شرکت های استانی ، بازوی توسعه منطقه ای

شرکت های استانی ، بازوی توسعه منطقه ای

نشست خبری برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت، صبح امروز در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد .

 به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست، هدف از طراحی شرکت های استانی را تبدیل آنها به بازوهای توسعه منطقه دانست و گفت: انتخاب هیات مدیره توانمند، ارزش دارایی مردم را روز به روز افزایش خواهد داد.

 دکتر محمد علی دهقان دهنوی تصریح کرد: هدف از طراحی شرکت های استانی در مجموعه حاکمیتی این بوده است که بازوی توسعه استان خود شوند؛ یعنی هم دارایی مردم را مدیریت کنند و هم با خلق دارایی های جدید، در پروژه های استانی سرمایه گذاری کنند تا توسعه استان محقق شود. طبیعی است که بدون تشکیل هیات مدیره قوی این هدف محقق نخواهد شد.

طراحی شرکت های استانی؛ اهداف و انگیزه ها 

وی با اشاره به سابقه اجرای طرح ملی آزادسازی سهام عدالت اظهار داشت: زمانی که در سال 99 بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد دو راهکار برای مشمولان سهام عدالت عنوان شد: ابتدا نخستین روش این بود که ممکن است افراد مایل باشند که به صورت مستقیم سهام خود را مدیریت کنند.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مردم یک برگه به عنوان سهام عدالت در اختیار داشتند اما آن برگه مجموعه ای از سهام 36 شرکت بورسی و چندین شرکت غیربورسی است، در واقع برگه های سهام عدالت پرتفویی از سهام شرکت های ارزشمند، بزرگ و قوی کشور هستند.

دهقان دهنوی خاطرنشان کرد: نخستین روش این بود که مردم خود سهام خود را مدیریت کنند که عنوان روش مستقیم را به خود گرفت و فقط تعدادی از مردم روش مستقیم را انتخاب کرده بودند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: بخش گسترده ای از مردم روش دوم را انتخاب کردند که روش مدیریت غیرمستقیم بود.

وی گفت: روش غیرمستقیم بدین صورت بود که در هر استانی یک شرکت تشکیل شود و برگه های سهام عدالت یا سبد 36 سهم در این شرکت ها قرار داده شود و از طریق آن شرکت مردم سهامدار شوند.

دهقان دهنوی اظهار داشت: سهامی که مردم از این شرکت ها می گیرند همان سهام عدالتی است که شامل پرتفوی 36 شرکت می شود.

وی به اهمیت شرکت های سرمایه گذاری استانی اشاره کرد و گفت: با توجه به بالا بودن تعداد سهامداران غیرمستقیم که نزدیک به 30 میلیون نفر بودند، زمانی که دارایی ها در این شرکت قرار گرفتند به شرکت های بزرگی تبدیل شدند و ارزش شرکت ها به دو هزار میلیارد تومان در برخی از استان های کوچک و  تا 30 هزار میلیارد تومان در استان های بزرگ رسید.

18 اردیبهشت ؛ اولین انتخابات شرکت های استانی

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه نخستین انتخابات شرکت ها 18 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، گفت: در این تاریخ انتخابات حداقل شش شرکت برگزار می شود.

دکتر دهقان دهنوی توضیح داد: در این روز سامانه رای گیری باز خواهد شد و فهرست افرادی که برای هیات مدیره تایید صلاحیت شدند در اختیار سهامداران قرار می گیرد. البته این سامانه تا چند روز باز است تا مردم به راحتی بررسی و انتخاب کنند. در نهایت اعضا از بین افرادی که بیشترین رای را کسب کرده اند انتخاب خواهند شد.

بعد از 28 فروردین ثبت نام جدیدی انجام نمی شود

وی با بیان اینکه از افراد متقاضی دعوت کرده ایم که تا 28 فروردین فرآیند ثبت نام را طی کنند، افزود: انتظار ما این است که ثبت نام کنندگان دارای دانش کافی و تجربه مرتبط باشند و از شرایط کلی برخوردار باشند .

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بعد از 28 فروردین هیچ ثبت نام جدیدی انجام نخواهد شد و بر اطلاع رسانی گسترده و جامع تمرکز خواهیم کرد؛  ضمن اینکه از هم اکنون کار احراز صلاحیت افرادی که فرآیند ثبت نام آنها به پایان رسیده، آغاز شده است.

دکتر دهقان دهنوی تصریح کرد: از نظر ما همه کسانی که احراز صلاحیت شده اند و حداقل ها را کسب کرده اند، صلاحیت لازم را برای قرارگیری در هیات مدیره دارند.

وی افزود: حق رای نیز مثل همه مجامع شرکت های دیگر، بر اساس میزان سهم افراد خواهد بود و از نظر ما این شرکت های استانی هم مثل همه سرمایه گذاران دیگری هستند که می‌خواهند وارد بازار سرمایه شوند.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: بعد از تشکیل هیات مدیره هم نظارت مستمر سازمان بورس بر عملکرد هیات مدیره ادامه خواهد یافت.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد