع را به بیمه‌ها بدهد و بیمه ها قبول کنند که این داروها را پوشش دهند.

موضوع حذف دلار 4200 تومانی برای واردات دارو و تجهیزات، عدم هماهنگی بین نهادهای دولتی را نشان می‌دهد؛ چرا که تا پیش از دیروز موضع قطعی دولت این بود که دلار 4200 تومانی برای واردات دو قلم کالا گندم و دارو باقی بماند.

در واقع هیچگاه دولت یا مجلس اعلام نکرده که دلار 4200 تومانی برای واردات بخش دارو و تجهیزات حذف می‌شود. مجلس هم با اعلام مخالفت برای حذف ارز ترجیحی، عنوان کرد این کار باعث شوک قیمتی شدید در کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو خواهد شد.

اگر ارز 4200 برای دارو حذف می‌شد، منابع دولت آزاد می‌شد اما واردکنندگان دارو برای تامین ارز مورد نیاز خود به بازار مراجعه می‌کنند که احتمالا بازار ارز را با نوسان رو به رو کند.

با حذف این ارز برای هر کدام از اقلام رانت ارزی در کشور کاهش پیدا کند اما از طرف دیگر دولت مجبور است به نحوی کمبود منابع ارزی خود را پوشش دهد. پس دولت ناچارا باید از بازار آزاد دلار خریداری کند و آن را به واردکنندگان بدهد تا بتوانند با قیمت دلار پایین‌تر اقلام اساسی را وارد کشور کنند.

چند روز قبل معاون اول ريیس جمهور در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های دولتی گفته بود: «بخش عمده ارزی که با مجوز مجلس در سال 1400 تخصیص داده شده بود، هزینه شده است.»

چهار ماه تا پایان سال باقی مانده است و به نظر می‌رسد دولت ارز بیشتری را از بازار ارز خریداری کند و به همین علت سیگنال مهمی را درباره افزایش قیمت دلار به بازار می‌دهد.

مطالعه بیشتر: آخرین خبر از دلار 4200 تومانی/ پایان توزیع رانت ارزی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد