این طرح بیشترین درصد اشتغال را دارد

این طرح بیشترین درصد اشتغال را دارد

از نگاه کارشناسان، مهارت آموزی در محیط واقعی کار، شیوه‌ای نوین در نظام آموزشهای مهارتی است که بالاترین درصد اشتغال را دارد و جوانان با کسب تجربه در فضای واقعی کسب و کار و خودباوری و مهارت افزایی، در راهیابی به بازار کار موفق‌ترند.

به گزارش ایسنا، طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار،  در راستای اجرای بند 2 سیاست­های کلی اشتغال ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و بند 5 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد و پایدار و همچنین استمرار و تثبیت اشتغال موجود و مورد نیاز جامعه به ویژه در مشاغل خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت بخشهای غیردولتی از طریق ارايه آموزشهای مهارتی در محیط‌های کارگاهی تدوین شده است.
هدف این طرح، تربیت و ارتقاء مهارتهای شغلی جوانان جویای کار 15 ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم مهارت است و مسيولیت اصلی اجرای طرح در سال‌های اخیر به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بوده است.
در این طرح فرصت یک ساله به کارفرمایان داده می شود تا به داوطلبان جوان واجد شرایط در گروه سنی 15 تا 22 سال، مهارتهای شغلی در محیط کار آموزش و انتقال داده شود. مهـارت آموزان پس از کسب دانش کافی براساس توافق کارفرما و فرد آموزش گیرنده وارد بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی دارای پروانه کسب یا بهره‌برداری از مراجع ذیصلاح شده و  مطابق مقررات آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در مراکز و واحدهای مشمول طرح دوره‌های مهارت آموزی را می گذرانند.

غلامحسین حسینی‌نیا - معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در گفت و گو با ایسنا، توسعه مراکز آموزش در محیط واقعی کار را یکی از برنامه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای در اشتغال پذیری و پایداری اشتغال عنوان کرده و می گوید: مطالعات جهانی نشان می‌دهد که بهترین شیوه آموزش، آموزش در محیط واقعی کار است و 30 درصد از آموزش های مهارتی ارايه شده از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای به صورت تيوری و 70 درصد آموزش ها به صورت عملی است.
وی می گوید: افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه حوادث قرار می‌گیرند.
حسینی نیا معتقد است که طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار موجب افزایش بهره‌وری ملی می‌شود و با استناد به آمارهای موجود عنوان می کند که بیش از 80 درصد افراد از طریق این طرح جذب بازار کار می‌شوند.
معاون وزیر کار در عین حال نقش اصناف را در آموزش مستقیم محیط واقعی کار حایز اهمیت دانسته و می افزاید: به منظور توسعه مشارکت بخش خصوصی، طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار را با همکاری اصناف در کشور آغاز کرده ایم که می تواند زمینه مهارت آموزی یک میلیون و 400 هزار نفر از جوانان جویای کار را در کارگاه های صنفی تولیدی و خدماتی فراهم کند.
وی از طرح "نخلستان" به عنوان یکی دیگر از برنامه های موثر سازمان آموزش فنی و حرفه ای در راستای توسعه مهارت آموزی نام برده و می گوید: با اجرای این طرح، زمینه مهارت آموزی برای بیش از 500 هزار دانشجو و فارغ التحصیل دانشگاهی با اولویت فراگیری مهارتهای دانش بنیان فراهم می شود.

برابر آمارها از سال 1396 تا پایان شهریور 1400 بیش از 216 هزار نفر مهارت آموزی در محیط واقعی کار را تجربه کردند که از این تعداد سهم بخش صنعت 48.8 درصد و بخش خدمات 34.2 درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، موضوع آموزش و ارتقاء مهارت نیروهای کار در مراکز جوار و بین کارگاهی یکی از برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای است و بر اساس آمارها در شش ماهه نخست امسال 87 هزار و 857 نفر دوره موفق به کسب و ارتقاء مهارت های مورد نیاز در حوزه صنایع و اصناف شده اند.

کارشناسان بر این باورند که طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار از جمله طرح‌های موثر در بحث آموزش است که بیشترین درصد اشتغال را دارد زیرا کارجویان علاوه بر آشنایی با محیط کسب و کار، روحیه خودباوری و انگیزه ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی را به دست می‌آورند.
انتهای پیام

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد