اوراق حامی 1401 چیست؟ چه سهامدارانی می‌توانند بخرند؟

اوراق حامی 1401 چیست؟ چه سهامدارانی می‌توانند بخرند؟

امروز آخرین فرصت خرید اوراق اختیار فروش حامی 1401 است. اما اوراق فروش حامی 1401 چیست؟

به گزارش نبض بورس، در 12 اسفند ماه سال جاری بود که طرحی برای حمایت از سهامداران خرد تصویب شد. محمدعلی دهقان دهنوی ريیس سازمان بورس طی مصاحبه‌ای در 15 اسفند 99 با اشاره به حضور 4 میلیون سهام‌دار خرد در بازار بورس گفت: سهامداران خرد کسانی هستند که از تاریخ 12 اسفند زمان تصویب طرح، مجموع دارایی‌های سهامشان 10 میلیون تومان یا کمتر از 10 میلیون تومان است.

 

وی در ادامه با اشاره به چتر حمایتی سازمان بورس برای این سهامداران افزود: اگر این سهامداران دارایی سهام خود را تا پایان اردیبهشت 1401 نگه دارند و کمتر از 25 درصد سود کرده باشند، ما به التفاوت بازدهی سهامشان از محل صندوق توسعه پرداخت می‌شود.

دهقان دهنوی تاکید کرد: اگر در این مدت سهامی را بفروشند مشمول این حمایت نمی‌شوند، اما می‌توانند سهام اضافه کنند.

اوراق حامی 1401 چیست؟

اوراق حامی 1401 (یک نوع اوراق اختیار فروش تبعی یا بیمه سهام است) به همین طرح حمایت از سهامداران خرد مربوط می‌شود و شما برای بیمه کردن سهام خود و می‌تواند این اوراق را که امروز آخرین مهلت خرید آن است را خریداری کنید.  

قیمت هر اوراق که با نماد حامی است یک ریال می‌باشد و شما با خرید یک برگ از این نماد سهام خود را بیمه می‌کنید، اما خرید این اوراق یک پیش فرض‌هایی دارد که این پیش فرض‌ها عبارتند از: 

1- سرمایه گذاران حقیقی (شامل سبد‌های سرمایه گذاری اشخاص حقیقی) که در سال 1399 وارد بازار سرمایه شده‌اند.

2- سهامداران خردی می‌توانند این اوراق یک ریالی را خریداری کنند که از تاریخ 12 اسفند زمان تصویب طرح، مجموع دارایی‌های سهامشان 10 میلیون تومان یا کمتر از 10 میلیون تومان است.

3- خرید بیش از 1 ورقه از اوراق حامی1401 برای هر کد معاملاتی مجاز نبوده و کارگزاران باید اقدام لازم نسبت به رعایت این محدودیت را در سیستم‌های معاملاتی آنلاین خود اعمال کنند.

4- سهامی که در 12 اسفند 99 را داشتید و تا تاریخ 1 اردیبهشت 1401 به فروش نرساندید و کمتر از 25 درصد سود کردید، به شما سود 25 درصدی پرداخت می‌شود.  

5- در پرتفوی شما اگر دارایکم، پالایش و عرضه اولیه‌هایی که سود بالای 30 درصد داشتند در پرتفوی شما وجود دارد، این سهام در آن سبد پایه محاسبه نمی‌شود. یعنی ارزش 10 میلیون تومانی سبد سهام به جز این موارد.  

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد