عرضه اولیه فرود بخریم یا نخریم؟

عرضه اولیه فرود بخریم یا نخریم؟

5 درصد از سهام شرکت فولاد شاهرود روز سه‌شنبه چهاردهم تیر ماه به روش حراج، عرضه اولیه می‌شود. در این گزارش بیشتر با این شرکت آشنا می شویم.

به گزارش نبض بورس، مجموعه فولاد شاهرود در سال 1380 با سهامداری 10 شرکت فرعی تاسیس و در سال 1386 خط تولید راه‌اندازی شد. این مجموعه برای راه‌اندازی خط تولید ذوب از سال 92 با شرکت غدیر ایرانیان و پس ‌از آن با صنعتی معدنی چادرملو مشارکت کرد. در ابتدای سال 87 فاز یک فولادسازی شرکت با ظرفیت 100 هزار تن راه‌اندازی شد، با پیگیری‌های بعدی فاز دو هم در بهمن‌ماه 1400 راه‌اندازی شد. به‌این‌ترتیب در حال حاضر 200 هزار تن ذوب القایی و 200 هزار تن میلگرد در این مجموعه تولید می‌شود.

سهام شرکت فولاد شاهرود در حالی به بازار سرمایه ورود می‌کند که نسبت به شرکت های صنعت فولاد ، شرکتی کوچک محسوب می‌شود در حالی که سهامداران عمده فرود از سرآمدان و بالا دستان صنعت فولاد هستند و اندازه این دو شرکت به گونه ای است که سهامداران عمده به راحتی میتوانند نیاز های فرود را تامین کنند.

درج نماد فرود

شرکت فولاد شاهرود (سهامی عام) با نماد فرود به عنوان دویست و پنجاه و سومین نماد معاملاتی در بازار دوم فرابورس ایران در 18 مرداد 1400 درج شد.

لازم به ذکر است که این شرکت با کد 2710 و با شماره 11870 در تاریخ 16 مرداد 1400 نزد سازمان بورس ثبت شده است. این شرکت با نماد معاملاتی «فرود» در گروه فلزات اساسی، زیرگروه تولید آهن و فولاد پایه در بازار دوم فرابورس به درج رسیده است

عرضه اولیه فرود

معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از واگذاری 135 میلیون سهم از سهام شرکت فولاد شاهرود با نماد معاملاتی «فرود1» به روش حراج در روز سه‌شنبه، 14 تیر ماه خبر داد.

براساس این اطلاعیه، 5 درصد از سهام «فرود1» با قیمت مبنای 3 هزار و 200 ریالی هر سهم، و حداکثر سهمیه 6 میلیون و 750 هزار سهمی به هر سهامدار حقیقی و حقوقی به روش حراج در بازار اول معاملات فرابورس عرضه می شود.

مشاور عرضه، شرکت کارگزاری ستاره جنوب و متعهد خرید، شرکت تامین سرمایه امید معرفی شده است.

همچنین، صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان به عنوان بازارگردان معرفی شده است.

شایان ذکر است در این عرضه پس از کشف قیمت، در مرحله اول به روش حراج تا آغاز مرحله دوم نماد به منظور طی مراحل افزایش سرمایه به روش صرف سهام باسلب حق تقدم متوقف خواهد بود. در مرحله دوم، افزایش سرمایه شرکت به میزانی خواهد بود که طی آن 18درصد از سهام از طریق واگذاری حق تقدم های سلب شده به عموم عرضه می شود. لذا متقاضیان باید آثار ناشی از افزایش سرمایه درمیزان مالکیت پس از افزایش سرمایه و نیز توقف نماد برای این موضوع را مدنظر قرار دهند.

سهامداران عمده

سهامداران عمده این مجموعه، آهن فولاد غدیر ایرانیان با 53.6 درصد سهام، چادرملو 34.6 درصد سهام و سایر سهامداران که مردم ساکن شاهرود هستند، حدود 10.6 درصد از سهامداران عمده شرکت را تشکیل می‌دهند. باقی سهام نیز در اختیار شرکت‌های شمال شرق شاهرود، موسسه فرهنگی عمرانی شاهرود، سیمان شاهرود و جام امید البرز است.

ارزشگذاری شرکت فولاد شاهرود قبل از عرضه عمومی

مدیر مشاور سرمایه گذاری نوآوران امین به عنوان ارزش گذار شرکت فولاد شاهرود گفت: این شرکت در حالی به بازار سرمایه ورود می‌کند که نسبت به شرکت های صنعت فولاد ، شرکتی کوچک محسوب می‌شود در حالی که سهامداران عمده فرود از سرآمدان و بالا دستان صنعت فولاد هستند و اندازه این دو شرکت به گونه ای است که سهامداران عمده به راحتی میتوانند نیاز های فرود را تامین کنند.

مدیرعامل فولاد شاهرود در تشریح برنامه های آتی این مجموعه گفت: در حال حاضر دو شرکت بزرگ صنعت فولاد (فولاد غدیر ایرانیان و صنعتی معدنی چادرملو) حدود 90 درصد سهام کارخانه «فرود» را در اختیار دارد و در این شرایط ازنظر تامین مواد اولیه و نقدینگی مشکلی وجود ندارد که در آینده نیز با حمایت سهامداران عمده، پروژه های فولاد شاهرود بدون معطلی برای تامین مالی پیش می رود.

ارزش گذاری فرود 

شهاب نجفیان، کارشناس ارزش‌گذاری نوآوران امین با ارايه توضیحاتی در خصوص سه روش ارزش‌گذاری فرود عنوان کرد:

بر اساس روش P/E ارزش شرکت 558 میلیارد تومان و قیمت هر سهم 206 تومان است. طبق روش FCFE ارزش شرکت 1176 میلیارد تومان و هر سهم 435 تومان است. در روش سوم که روش NAV است ارزش شرکت 1418 میلیارد تومان و قیمت هر سهم 525 تومان برآورد شد. ارزش شرکت در روش میانگین 929 میلیارد تومان و قیمت هر سهم در میانگین 342 تومان شده است.

نجفیان با اشاره به فرض‌های اصلی ارزش‌گذاری در مورد فرضیه‌های میزان تولید فولاد شاهرود گفت: تولید فولاد و میلگرد در بازه 1402-1401 سالانه به ترتیب 120 و 125 هزار تن در نظر گرفته شده، اما از سال 1403 به بعد تولید فولاد 160 هزار تن در سال و تولید میلگرد 150 هزار تن فرض گرفته شده است.

تولیدات مجتمع فولاد شاهرود

این شرکت برای بالابردن نرخ تولید خود در پی افزایش سرمایه بود. در نتیجه در سال 1383 با حمایت‌هایی که از سوی سهام‌داران شد. وام‌های ارزی دریافت و در نهایت مجتمع فولاد شاهرود توانست خط ذوب‌آهن و ریخته‌گری شمش فولاد را نیز راه‌اندازی کند. البته این بخش از کارخانه در ظرفیتی معادل 100 هزار تن تاسیس گردید.

از طرفی واردات تکنولوژی نورد و ساخت انواع شمش نیازمند بهره‌مند شدن از مدل‌های مختلف ماشین‌های صنعتی کشور‌های اروپایی را دارد. قطعا استاندارد این ماشین‌ها بالاتر است. در نتیجه مجتمع فولاد شاهرود قراردادی با شرکتی‌های ایتالیایی و المانی منعقد کرد. در این قرارداد آورده شده است که کوره‌ها با کمترین میزان مصرف برق و بیشترین بازدهی تولید و تحویل این کارخانه شوند. ضمن این که در کمترین زمان ممکن امکان شارژ این کوره‌ها وجود دارد. در واقع هزینه شارژ پایین‌تر باعث می‌شود که در نهایت قیمت محصولی که به دست مشتریان و صنعت گران می‌رسد نیز کم‌تر شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد