وصول 354 هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض در سال گذشته

وصول 354 هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض در سال گذشته

ريیس سازمان امور مالیاتی کشور از وصول 354 هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض در سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، داود منظور که در هشتادمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، به عنوان مهمان ویژه حضور داشت، گفت: در این دوره همکاری متفاوت و خوبی با شهرداری‌ها آغاز کردیم و امیدواریم این همکاریها توسعه پیدا کند و شکوفاتر شود. قطعا این تعاملات در حال توسعه و ارتقاء است که می تواند آثار بسیار  مثبتی داشته باشد. در وصول مالیات ها سعی می کنیم سهم مالیات در بودجه دولت ارتقاء پیدا کند  و همچنین سهم مالی شهرداری ها از محل مالیات بر ارزش افزوده  نیز افزایش  پیدا کند.

وی افزود: در سال گذشته 354 هزار میلیارد تومان مالیات با احتساب عوارض وصول کردیم که از این میزان  306 هزار میلیارد تومان مالیات و مابقی عوارض بوده یعنی حدود 59 درصد رشد نسبت به سال 99  و بر اساس تحقق پیش بینی بودجه ای این 59 درصد رشد رقم خورده است.

به گفته منظور، بر همین اساس مکلف شدیم در سال جاری 454 هزار میلیارد تومان یعنی با رشد 62 درصدی نسبت به بودجه مصوب و رشد 50 درصدی نسبت به عملکرد  سال گذشته وصول مالیات داشته باشیم؛ لذا باید از همه ابزارها در راستای تحقق این مهم  بهره بگیریم.

وی ادامه داد: امسال در دریافت اظهارنامه مودیان جدید اضافه شدن تعداد اظهارنامه‌های مالیاتی را شاهد بودیم. در سال گذشته 2 میلیون و 900 هزار مودی مالیاتی و در سال جاری 4 میلیون و 300 اظهارنامه شخص حقیقی دریافت کردیم. افرادی را نیز شناسایی کردیم که اظهارنامه ندادند که آنها به عنوان فرار مالیاتی مورد تعقیب قرار خواهند گرفت.

ريیس سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: اشراف اطلاعاتی ما نسبت به فعالان اقتصادی افزایش یافته که این امر از روش‌ها و شکل‌های گوناگونی از جمله نقل و انتقال دارایی‌ها، قراردادهای پیمانکاری و... و. انجام شده است. این اشراف اطلاعاتی به ما کمک کرد تا در سال جاری برای مودیان اطلاعاتی اطلاعاتشان را در ا ختیارشان قرار دهیم و به صورت سامانه‌ای این اطلاعات را مشاهده کنند.

همچنین در بخش اشخاص حقیقی ابراز مالیاتی ما نسبت به سال گذشته 3 برابر شده چرا که در حال حاضر مودی ما می داند که نسبت به او اشراف اطلاعاتی داریم. در حقیقت جهت گیری ما این است که حتی اگر کسی اظهار نامه ندهد با اطلاعاتی که از او داریم برایش اظهار نامه برآوردی صادر کنیم و این کار را در سال گذشته برای 220 هزار نفر انجام دادیم و اظهارنامه مالیاتی صادر کردیم و در سال جاری نیز این کار را انجام خواهیم داد.

50 درصد مالیات کشور در تهران وصول می‌شود

ريیس سازمان امور مالیاتی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به این که تقریبا 50 درصد مالیات کشور در تهران وصول می‌شود، افزود: در تهران نیز شمال و مرکز تهران 80 درصد مالیات ما را وصول می‌کند؛ لذا عدم تقارنی را هم بین استان‌ها و هم بین مناطق تهران، مشاهده می‌کنیم. تلاش ما این است که سهم استان‌ها را به تدریج افزایش دهیم. امسال بیشترین رشد در اظهارنامه ها در همان استان هایی است که جزء استان های آخر در وصول مالیات ها قرار داشتند.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر حدود 6 میلیون واحد صنفی در کشور داریم که سال گذشته 17 هزار میلیارد تومان  یعنی 5 درصد مالیات از آنها وصول شده در حالی که 40 درصد اقتصاد کشور در دست این واحدهاست؛ اما امسال تحولی در این حوزه رخ داده است به شکلی که مبنای ما برای اخذ مالیات اطلاعات اخذ شده است که باعث شده مالیات دریافتی اصناف در سال جاری سه برابر شود.

برای مثال  سرانه های  پزشکان امسال  22 میلیون تومان، و سرانه رستوران ها 7 میلیون تومان شده است.

منظور  ا تاکید بر این که سهم عوارض شهرداری ها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است افزودک یکی از اقدامات مهمی که در پیش داریم اجرای قانون سامانه های فروشگاهی و مودیان فروشگاهی است موضوعی که مدت ها انتظار اجرای آن کشیده می شود. سامانه مرکزی که اطلاعات پایانه های فروشگاهی را اخذ می کند و در حال حاضر این سامانه آماده بهره برداری است. لذا می خواهیم مویان را فراخوان کنیم. باید صندوقهای فروش خود را به برنامه هایی که سازمان ارايه می کند مجهز کنند. و برای  همه فروش خود فاکتور الکترونیک صادر کند. و هر خرید و فروشی که در کشور  انجام می شود سازمان امور مالیاتی اطلاعات آن را داشته باشد  و مالیات ارزش افزوده اخذ شود و به این ترتیب عدالت مالیاتی و شفافیت اقتصادی کاملی  اتفاق بیافتد. پیش بینی ما این است که تا پایان سال آینده این مهم محقق شود.

وی ادامه داد: تاکنون در موضوع ارزش افزوده 8 فراخوان داشته ایم.   600 هزار مودی  فراخوان شدند که از این تعداد 350 هزار مودی فعال و اظهار نامه های خود را ارايه می کنند. بی تردید اگر به سمت اجرای ارزش افزوده در بستر سامانه های فروشگاهی برویم افزایش قابل توجهی در مودیان مالیاتی  در حوزه ارزش افزوده اتفاق خواهد افتاد.

همچنین در قانون ارزش افزوده کالاهایی وجود دارند که مشمول ارزش افزوده خواهند شد و افزایش چشم گیری در این حوزه خواهیم داشت البته این به جز مواردی است که معافیت برای آنها پیش بینی شده است.

منظور با تاکید بر این که مهمترین حوزه اجرای این مساله مدیریت اجتماعی اجرای این قانون است افزود: باید پیوست رسانه ای و اطلاع رسانی دقیقی داشته باشیم و در این مسیر شهرداری ها و شورا باید کمک کند.

باید جلسات با اصناف و فعالان اقتصادی برگزار شود و منافع اجرای این قانون برای آنها و مردم توضیح داده شود قطعا این کار سنگینی است که سازمان امور مالیاتی   در دو سال آینده نسبت به اجرای آن  درگیر خواهد بود. در حال حاضر در اغلب  کالاها برای ارزش افزوده سهم دولت 4 سهم، شهرداری ها 4 سهم، و یک سهم هم برای نظام و سلامت در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر عوارض آلایندگی از منابع مهمی برای شهرداری ها قلمداد می شود که در سال گذشته در سطح کشور بالغ بر  4 هزار میلیارد تومان از این محل اخذ عوارض داشتیم البته با توجه به این که صنایع اطراف تهران آلایندگی پایین تری دارند سهم تهران در این حوزه پایین است اراده ما این است که قانون را به درستی اجرا کنیم البته باید اطلاعات توسط سازمان حفاظت محیط زیست  در اختیار  ما گذاشته شود.

وی ادامه داد: ظرف سالهای گذشته دو تکلیف بر عهده نظام مالیاتی کشور گذاشته شده که یکی از آنها مالیات خانه های لوکس و باغ ویلاهاست که باید اطلاعات آنها را از شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی دریافت کنیم. اما در سال گذشته همکاری خوبی در این عرصه انجام  نشده است با  اطلاعات محدودی که داشتیم مالیات خانه های لوکس را محاسبه کردیم اما عدد آن بسیار  محدود شد. به شکلی که مجموعا کمتر از 500 میلیارد تومان شد. اما اگر اطلاعات کافی در اختیار ما از سوی شهرداری ها قرار  داده شود تصور می کنیم  بتوانیم عدد قابل قبولی را وصول کنیم. در بحث خانه های خالی نیز حجم  اطلاعاتی که گرفته ایم کافی نبوده برآورد ما دو و نیم میلیون خانه خالی است در حالی که رکوردهای اطلاعاتی که توسط وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اطلاعات به ما داده شده حدود 500 هزار خانه خالی بوده. بی تردید کسانی که در این حوزه پرداخت مالیات نداشته باشند شامل جریمه خواهند شد.

همچنین در بحث خودروهای لوکس نیز اطلاعات مستندی از پلیس راهور دریافت کردیم و عملیات اجرایی  اخذ مالیات در مورد خودروهای لوکس در حال ا نجام است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد