برجام قیمت طلا را چقدر کاهش می‌دهد؟

برجام قیمت طلا را چقدر کاهش می‌دهد؟

ریزش قیمت طلا دوام چندانی نداشت و با شروع هفته جدید بهای دلار و به تبع آن طلا دوباره افزایشی شد. حالا صعود دوباره طلا در شرایطی رخ داده است که در روزهای گذشته بهای آن به صورت ناگهانی ریزشی شد. رفتار غیرمنطقی بازار طلا موجب سردرگمی مشتریان این بازار شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ریزش بهای طلا در روزهای گذشته قیمت هر قطعه سکه طلا را به زیر 9 میلیون تومان و بهای هر گرم طلای 18 عیار را به زیر یک میلیون تومان رساند اما این شرایط دوام چندانی نداشت و دوباره در هفته جاری با افزایش قیمت دلار و صعودی شدن بهای هر اونس طلا در بازار جهان، قیمت طلا دوباره صعودی شد.

امروز بهای یک گرم طلای 18 عیار به حدود یک میلیون و 54 هزار تومان رسید و قیمت سکه امامی به حدود 10 میلیون و 800 هزار تومان افزایش داشت.

کارشناسان بازار طلا معتقدند که بهای طلا هفته گذشته تحت تاثیر هیجان حاکم بر بازار ارز قرار گرفت. حسن روحانی، رییس جمهوری در یک ادعای عجیب از 15 هزار تومانی شدن دلار خبر داده بود.

حالا درست در شرایطی که بازار ارز و طلا دوباره صعودی شده است، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری اعلام کرده که تحریم روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارد و خبرهای خوشی در راه است!

با این وجود کارشناسان درباره سناریوهای آینده سیاسی ایران و بازارهای مالی چند نکته را مطرح می‌کنند.

به عقیده آنها احتمالا مذاکره با امریکا در کوتاه مدت به نتیجه نمی‌رسد و برداشتن تحریم نفت زمانبر خواهد بود. این کارشناسان اعتقاد دارند در صورتی که مذاکره با امریکا نتیجه دهد و برجام دوباره رخ دهد قیمت دلار حداقل بین 18 تا 20 هزار تومان خواهد بود و بهای طلا از آن متاثر می‌شود.

در نتیجه اگر بهترین حالت ممکن یعنی بازگشت کوتاه مدت امریکا به برجام و رفع تحریم را در نظر بگیریم، به نظر نمی‌رسد که بهای طلا سقوط سنگینی را تجربه کند. چرا که در روزهای اخیر بهای دلار تا قیمت 20 تا 21 هزار تومان کاهش داشته است و قیمت هر قطعه سکه طلا را تا 9 میلیون تومان کاهش داده است.

در نهایت اینکه اگر سکاندار جدید کاخ سفید برای بازگشت به برجام شروط دشوار بگذارد و بازگشت امریکا به برجام به سادگی رخ ندهد احتمال صعودی شدن طلا وجود دارد.

در ادامه دیدگاه تعدادی از مخاطبان تجارت‌نیوز درباره آینده طلا را می‌بینید:

«هموطنان عزیز طلا رو به افزایش هست سرمایه گذاران عجله نکنید سال 1400 به پایه 2 میلیون خواهد رسید‌»

«طلا تو اسفند میره بشدت میره بالا. حالا اوناییکه میگن دلار میشه15 صبر کنن شب عید بخرن. حداقل تبلیغ پایین اومدن طلا رو نکنن تامردم بیش از این متضرر نشن»

«طلا بسرعت کاهش می یابد»

« تا شب عید سکه وطلا به شدت افزایشی هست.الان وقت خرید هست.سکه به مرز 18 میرسه.»

«دارو ندارم 42 گرم طلا بود ک هفته پیش تو ارزونی فروختم ..بخاطر تسویه وامم میخاستم ..وامم ک تسویه نشد هیچ طلاها هم ازدستم رفت و الان باز گرون شد»

«من خواستم گوشواره بخرم یک دفعه گران شد»

«با ورود دلارهای نفتی و مطالبات بزودی طلا برای ما ارزانتر خواهد شد»

«این آرامش قبل از طوفان هست . اونس جهانی در حال کف سازی و آماده شدن به صعود می‌باشد بعلاوه اینکه دلار تا اسفند ماه بالای 25 هزار تومان هست به همین علت دو عامل بسیار مهم برای افزایش قیمت طلا وجود داره»

«میاد پایین. حالا میبینیم.»

«تحت یک سری هیجانات بازار قیمت خیلی پایین اومد حالا که خبری نشد و احتمالا تحریم با مذاکره طولانی مدت برطرف میشه قیمت سکه و طلا مجددا صعودی هست.»

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد