تاثیر محدویت‌های اومیکرون بر بورس‌های جهان

تاثیر محدویت‌های اومیکرون بر بورس‌های جهان

موج جدید شیوع ویروس کرونا و هراس از اعمال محدودیت‌های جدید به دلیل گسترش گونه اومیکرون، بازارهای سهام جهان در روز...

به گزارش برنا به نقل از روزنامه ال پايیس اسپانیا، هفته آخر سال 2021 میلادی با کاهش شاخص ها در بازارهای سهام آغاز شد که یکی از دلایل اصلی آن شیوع بالای نوع اومیکرون از ویروس کرونا بود.

بازار سهام اسپانیا «ایبکس35» که تا حدود 3 درصد سقوط کرد با ریزش 0.83 درصدی بسته شد.

سهام لندن و پاریس و بورس فرانکفورت و میلان با ریزش حدود 2 درصدی بسته شد.

به این ترتیب، شاخص «دکس 30» بورس آلمان با کاهش 2.61 درصدی به 15 هزار و 117 واحد رسید.

شاخص «ام‌آی‌بی» بورس ایتالیا نیز با 2.44 درصد کاهش به 25 هزار و 965 واحد رسید.

شاخص «فوتسی 100» بورس لندن نیز با نزول 2 درصدی به 7 هزار و 127 واحد و شاخص «کک-40» بورس فرانسه با کاهش 2.30 درصدی به 6 هزار و 777 واحد دست یافتند.

شاخص‌های اصلی وال استریت اما با سقوط بیشتری در حوزه فناوری به کار خود پایان دادند. «داو جونز» (شاخص اقتصادی بازار بورس اوراق بهادار ایالات‌متحده آمریکا)، «اس اند پی 500» و «کامپوزیت نزدک» که سهام اصلی بخش فناوری آمریکا را تشکیل می‌دهند، 2 درصد کاهش یافت.

به گفته رابرت شاین مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری «بلنک شاین ولث» (Blanke Schein Wealth) «اومیکرون یک نگرانی اصلی است و باید آماده بود تا کووید-19 همچنان به عنوان عامل اصلی در عملکرد بازار در سال 2022 باقی بماند».

به گزارش روزنامه ال پايیس، نگرانی‌ها از وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری دوباره با ایجاد عدم اطمینان اقتصادی درحال ظهور است. جو منچین سناتور دموکرات روز یکشنبه با رد بسته مالیاتی حدود دو تریلیون دلاری جو بایدن ريیس‌جمهوری آمریکا، کاخ سفید را شوکه کرد. پس از این چرخش غیر منتظره، بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس با افزایش هشدارها از روند بهبودی اقتصادی آمریکا، پیش‌بینی خود از تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه نخست سال 2022 را از سه درصد به دو درصد کاهش داد.

پس از تلاش‌های دولت‌ها برای احیای اقتصادی هر چه سریعتر و جبران هزینه‌های گزاف اقتصادی با اتکا به واکسیناسیون گسترده و به کارگیری بسته‌های محرک اقتصادی، شیوع نوع جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون که به گفته سازمان جهانی بهداشت در بیش از 80 کشور جهان شناسایی شده است، بار دیگر تهدید بحران بهداشتی بر اقتصاد جهان سایه افکنده است.

با ابراز نگرانی اقتصادهای بزرگ جهان از تبعات شیوع سویه اومیکرون، وضعیت رشد اقتصادی و سرمایه گذاریهای جدید نیز در ابهام فرو رفته و این نگرانیها موجب کاهش بهای نفت در بازارها شد.

گزارش‌های منتشر شده از بازار جهانی نفت حکایت از آن دارد که بهای آن دیروز دوشنبه 29 آذر بیش از 5 درصد کاهش یافته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد