ادامه رکورد شکنی تورم نقطه به نقطه / عبور از شوک حذف ارز 4200 تومانی اما...

ادامه رکورد شکنی تورم نقطه به نقطه / عبور از شوک حذف ارز 4200 تومانی اما...

نرخ تورم ماهانه پس از آنکه در خرداد و با حذف ارز 4200 تومانی به 12.2 درصد رسیده بود، در تیر ماه به 4.6 درصد کاهش یافت....

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ بر اساس گزارش مرکز تورم ماهانه تیر به 4.6 درصد رسید که نسبت به ماه گذشته کاهش حدود 7.6 واحدی را نشان می‌دهد. خرداد گذشته تورم ماهانه به 12.2 درصد رسیده بود که ناشی از شوک حذف ارز ترجیحی بود. هر چند کاهش تورم ماهانه در تیر قابل پیش بینی بود اما باید توجه داشت که تورم ماهانه بالاتر از میانگین یک دهه گذشته است که برابر با حدود 2 درصد است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 5.7 درصد و 3.8 درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 4.5 درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل 7 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 4.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 11 واحد درصد کاهش داشته است.

به نظر می‌رسد که پس از جهش قیمت‌های ماه گذشته به دلیل حذف ارز 4200 تومانی، تورم به روند میان مدت خود بازگشته است.

همچنین تورم نقطه‌به‌نقطه در تیر ماه امسال به 54 درصد رسید که نسبت به ماه گذشته افزایش حدود 1.5 واحد درصدی را نشان می‌دهد.پس از آنکه تورم نقطه‌به‌نقطه در اسفند ماه به 34.7 درصد کاهش پیدا کرده بود از ابتدای سال تا کنون به 54 درصد رسید که بر اساس داده های مرکز آمار، برای دومین ماه پیاپی بالاترین تورم ماهانه دهه 90 ثبت شد.در حالی میانگین تورم نقطه به نقطه از میانه سال 1397 تا تیر ماه امسال به حدود 40 درصد رسیده که این رقم از ابتدای دهه 90 تا شهریور 1397 حدود 20 درصد بوده است؛ این موضوع به خوبی نشان از فضای تورمی کشور طی سال‌‌های گذشته است.

نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری 52.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 1.4 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 60.7 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.5 واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه تیر ماه برای خانوارهای کشور به 40.5 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، 1.1 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد