پشت پرده توقف فروش فوق‌العاده خودرو/ خودروسازان منتظر افزایش قیمت‌اند؟

پشت پرده توقف فروش فوق‌العاده خودرو/ خودروسازان منتظر افزایش قیمت‌اند؟

ایران خودرو و سایپا طرح فروش فوق‌العاده خودرو را متوقف کرده‌اند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که دولت مانع افزایش رسمی قیمت خودرو شد. اما پشت پرده توقف فروش فوق‌العاده خودرو چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، به نظر می‌رسد خودروسازان فروش فوق‌العاده خودرو را به دو دلیل متوقف کردند. اول اینکه خودروسازان می‌خواهند مخالفت خود با قیمت‌های جدید را اعلام کنند و دوم اینکه احتمالا آنها امیدوارند مجوز افزایش قیمت خودرو را به زودی بگیرند و طرح فروش فوق‌العاده را به آن زمان موکول کرده‌اند.

اما آیا ممکن است طرح پیش‌فروش خودرو هم متوقف شود؟ مجید باقری، قايم‌مقام مدیرعامل سایپا در بخش فروش، شهریورماه اعلام کرده بود «سایپا تا پایان سال هیچ طرح پیش‌فروشی را برگزار نمی‌کند.» اما این خودروساز کمی بعد از تصمیم خود برگشت و طرح پیش‌فروش خودرو را اجرا کرد.

ایران خودرو هم در مدت اخیر چندین طرح پیش‌فروش خودرو را اجرا کرده است. پیش‌فروش هر دو خودروساز با موعد تحویل یک ساله انجام شده و متقاضیان مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت واریز می‌کنند و قیمت نهایی خودرو در زمان تحویل خودرو مشخص می‌شود و خریدار باید مابه‌التفاوت آن را واریز کند.

پیش فروش خودرو متوقف می‌شود؟

بر این اساس به نظر می‌رسد توقف فروش خودرو، فقط مربوط به طرح فروش فوق‌العاده است که خودروسازان را مکلف می‌کند حداکثر ظرف سه ماه از زمان ثبت‌نام، خودرو را به مشتری تحویل دهند و قیمت خودرو در زمان فروش، نهایی است و امکان تغییر آن وجود ندارد.

برای همین به نظر می‌رسد که خودروسازان طرح فروش فوری خودرو را متوقف کردند. چون با فروش خودرو با قیمت‌های کنونی موافق نیستند و حتی می‌گویند فروش خودرو با این قیمت‌ها به زیان آنها اضافه می‌کند.

به نظر می‌رسد آنها منتظرند نظر مساعد دولت برای افزایش رسمی قیمت خودرو را بگیرند و تا آن زمان آنها از عرضه خودروهای خود با قیمت‌های کنونی امتناع می‌کنند.

به عبارتی توقف پیش‌فروش فوری خودرو ممکن است به این معنا باشد که خودروسازان همچنان امیدوارند که قیمت خودرو به صورت رسمی افزایش پیدا کند. اما برگزاری طرح پیش‌فروش و یا فروش مشارکتی دو مزیت برای خودروسازان دارد؛ آنها در این شیوه هم می‌توانند بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند هم اینکه این شیوه به آنها اجازه می‌دهد تا در صورتی که قیمت خودرو افزایش پیدا کرد، این افزایش قیمت را در زمان تحویل خودرو اعمال کنند.

به عبارت ساده‌تر ادامه طرح پیش فروش خودرو به این معناست که خودروسازان مطمين هستند که ظرف یک سال آینده و چه بسا زودتر، مجوز رسمی افزایش قیمت خودرو را می‌گیرند.

مطالعه بیشتر: فروش پراید زیر قیمت بازار! / قیمت خودروهای ‌پیش‌فروش سایپا در بازار

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد