انفجار در بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت آمریکا/ این حادثه چه اثری بر بازار جهانی دارد؟

انفجار در بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت آمریکا/ این حادثه چه اثری بر بازار جهانی دارد؟

شب پیش یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های آمریکا در تگزارس آتش گرفته و 4 نفر در این حادثه زخمی شده‌اند. حالا سی‌ان‌ان پیش‌بینی کرده که این حادثه احتمالا قیمت بنزین را 4 دلار افزایش می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سی‌ان‌ان گزارش داده که شب پیش یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های آمریکا در تگزاس آتش گرفته و این آتش‌سوزی صبح امروز مهار شده است.

محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک در همین باره به تحارت‌نیوز می‌گوید: آتش‌سوزی در این پالایشگاه بر قیمت جهانی نفت تاثیر می‌گذارد اما این تاثیر حداقل برای بازار ایران چندان زیاد نیست.

این آتش‌سوزی در پالایشگاه ExxonMobil (XOM) رخ داده است. حالا هم سی‌ان‌ان، تحلیل می‌کند این حادثه، می‌تواند تولید در یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های آمریکا را برای ماه‌ها مختل کند.

خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک ادامه می‌دهد: حادثه در یک پالایشگاه در سطح جهانی بی‌تاثیر نیست و ممکن است قیمت بنزین در همان ایالت را بالاتر ببرد. البته قیمت سوخت جهانی به عوامل متعددی وابسته است و با یک حادثه، تغییر فاحشی نمی‌کند.

این در حالی است که تنها چند روز به پایان سال و شروع تعطیلات کریسمس مانده و احتمالا در این چند روز میزان تقاضای سوخت در آمریکا هم افزایش پیدا می‌کند.

قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟

تام کلوزا، تحلیلگر ارشد در ایالات متحده به سی‌ان‌ان گفته است: این حادثه می‌تواند تولید بنزین را ماه‌ها مختل کند. تاثیر انفجار در بزرگ‌ترین پالایشگاه آمریکا از این جهت مهم است که این حادثه درست در زمانی رخ داده که عرضه بنزین در آمریکا کم شده است.

با این حال خطیبی بیان می‌کند: آمریکا و اروپا، ذخایر بنزینی دارند و می‌تواند از ذخایر خود استفاده کنند تا این حادثه جبران شود. مشکل اروپا تامین گاز در این قاره است.

او سازوکارهای افزایش قیمت جهانی بنزین را این گونه می‌داند: گرانی بنزین، به عرضه جهانی و سیاست‌های مالیاتی آن کشور مربوط است. در آمریکا هر منطقه قیمت متفاوتی دارد و ممکن است قیمت بنزین در همان ایالت به شدت بالا برود و این گونه تاثیر خود را در سطح کلان‌تر هم بگذارد.

به گفته سی‌ان‌ان، میانگین قیمت هر گالن بنزین اکنون به 3٫29 دلار رسیده که نسبت به ماه گذشته 11 سنت کاهش یافته است. البته، قیمت بنزین در حال حاضر همچنان 47 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

سی‌ان‌ان همچنین اظهار می‌کند که میانگین قیمت ها در بهار و تابستان امسال به 4 دلار در هر گالن در افزایش می‌یابد زیرا در این مدت تقاضا برای بنزین بیشتر می‌شود.

مطالعه بیشتر: گمانه‌زنی‌های جدید درباره سرنوشت بنزین/ کارت سوخت حذف می‌شود؟
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد