نوسان‌گیری معاملات روزانه اوراق تسه ممنوع شد | اوراق تسه چیست؟

نوسان‌گیری معاملات روزانه اوراق تسه ممنوع شد | اوراق تسه چیست؟

فرابورس ایران از ممنوعیت نوسان گیری روزانه در سمت خرید و فروش اوراق گواهی حق تقدم امتیاز تسهیلات مسکن از شنبه هفته آینده خبر داد.

به گزارش نبض بورس، سروش خواجه حق وردی معاون نظارت بازار فرابورس ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با عنایت به کاربرد اوراق گواهی حق تقدم امتیاز تسهیلات مسکن در راستای دریافت تسهیلات خرید مسکن، از روز شنبه 23 بهمن سال جاری امکان فعالیت همزمان در سمت خرید و فروش معاملات این اوراق بهادار توسط مشتریان (نوسان گیری روزانه) فراهم نخواهد بود.

 
 
اوراق تسه چیست؟

تسه یا اوراق تسهیلات مسکن در بورس معامله می‌شود. افرادی که قصد خرید خانه دارند به دلیل نداشتن وجه کافی برای خرید خانه مجبور به استفاده از وام مسکن می‌باشند. حال برخی از افراد با سپرده گذاری در بانک مسکن در حسابی تحت عنوان تسهیلات صندوق پس انداز یکم به مدت یک سال آن هم با نصف وجه مورد نیاز خود میتوانند از این وام استفاده کنند، اما برخی دیگر به دلیل نیاز ضروری به این وام مجبور به خرید اوراق تسهیلات مسکن (تسه) در بازار سرمایه و اراده آن به بانک مسکن برای دریافت وام می‌باشند.

اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس معامله می‌شود که ساعت معاملاتی آن نیز مانند سهام در ساعت 9:00 الی 12:30 دقیقه می‌باشد. در واقع فرد با خرید این اوراق با هزینه‌هایی که بعدا در خصوص آن صحبت می‌شود نیاز به قرار دادن وجه خود در بانک به مدت یک سال ندارد و این هزینه را از طریق خرید تسه پرداخت میکند.

برای بررسی اوراق گواهی تسهیلات مسکن کافی است وارد سایت  tsetmc.com شوید و در قسمت سرچ این سایت کلید واژه ” تسه ” را وارد کنید و قادر به دیدن اوراق تسهیلات مسکن با سررسید‌های مختلف خواهید بود. شکل زیر اوراق تسهیلات مسکن در سایت مدیریت فناوری بورس را نشان میدهد که شامل انواع تسهیلات با سر رسید‌های مختلف می‌باشد که با کلیک بر روی هر یک از آن‌ها قادر به مشاهده اطلاعات جزیی‌تر خواهید بود.

 
 

همانطور که در شکل بالا مشاهده میکنید در کنار تسه یک سری عدد و رقم نوشته شده است که نشان دهنده زمان انتشار این اوراق می‌باشد. به عنوان مثال در شکل بالا در کنار فلش قرمز رنگ تسه 8911 نوشته شده است که نشان میدهد این اوراق در بهمن 1389 منتشر شده و در بازار معامله و خرید و فروش شده است. زمان اعتبار این اوراق از تاریخ صدور به مدت دو سال است که این مدت با نظر بانک مسکن و در شرایط خاص حداکثر تا دو دوره 6 ماهه، قابل تمدید است پس مدت زمان اعتبار گواهی می‌تواند حداکثر سه سال باشد. حال اگر سرمایه گذاری قصد خرید اوراق تسهیلات مسکن را داشته باشد باید به ازای هر 500000 تومان، یک برگه اوراق را خریداری کند.

نحوه خرید اوراق تسهیلات مسکن (تسه)

برای این کار دو راه وجود دارد:

راه اول: این است که از طریق بانک مسکن اقدام کرده. بابت سپرده خود، اوراق بگیرید.

راه دوم:  اوراق تسه را از افراد دیگری که آن را در اختیار دارند، بخرید.

روش اول: دریافت اوراق تسه از طریق حساب ممتاز بانک مسکن
در این روش باید به یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کرده و اقدام به افتتاح حساب ممتاز با سود سپرده 9 درصد کنید.  در این حالت، شما باید حداقل 27 میلیون تومان را به مدت سه ماه در حساب خود نگه دارید.  پس از آن، بانک به ازای هر 27 میلیون تومان، در نوبت اول 3 برگه حق تقدم تسهیلات مسکن و پس از آن به ازای همان مبلغ در هر ماه یک برگه دیگر را به سپرده‌گذار خواهد داد.  این اوراق در روز پانزدهم هر ماه به سپرده‌گذار اعطا می‌شود و پس از انجام فرایند‌های اداری، از اول ماه بعد این اوراق قابلیت معامله در بازار را دارند.

با توجه به اینکه مبالغ در حال تغییر است جزییات این روش را از بانک خود بپرسید.

روش دوم: خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن در بورس

 
 


مرحله اول خرید تسه از بورس:
برای خرید اوراق تسه، اطلاع از شرایط اعطای تسهیلات بانک مسکن است.  اگر متقاضی، تمایل به خرید یک واحد مسکونی داشته باشد.  در چارچوب شرایط و ضوابط واحد‌های مسکونی مشمول تسهیلات بانک مسکن نگنجد نمی‌تواند از این تسهیلات بهره‌مند شود.  در واقع این مرحله باید پیش از خرید اوراق انجام شود و توجه به آن امری ضروری است.

پس از اطلاع از شرایط اعطای تسهیلات، اگر متقاضی، کد بورسی داشته باشد، می‌تواند اوراق مذکور را خریداری کند

مرحله دوم خرید اوراق تسه:
پس از اینکه در سایت tgfb.ir ثبت نام کردید و کد بورسی را دریافت کردید. واریز وجه خرید اوراق تسه به حساب کارگزاری است.
سپس از طریق سامانه معاملاتی اکسیر یا پرانا اقدام به خرید اوراق نمایید.
پس از گذشت یک روز کاری، گواهی اوراق خریداری شده آماده تحویل به مشتری است. متقاضی باید این برگه را  از سایت ddn.csdiran.com دریافت و نزد بانک مسکن ارايه کند.
بعد از اینکه متقاضی مراحل بانکی را انجام داد و وام خود را از بانک مسکن دریافت کرد، اوراق مربوطه توسط بانک باطل می‌شود.
با انجام این کار این اوراق دیگر قابل فروش نخواهند بود. به هنگام ثبت سند در دفاتر ثبت اسناد رسمی چک حاوی مبلغ وام از جانب نماینده بانک به فروشنده تحویل داده می‌شود.
با توجه به خرید و فروش اوراق تسه در بازار سرمایه، چطور می‌توان از قیمت این اوراق آگاه شد و مبنای قیمت‌گذاری این اوراق چیست.
بهای اوراق تسه، وابسته به عرضه و تقاضاست و از این رو متغیر است.
برای اطلاع از آخرین قیمت اوراق تسه:‌
می‌توانید به سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به آدرس www.tsetmc.com  مراجعه کنید.

 
 


جهت در یافت برگ سهام خریداری شده به سایت ذینفعان بازار سرمایه ddn.csdiran.com مراجعه کنید. پس از دریافت برگ سهام آن را پرینت گرفته و به بانک تحویل دهید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد