قیمت گازويیل تغییر می‌کند؟

قیمت گازويیل تغییر می‌کند؟

هر سال موعد تدوین بودجه، مساله افزایش قیمت بنزین و گازويیل هم مطرح می‌شود. اما حالا ريیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفته تاکنون مساله افزایش قیمت گازويیل مطرح نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت هر لیتر گازويیل سهمیه‌ای 300 تومان است. اگرچه هر سال مساله افزایش قیمت گازويیل مطرح شده اما اکنون چند سالی است که قیمت گازويیل بدون تغییر مانده و افزایشی نداشته است.

اما حالا در آستانه تدوین و تنظیم بودجه 1401، این سوال مجددا مطرح شده که آیا قرار است قیمت گازويیل افزایش پیدا کند؟ بر اساس قانون بودجه سال 1400 قیمت حامل‌های انرژی هیچ تغییری نمی‌کند. بر این اساس در چهار ماه باقیمانده امسال بعید است که دولت بخواهد قیمت گازويیل را افزایش دهد.

سوال بعدی این است که آیا در بودجه سال 1401 ممکن است قیمت گازويیل افزایش پیدا کند؟

ريیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرده که تاکتون مساله افزایش قیمت گازويیل در بودجه سال آینده مطرح نشده است.

اگر چنین باشد، احتمالا قیمت گازويیل برای چندمین سال متوالی بدون تغییر می‌ماند و افزایش پیدا نمی‌کند. اما دغدغه و سوال افزایش قیمت بنزین و گازويیل از کجا آغاز شد؟

از چندی قبل در مجلس طرح حذف یارانه پنهان انرژی و حذف یارانه‌ها مطرح شد. همزمان با طرح این مساله، این سوال پیش آمد که آیا حذف یارانه انرژی به معنای حذف یارانه بنزین و سایر حامل‌های انرژی است و ممکن است قیمت گازويیل و بنزین افزایش پیدا کند؟

بعد از آن مقامات دولتی افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی را تکذیب کردند و گفتند دولت و مجلس فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد.

اکنون هنوز جزيیات لایحه بودجه سال 1401 مشخص نیست. با تدوین و انتشار لایحه بودجه می‌توان دید آیا دولت برای افزایش قیمت گازويیل برنامه جدیدی دارد یا نه.

اما آنچه تاکنون اعلام شده این است که قیمت گازويیل نه در سال جاری افزایش پیدا می‌کند و نه فعلا مساله افزایش قیمت گازويیل در بودجه مطرح است.

قیمت واقعی گازويیل چقدر است؟

اگرچه در آبان سال 98 قیمت بنزین افزایش پیدا کرد، اما قیمت گازويیل و سی ان جی بدون تغییر ماند. اما همان زمان مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی منتشر کرد که از قیمت واقعی بنزین و گازويیل رونمایی می‌کرد.

بر اساس این گزارش که سال 98 منتشر شده بود، قیمت واقعی هر لیتر بنزین سوپر فوب خلیج فارس 6 هزار و 37 تومان و قیمت واقعی هر لیتر گازويیل فوب خلیج فارس 6 هزار و 869 تومان اعلام شد.

اعدادی که نشان می‌داد دولت روی هر لیتر بنزین بیش از 2500 تومان و روی هر لیتر گازويیل بیش از 6 هزار و 550 تومان یارانه پرداخت می‌کند.

اما از آبان 98 به این سو، قیمت بنزین و گازويیل ثابت ماند و حتی گفته شد که دولت می‌خواسته قیمت گازويیل را در بودجه سال 1400 افزایش دهد که مجلس مانع آن شده.

مطالعه بیشتر: پول نفت و گاز را چگونه تقسیم کنیم؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد