مبارزه با بیماری‌های گندم به 590 هزار هکتار رسید

مبارزه با بیماری‌های گندم به 590 هزار هکتار رسید

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سال زراعی جاری در سطح 590 هزار هکتار از اراضی با بیماری‌های گندم...

به گزارش خبرگزاری برنا، بیماری های گندم، از گذشته تا امروز در همه جای جهان بوده و هست. گندم از قدیم تا به امروز، یکی از ارکان اصلی سبد کالای ایرانیان را تشکیل می دهد. اما این محصول کشاورزی به دلایل متفاوت، دچار مشکلات کشت گوناگونی می شود. سالانه کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی با مسايل و مصايب متعددی مانند هجوم آفات و حشرات و همچنین شیوع بیماری های خطرساز و مضر، دست و پنجه نرم می کنند. بیماری فوزاریوم گندم و زنگ زرد گندم از جمله رایج ترین بیماری های گندم می باشند.

اکبر آهنگران،مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور سطح مبارزه با بیماری‌های گندم در سال زراعی گذشته را 522 هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: از 590 هزار هکتار مبارزه با بیماری‌های گندم، نزدیک به 260 هزار هکتار با بیماری فوزاریوم خوشه گندم و بیش از 70 هزار هکتار با بیماری زنگ زرد صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: در سال زراعی جاری سطح مبارزه با بیماری فوزاریوم خوشه گندم نسبت به سال گذشته به دلیل فراهم بودن شرایط، دو برابر افزایش یافت و به 260 هزار هکتار رسید.

آهنگران خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته در سطح 125 هزار هکتار با بیماری فوزاریوم خوشه گندم مبارزه صورت گرفت.

وی ادامه داد: امسال سطح مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم نسبت به سال پیش کمتر بود، زیرا شرایط برای بروز این بیماری مساعد نبود و از این رو در برخی مناطق این بیماری به صورت لکه‌ای بروز کرد که سریع و به موقع با آن مبارزه شد.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور، سطح مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم را در سال زراعی گذشته نزدیک به 200 هزار هکتار عنوان کرد.

اجرای مدل پیش آگاهی مانع از فراگیر شدن زنگ زرد شد

آهنگران در همین حال اجرای "مدل پیش آگاهی رخداد زنگ زرد گندم" را از دیگر دلایل فراگیر نشدن این بیماری در گندم‌زارهای کشور دانست و گفت: در این مدل که توسط کارشناسان سازمان حفظ نباتات طراحی شده، فاکتورهای موثر بر بروز رخداد بیماری زنگ زرد گندم به سامانه جامع پایش عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات کشور داده شده و بر اساس داده‌های هواشناسی که روی این سامانه به‌صورت آنلاین دریافت می‌شود، بروز بیماری در قالب این مدل در مناطق مختلف کشور به‌صورت اتوماتیک سنجیده و سامانه به مدیران و کارشناسان حفظ نباتات در مناطق مختلف در صورت لزوم هشدار می‌دهد و از این رو کانون کوبی اولیه با دقت و به‌موقع انجام می‌شود.

وی بیماری رنگ زرد، فوزاریوم خوشه‌های گندم، سفیدک پودری گندم، سپتوریوز برگی و لکه خرمایی را از بیماری‌های مهم گندم برشمرد و افزود: در سال زراعی جاری در سطح 60 هزار هکتار یا بیماری‌های کلزا مبارزه شد.

مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه امسال نزدیک به 140 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت کلزا رفت، گفت: فوما و اسکلروتینیا دو بیماری مهم کلزا هستند.

در پی این گزارش، گندم یکی از قدیمی ترین محصولات زراعی کشت شده می باشد که از ابتدای تاریخ تا کنون یکی از اصلی ترین غذاها در بین همه غذاها برای ساکنان کره زمین بوده و هست. امروزه گندم همچنان یکی از مهمترین دانه های غذایی به حساب می آید.

فايو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) ادعا می کند که گندم به نسبت سایر محصولات تجاری در زمین های بیشتری رشد می کند. گندم نه تنها بخش مهمی از رژیم غذایی انسان است بلکه به عنوان منبع اصلی خوراک دام و همچنین محصولات صنعتی با ارزش نیز به شمار می آید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد