30 درصد تامین مالی اقتصاد از بورس است/دولت از فرصت حضور مردم در بورس استفاده کند

30 درصد تامین مالی اقتصاد از بورس است/دولت از فرصت حضور مردم در بورس استفاده کند

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت باید از فرصت به دست آمده حضور مردم در بورس استفاده کند، گفت: سرمایه‌گذاری در بورس یک فرآیند درازمدت است.

سیدبابک ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا حضور 58 میلیون نفر از ایرانیان در بورس تهران یک فرصت و یا تهدید به شمار می‌رود، گفت: این فرصت خوبی است که باید از آن به خوبی استفاده کنیم، همان گونه که مقام معظم رهبری اصطلاحی داشتند که باید اقتصاد کشور مردمی شود، بهترین روش برای مردمی شدن اقتصاد این است که از طریق بورس مشارکت کنند و پول‌ها به قسمت مولد اقتصاد برسد و بهترین ابزار برای این کار بازار سرمایه است.

وی این را هم گفت:‌متاسفانه ما رفتار هیجانی مردم در بازار سرمایه را کنترل نکردیم و هنوز هم برنامه‌ای برای کنترل هیجانات نیست و اعتمادسازی نشده است و همانطور که مردم در بازار سهام که یک بازار ثانویه است سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باید آنها را کم کم به سمت سرمایه‌گذاری در بازار اولیه سوق دهیم، اما متاسفانه برخی از مدیران ظرفیت‌سوز هستند، به جای اینکه ظرفیت‌ساز هستند.

دانشیار دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر طوسی در پاسخ به این پرسش که با توجه به روند ریزشی شاخص بازار بورس از پارسال تا کنون گفت: ماهیت بازار سرمایه این است که دارای ریسک و نوسان است، اما این که مردم پول‌های خود را از بورس بیرون بکشند و به بازار دیگری ببرند، باید این نکته را عرض کنیم سرمایه‌گذاری در بورس این گونه است که در واقع یک دارایی خریده‌ایم و به وسیله این سهام مالکیت بخشی از شرکت را به دست آورده‌ایم که آن شرکت سرپا است و تولید می‌کند و سود می‌سازد نباید درگیر هیجانات شویم و در تلاطم بازار این دارایی را به راحتی از دست بدهیم و رفتار هیجانی در بازار سرمایه نباید غالب شود.

به گفته ابراهیمی، برخی از سیاست‌های دولت بر بازار اثر می‌گذارند.

وی در مورد اینکه چه سیاست‌هایی اثرگذار است گفت:‌همین قیمت‌گذاری خودرو، مالیات بر محصولات پتروشیمی مانند مالیات جدیدی که دولت گفته است از متانول دریافت می‌کند و حدود 20 درصد مالیات می‌گیرد، این تصمیمات باعث اثر بر بازار سرمایه می‌شود و می‌گویند چون تولید متانول بدون ارزش افزوده است، باید مالیات از آن گرفته شود.

ابراهیمی گفت: بنگاهی که با سرمایه دو میلیارد دلار راه‌اندازی می‌شود تا زمانی که بخواهد به محصول با ارزش افزوده برسد، زمان می‌برد و دولت نباید سریع از محصولی مانند متانول مالیات کلان بگیرد، زیرا این شرکت دچار مشکل می‌شود.

معاون اقتصادی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح همچنین گفت:‌شرکت‌های تولید اوره بابت تولید کود شیمیایی اوره که به دولت تحویل داده‌اند، بیش از 11 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند و باید این بدهی دولت پرداخت شود.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه منظور از اینکه سرمایه‌گذاری در بورس یک فرآیند بلندمدت است چیست،‌گفت:‌ بلندمدت بین یک تا سه سال است و حداقل یکسال باید در بورس صبر کنیم و با توجه به تورم جامعه ظرف یکسال عایدی منطقی از سرمایه‌گذاری در بورس به دست می‌آید و طی سال‌های گذشته بررسی شده است که بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب مانند طلا، ارز و مسکن بازدهی بیشتری داشت است، اما متاسفانه مردم ما بیش‌واکنش نشان می‌دهند و بخش عمده مردم حوصله ماندگاری ندارند و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و آموزش صورت گیرد.

ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط تورمی شرایط برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌شود گفت:‌در شرایط تورمی پول‌های مردم به سمت سرمایه‌گذاری در کالاهای سرمایه‌ای مانند خانه، ملک، زمین، ارز، طلا می‌رود، در حالی که باید سرمایه‌های به سمت بازار سهام سوق داده شود که در آنجا زنجیره مولد ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که از معاملات روزانه سهام در بورس و فرابورس چه مقداری جذب تولید می‌شود، گفت:‌معاملات روزانه در بورس و فرابورس مستقیما به تولید نمی‌رسد، بلکه به صورت غیرمستقیم بر تولید اثر دارد، چون سهام شرکت‌ها قابل معامله و نقدشونده است، هر چه درجه نقدشوندگی بالا برود این سهام می‌تواند به عنوان وثیقه وام یا وثیقه اوراق قرار گیرد که به تامین مالی و نقدشوندگی در بنگاه‌های اقتصادی کمک می‌کند.

وی در مورد شفافیت در بازار سرمایه گفت:‌ بورس یک بازاری است که شفاف است و شرکت‌های حاضر در بورس باید مرتب به نهاد ناظر گزارش بدهند و گزارش‌هایی که ارايه می‌شود، خیلی قابل اتکا تر از گزارش‌هایی است که در سایر شرکت‌های غیربورسی وجود دارد و اغلب گزارش‌ها حسابرسی شده است.

دانشیار مهندس مالی دانشگاه خواجه نصیر طوسی در مورد اینکه نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها و تامین مالی دولت چگونه است گفت: تامین مالی در کشور ما بانک‌محور است، بگونه‌ای که بیش از 70 درصد تامین مالی از طریق شبکه بانکی و کمتر از 30درصد از طریق بازار سرمایه صورت می‌گیرد در این تامین مالی هم شرکت‌های بورسی و هم شرکت‌های دولتی می‌توانند با انتشار اوراق به تامین مالی بپردازند، اگر بازار سرمایه پویاتر باشد هیچ ایرادی ندارد دولت هم از آن تامین مالی کند، اما اگر شرایط بازار ریزشی باشد، چون رفتار در بازار احساسی و هیجانی است ممکن است تامین مالی دولت اثر سوء بر بازار بگذارد و برای شرکت‌های بورسی هم ممکن است نهاد ناظر اجازه انتشار اوراق و یا عرضه اولیه سهام ندهد، بنابراین در شرایط ریزشی تامین مالی شرکت‌ها هم دچار مشکل می‌شود.

ابراهیمی در مورد اینکه در هفته گذشته بیش از 62 هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه در قالب عملیات بازار باز در فرابورس معامله شد گفت:‌انتشار اوراق در قالب عملیات بازار باز سیاستی است که دولت به کار گرفته از ابتدای سال تا کنون تامین مالی قابل توجهی توسط دولت از بازار سرمایه انجام شده است این کار به ذات خود بد نیست و مشکلی برای بازار ایجاد نمی‌کند، اما در شرایط ریزشی بازار ما متاثر از عدم اعتماد سرمایه‌گذاران است و این عدم اعتماد نقطه منفی به شمار می‌رود باید اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران به بازار برگردد و به قول وزیر اقتصاد باید بازار سرمایه را پیش‌بینی‌پذیر کنیم اما اگر هر روز دولت یک تصمیم بگیرد بازار غیر قابل پیش‌بینی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر 720 شرکت در بورس و فرابورس حضور دارند چه تعداد از شرکت‌ها در کشور هنوز بورسی نشده‌اند گفت: عمده شرکت‌های بزرگ در بورس حضور دارند و برخی از شرکت‌ها آماده پذیرش هستند، اما به دلیل ریزش بازار عرضه اولیه متوقف شده و به نظرم 40 تا 50 شرکت آماده عرضه و ارايه در بورس هستند.

این استاد دانشگاه در مورد اینکه چه توصیه‌ای به سهامداران می‌کنید، گفت: کسانی که وقت ندارند و حرفه‌ای نیستند، از طریق صندوق‌ها که 210 صندوق در بورس تهران حضور دارند وارد بازار سرمایه شوند، می‌توانند صندوق‌هایی با درآمد ثابت یا صندوق‌های ETF و یا انواع صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و ترجیح این است که سرمایه‌گذار غیرحرفه‌ای از طریق صندوق‌ها وارد شوند.

به گفته وی، در شرایطی که هنوز سیاست دولت در اقتصاد مشخص نیست، سرمایه‌گذاران عجله نکنند و با تحلیل سهام را انتخاب کنند و اگر سهام بنیادی خریده باشند ممکن است در یک برهه‌ای دچار زیان شوند، اما مطمين باشند سهام بنیادی دوباره برمی‌گردد.

ابراهیمی در پاسخ به اینکه چه سهامی بنیادی به شمار می‌رود گفت :شرکت‌هایی که دارای سودآوری باثبات هستند و روند افزایشی در آنها ثابت شده است، همچنین هلدینگ‌های چند رشته‌ای اوضاع بهتری دارند.

وی در پایان گفت: امسال در مجامع شرکت‌های بورسی اکثر شرکت‌ها سود حاصل کرده‌اند، به ویژه در هلدینگ‌های چند رشته‌ای که باید توسط مردم شناسایی شوند، سود مناسبی به دست می‌آید.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد