ایران می‌تواند نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز ژاپن ایفا کند

ایران می‌تواند نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز ژاپن ایفا کند

وزیر نفت با اعلام آمادگی کامل وزارت نفت برای همکاری با شرکت‌های ژاپنی، گفت: ایران می‌تواند نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز ژاپن ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، «جواد اوجی» صبح امروز (چهارشنبه، ششم مهرماه) در دیدار با «نیشیمورا یاسوتوشی» وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن با اشاره به اینکه این نخستین سفرش به ژاپن است، اظهار داشت: شرکت‌های ژاپنی در ایران بسیار خوشنام هستند و مردم ایران برای ژاپنی‌ها احترام ویژه‌ای قايل‌اند.

وی، هدف از سفر به ژاپن را حضور در آيین یادبود «آبه شینزو»، شرکت در نشست وزارتی شراکت سبز آسیا (AGGPM) و دیدار با برخی از شرکت‌های بزرگ ژاپنی بیان داشت و افزود: آقای آبه شخصیت قابل احترام و تاثیرگذاری در عرصه سیاست و اقتصاد ژاپن بود و سفرشان به ایران در سال 1398 نقطه عطفی در روابط دو کشور بوده است.

وزیر نفت با بیان اینکه سران دو کشور به‌تازگی در نیویورک دیدار داشتند و باید در جهت اهداف آنان حرکت کنیم، تصریح‌کرد: در نشست با شرکت‌های ژاپنی زمینه‌های همکاری را بررسی کرده و درصدد گسترش آن هستیم.

اوجی ادامه‌داد: مردم ایران خاطره شرکت پالایش نفت ژاپن (Idemitsu) که در شرایط تحریم فروش نفت ایران به دلیل ملی شدن صنعت نفت، از ایران نفت خریداری کرد را فراموش نخواهند کرد.

سطح پایین تجارت دو کشور ناشی از تحریم‌ها شایسته نیست

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند نقش مهمی در تامین انرژی مورد نیاز ژاپن ایفا کند، تصریح‌کرد: افت بی‌سابقه و سطح پایین تجارت و همکاری‌های اقتصادی که ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا است، شایسته دو کشور نیست.

وزیر نفت بر آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌ها در بخش نفت و گاز با ژاپن تاکید کرد و افزود: صنعت نفت ایران در هشت سال آینده به 160 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی نیاز دارد.

اوجی با بیان اینکه امکان همکاری ایران و ژاپن در حوزه بهینه‌سازی و آموزش در شرایط تحریم وجود دارد، بیان کرد: ظرفیت‌های بسیار بالایی برای شرکت‌های ژاپنی برای همکاری با ایران از بالادست تا پایین‌دست وجود دارد.

معطل برجام نماندیم

وی با اشاره به امضای 100 میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی و داخلی در دولت سیزدهم اظهار کرد: وزارت نفت معطل برجام نمانده و مذاکرات اولیه با طرف‌های خارجی را آغاز کرده است که این مذاکرات به‌خوبی پیش می‌رود.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه از همکاری با شرکت‌های ژاپنی دارای تجارب و دانش فنی لازم در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش انتشار کربن، جمع‌آوری گازهای مشعل و... استقبال می‌کنیم، گفت: هر شرکتی که در این بخش سرمایه‌گذاری کند می‌تواند نیمی از این ظرفیت آزادشده و صرفه‌جویی‌شده را به‌صورت محصول برداشت کند.

همکاری حتی در شرایط تحریم

نیشیمورا یاسوتوشی، وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن نیز در این دیدار با اشاره به روابط حسنه دو کشور و سابقه بالای فرهنگی و تمدن ایران، اظهار داشت: ایران کشور مهمی در منطقه و جهان بوده و ژاپن علاقه‌مند به تقویت روابط با ایران است.

وی با یادآوری اینکه دبیر گروه دوستی ایران و ژاپن است و از دوران دانشجویی سفری به ایران داشته، تصریح‌کرد: آبه شینزو، نخست وزیر فقید ژاپن احترام ویژه‌ای برای ایران قايل بود.

وزیر اقتصاد، تجارت و صنایع ژاپن با ابراز تاسف از خروج این کشور از پروژه توسعه میدان آزادگان، گفت: دولت ژاپن از برجام همواره حمایت کرده و امیدوار است مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه برسد و ژاپن بتواند همکاری با ایران به‌ویژه در بخش نفت و گاز را از سر بگیرد.

یاسوتوشی با تاکید بر اینکه ما شرکت‌های ژاپنی را به فعالیت در ایران تشویق می‌کنیم، افزود: حتی در شرایط تحریم فرصت‌های خوبی برای همکاری به‌خصوص در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی، جمع‌آوری گازهای همراه و ... وجود دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌های ژاپنی دفاتر خود در تهران را حفظ کردند و در ایران حضور دارند، گفت: این موضوع نشان‌دهنده اهمیت تعامل با ایران برای شرکت‌های ژاپنی است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد