دومین جلسه کمیته سیاست‌های عملیاتی و نظارتی بر بازار تشکیل شد

دومین جلسه کمیته سیاست‌های عملیاتی و نظارتی بر بازار تشکیل شد

دومین جلسه کمیته سیاست‌های عملیاتی و نظارتی بر بازار با حضور مدیران عامل بورس و فرابورس و معاونت نظارت بر ناشران و بورس‌ها در محل سازمان بورس تشکیل شد.

به گزارش بورس نیوز،  کار ویژه این کمیته بررسی آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرايی و نظارتی مربوط به بازار است و پس از بحث و تبادل نظر به مرور دستورالعمل‌های مربوطه تغییر و بهبود خواهند یافت.


  • بیشتر بخوانید: "سازمان بورس" حاشیه نرود؛ کاسبان نوسان را معرفی کنید

 با توجه به اینکه کدهای معاملاتی بسیار کمی، محدودیت در دسترسی برخط داشتند، در گام نخست مقرر شد کارگزاران مجددا به احراز صلاحیت و رفع محدودیت دسترسی مستقیم در خصوص کدهای مربوطه اقدام کنند.

 لازم به ذکر است بورس‌ها و کارگزاران اساسا امکان مسدودسازی کدهای معاملاتی را نداشته و این موضوع نیازمند صدور دستور قضایی یا اخذ تصمیم توسط سایر مراجع ذی صلاح است.

 رویه سازمان بورس اوراق بهادار و ارکان بدین صورت است که ناظرین پس از احراز تخلف مطابق با آیین نامه مقرره، صرفا دسترسی مستقیم افراد به بازار را برای مدت کوتاهی محدود کرده و مشتری در این مدت از طریق ایستگاه‌های کارگزاری اقدام به خرید و فروش میکند.

در این جلسه با توجه مسيولیت کارگزاری در احراز صلاحیت حرفه‌ای، مقرر شد، اخذ تعهدنامه وفق مسيولیت کارگزاری، توسط ایشان و حسب صلاحدید صورت گیرد.

 لازم به تاکید کد هایی که مطابق با ماده 12 و تبصره آن در دستورالععمل احرایی معاملات برخط شده‌اند به صورت خودکار ظرف 5 روز رقع محدودیت صورت می‌گیرد. در این خصوص با توجه تعداد کد محدود شده و نیز رفع محدودیت خودکار، صعود یا نزول شاخص‌های بازار سرمایه مرتبط با اقدام محدودسازی در نظر گرفته نمی‌شود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد