درآمد خودروسازان از فروش پژو و پراید

درآمد خودروسازان از فروش پژو و پراید

بررسی صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد بار اصلی درآمدزایی در گروه سایپا بر دوش پراید و تیبا است و در ایران خودرو بر دوش خانواده پژو.

به گزارش تجارت‌نیوز، اساس اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 9 ماه نخست سال که در سامانه جامع اطلاع‌رسانی کدال ثبت شده است، شرکت خودروسازی سایپا از ابتدای بهار تا انتهای پاییز، در حدود 70 هزار دستگاه از خانواده پراید و 137 هزار دستگاه از خانواده تیبا به فروش رساند.

سهم سایر محصولات این کارخانه از فروش، نسبتا پایین بود. آریو با 121 عدد رتبه سوم را داشت. تعداد فروش سراتو و چانگان CS35 نیز در این دوره 9 ماهه به ترتیب برابر 80 و 14 عدد بود.

درآمد سایپا از فروش خودرو

در آمد حاصل از فروش داخلی این محصولات حدود 9 هزار میلیارد تومان برآورده شد، که 2 هزار میلیارد تومان آن سهم خانواده پراید و 7 هزار میلیارد تومان آن سهم خانواده تیبا بود. بر این اساس بیش از هفتاد درصد درآمد فروش داخلی محصولات سایپا از خانواده تیبا تامین شده است. نمودار زیر درآمد حاصل از فروش داخلی محصولات سایپا طی این 9 ماه را نشان می‌دهد.

جمع فروش داخلی 9 ماهه منتهی به 30 آذر 1398 برای شرکت خودروسازی سایپا، 10 هزار میلیارد تومان گزارش شده، درنتیجه درآمد 9 ماهه سایپا نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش یافته است.

صادرات محصولات سایپا تا پایان آذر

تعداد صادرات قطعات نیمه منفصل خودرو (SKD)، از ابتدای سال تا انتهای پاییز 481 عدد بود. بعلاوه 40 دستگاه از خانواده پراید و 252 دستگاه از خانواده تیبا به خارج از کشور صادر شد.

بر اساس گزارش مرجع، در آمد صادراتی سایپا در این 9 ماه حدود 75 میلیارد تومان برآورد شده است و اگر درآمد حاصل از صادرات این محصولات از مبلغ تمام شده تولید کم شود سود ناخالصی معادل 46 میلیارد تومان بدست می‌آید.

درآمد صادراتی سایپا در دوره مشابه قبلی حدود 254 میلیارد تومان بوده و درنتیجه به کمتر از یک سوم کاهش پیدا کرده است.

فروش محصولات ایران خودرو

خانواده پژو بیشترین سهم را از فروش محصولات ایران خودرو داشتند و در 9 ماه اول سال حدود 240 هزار دستگاه از این خانواده به فروش رفت. بعد از پژو خانواده سمند قرار می‎‌گیرد. تعداد فروش خانواده سمند در این دوره حدود 40 هزار دستگاه و درنتیجه یک ششم خانواده پژو بود. دنا با تعداد فروش حدود 30 هزار در رتبه سوم و رانا با 8 هزار در رتبه چهارم قرار می‌گیرد.

تعداد فروش وانت و سایر محصولات جدید در این دوره حدود 3 هزار عدد بوده است. بعلاوه 167 دستگاه تندر که تولید آن متوقف شده، 107 دستگاه دانگ فنگ، یک عدد سوزوکی و حدود 3 هزار دستگاه از سایر محصولات طی این 9 ماه به فروش رفته است.

درآمد حاصل از فروش محصولات ایران خودرو در این دوره حدود 33 هزار میلیارد تومان بوده که 23 هزار میلیارد تومان آن از فروش خانواده پژو بدست آمده، بر این اساس پژو به تنهایی بیش از 70 درصد درآمد 9 ماهه ایران خودرو را تامین کرده است.

تغییر ترکیب محصولات پرفروش سایپا و ایران خودرو

با توجه به توقف تولید پراید فروش این خودرو به صورت کلی روند نزولی را طی این 9 ماه دنبال کرد. فروش تیبا نسبت به ابتدای دوره افزایش داشت. فروش خانواده سمند با شیبی ملایم در حال رشد است و خانواده پژو نیز رفتاری نوسانی از خود نشان داده و افزایش شدیدی را نسبت به ابتدای سال تجربه کرده است.

سایپا قرار بود تولید پراید را از نیمه تابستان متوقف کند البته تولید وانت پراید کماکان در این کارخانه ادامه دارد پس از این تصمیم تیراژ تولید تیبا در سایپا بالا رفت. اما این افزایش متمد نبوده و به صورت نوسانی حرکت کرده است. تولید خانواده پژو و سمند نیز به نحوی که پاسخگوی فروش صعودی این محصولات باشد.

مطالعه بیشتر: بدهی 80 هزار میلیاردی خودروسازان؛ با این پول می‌شد تویوتا را خرید!

 

منبع: اقتصاد نیوز

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد