تحلیل آثار 4 تصمیم ناگهانی شورای عالی بورس

تحلیل آثار 4 تصمیم ناگهانی شورای عالی بورس

تغییر دامنه نوسان شاید یکی از آخرین نسخه‌های بهبود بازار باشد تا شاخصی که این روزها درگیر مرض کرونای اقتصادی شده را بهبود بخشد و در همین راستا، با چند تا از کارشناسان بازارسرمایه گفت‌وگویی کوتاه انجام داده که به شرح زیر است.

به گزارش بورس نیوز، سخنگوی شورای عالی بورس خبر از 4 تصمیم جدید برای بازار سرمایه داده است.
دامنه نوسان روزانه سهام تغییر کرد ؛ مثبت 6 و منفی 2. حجم مبنا هم بازنگری می شود. اعتبار خرید سهام 60 درصد ارزش پرتفوی شد. به منظور بررسی تاثیر این تصمیمات، خبرنگار بورس نیوز گفت و گویی با کارشناسان بازار سرمایه انجام داده است.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه:
1399/11/18 - 22:03

از قبل روی ضرورت تغییر دامنه تاکید داشتم و در این مورد هم با برخی مدیران سازمان بورس و ... صحبت هایی داشتم. البته پیشنهاد من دامنه نوسان نامتقارن مثبت 8 و منفی 2 بود؛ اما به هر حال این تصمیم را به فال نیک میگیریم و معتقدم تغییر دامنه نوسان اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه ما بوده و آثار مثبتی بر جای خواهد گذاشت؛ امیدوارم با این تغییر، شاهد رشد بازار سرمایه باشیم و شاخص کل تا پایان سال محدوده 1 میلیون و 700 هزار واحدی را لمس کند. اما سایر تصمیمات را اثرگذار ارزیابی نمیکنم.

عباسعلی حقانی نسب ريیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف:
1399/11/18 - 22:03

البته نمیتوان واکنش سهامداران خرد را پیش بینی کرد. به هر حال بازار سرمایه ما رفتارهای توده وار دارد و سهامداران خرد گاهی تحلیل متفاوتی از وقایع و اتفاقات دارند و رفتار غیر قابل پیش بینی هم دارند. اما شخصا معتقدم در شرایط فعلی اگر 5 حالت صف خرید، معاملات مثبت، صفر تابلو، معاملات منفی و صف فروش برای بازار سرمایه در نظر بگیریم، شرایط توده وار بازار می گوید فقط در یک حالت حال بازار سرمایه ما مساعد خواهد بود و آن هم در حالت صف خرید است و در سایر حالت ها بازار میل به صف فروش پیدا می کند. اگر به تغییر دامنه نوسان از این منظر نگاه کنیم، ممکن است در کوتاه مدت هیجان مثبتی در بازار سرمایه ما ایجاد شود و بعد از آن بازار وارد یک فاز منفی فرسایشی خواهد شد و شانس صف نشینی (در صف فروش) برای افراد افزایش خواهد یافت که البته امیدوارم این تحلیل صحیح نباشد. مشکل اینجاست که در کشور ما تصمیمات ناگهانی و بدون بررسی تبعات مثبت و منفی اتخاذ می شود. البته تغییر حجم مبنا در اختیار سازمان بورس و اوراق بهادار نهاده شده و شاید سازمان بورس با تغییر حجم مبنا، تبعات منفی تغییر دامنه نوسان را خنثی کند.

دانیال آستانه مدیر سرمایه گذاری هلدینگ رازی:
1399/11/18 - 22:02

در خصوص دامنه نوسان نامتقارن باید بدانیم، دامنه منفی 2 تا مثبت 6 به صورت نرمال، به وضعیت عادی بازار یک شیب مثبت 66٪ی میدهد و محرک خوبی برای تغییر جهت بازار با منابع حمایتی کمتر به شمار می رود.

در خصوص حجم مبنای متغیر با مدیریت در اختیار سازمان بورس، نکته مهم کنترل فشار تغییرات بازار است. این اهرم کنترلی با دامنه نوسان جدید بیشتر برای کنترل افزایش قیمت سهام استفاده خواهد شد.

در خصوص الزام سهامداران عمده و هلدینگ ها به انتشار اوراق فروش تبعی، این اقدام به معنی انتقال ریسک بازار در قالب ریسک اعتباری به سهامداران عمده میباشد و می بایستی قیمت معقولی به رعایت ریسک دو طرف ناشر و سرمایه گذار برای اعمال اوراق در نظر گرفته شود.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه:
1399/11/18 - 21:58

با توجه به رفتار هیجانی و بدبینی کاذب موجود در بین سهام داران در مقطع فعلی تصمیم درستی است اما یک مسکن ( ارام بخش ) موقت است ، بازار نیاز به تصمیمات کلان اقتصادی دارد ، نرخ بهره بانکی ، نرخ تسعیر ارز، بودجه سال آتی و احیای برجام از متغیرهای کلیدی بازار هستند که بازار منتظر سیگنال مثبت از آنها است.

بهروز زندی کارشناس بازار سرمایه:
1399/11/18 - 21:58

در خصوص تصمیمات اخیر شورایعالی بورس تصور کنید در صورت صف خرید بودن سهم 6 درصد رشد خواهد کرد حال اگر سهم بتواند 2 یا 3 روز متوالی دامنه مثبت را حفظ نماید برای منفی شدن میبایست 6 تا 9 روز منفی بخورد و همین باعث خواهد شد فروشندگان در فروش بسیار محتاط شوند زیر از دست دادن روند به شدت فرد را از صعود بازار عقب خواهد انداخت .
ضمنا افزایش اعتبار تا 60 درصد توان خرید را بالا برده و باعث افزایش قابل توجه سمت تقاضا خواهد شد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد