قیمت نفت در آستانه نشست اوپک افزایش یافت/جهان تشنه نفت ایران

قیمت نفت در آستانه نشست اوپک افزایش یافت/جهان تشنه نفت ایران

رویترز در گزارشی عنوان کرد که توافق هسته ای با ایران می تواند حدود یک میلیون بشکه در روز به عرضه جهانی نفت اضافه کند.

به گزارش خبرنگار حوزه نفت خبرگزاری برنا به نقل از رویترز، پیش از نشست تولیدکنندگان اوپک پلاس در هفته جاری که ممکن است منجر به افزایش بیشتر عرضه نفت خام نشود، در بحبوحه نگرانی‌ها از رکود احتمالی جهانی می‌تواند تقاضای انرژی را محدود کند، قیمت‌های آتی نفت روز سه‌شنبه کمتر از 1 درصد افزایش یافت.

معاملات آتی برنت با 51 سنت یا 0.5 درصد افزایش به 100.54 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با 53 سنت یا 0.6 درصد افزایش به 94.42 دلار رسید.

همچنین انتظارات تحلیلگران مبنی بر کاهش حدود 600 هزار بشکه ای ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته باعث افزایش جزيی قیمت نفت شد. ،

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه، موسوم به اوپک پلاس، روز چهارشنبه تشکیل جلسه می دهند. دو منبع از هشت منبع گفتند که افزایش اندکی تولید مورد بحث قرار خواهد گرفت. بقیه گفتند افزایش بعید است.

سه نماینده به رویترز گفتند که اوپک پلاس پیش بینی خود برای مازاد بازار نفت در سال جاری را 200 هزار بشکه در روز کاهش داد و به 800 هزار بشکه در روز رساند.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت داده و تجزیه و تحلیل OANDA، گفت: معامله گران انرژی در حال رشد مطمين هستند که اوپک پلاس در برابر درخواست برای افزایش تولید مقاومت خواهد کرد.

تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه نگرانی‌ها در مورد عرضه جهانی نفت را تقویت کرد و قیمت‌ها را به بالاترین حد خود رساند. اما با توجه به افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی برای مبارزه با تورم، نگرانی‌ها در مورد کند شدن رشد، عرضه ضعیف را تحت الشعاع قرار داده است.

بررسی‌ها نشان داد که کارخانه‌ها در سراسر ایالات متحده، اروپا و آسیا در ماه ژويیه با کاهش تقاضای جهانی و محدودیت‌های سختگیرانه چین برای کووید-19 تولید را کاهش داده‌اند.

تاماس وارگا در کارگزار نفت PVM گفت: «این خوانش‌ها برای کاهش ترس از رکود کاری انجام نداد.

همچنین نگرانی ها از اینکه سفر نانسی پلوسی، ريیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان باعث تشدید تنش ها بین ایالات متحده و چین شود، بر بازار سایه افکنده است. چین ارتش خود را در حالت آماده باش قرار داد و گفت که در پاسخ به این سفر "عملیات نظامی هدفمند" را آغاز خواهد کرد.

در همین حال، ایالات متحده تحریم هایی را علیه شرکت های چینی و دیگر شرکت هایی اعمال کرد که به گفته آنها به فروش ده ها میلیون دلار نفت و محصولات پتروشیمی ایران به شرق آسیا کمک کردند. واشنگتن در تلاش است تا فشار بر تهران را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود افزایش دهد.

ريیس سازمان دیده بان هسته ای سازمان ملل گفت «حرف های خوب» ایران برای جلب رضایت بازرسان بین المللی کافی نیست و او امیدوار است تهران آماده شفاف سازی در مورد برنامه هسته ای خود باشد.

تحلیلگران گفته اند توافق هسته ای با ایران می تواند حدود یک میلیون بشکه در روز به عرضه جهانی نفت اضافه کند.

در همین حال، در ونزويلا، قطعی برق و گاز این کشور به شرکت دولتی انرژی PDVSA، صادرات نفت جولای را تحت تاثیر قرار داد و به کاهش 27 درصدی نسبت به ماه قبل کمک کرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد