دارویی‌ها در دوراهی صعود یا سقوطی بزرگ!

دارویی‌ها در دوراهی صعود یا سقوطی بزرگ!

کارشناس بازار سرمایه گفت: هم اکنون شاخص گروه صنعت دارو تا سقف قبلی خود در مرداد 99 که عدد 14 هزار واحد بود، بیش از 40 درصد فاصله دارد.

علی ملک لی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص وضعیت شاخص صنعت دارو در بورس اظهار کرد: گروه مواد دارویی شامل 29 شرکت است که از شاخص‌ترین آن‌ها می‌توان گروه دارویی برکت و ایران دارو را نام برد.

بیشتر بخوانید

  • سیمانی‌ها در دوراهی صعود یا نزول بیشتر!

او بیان کرد: عدد شاخص این گروه هم اکنون در ارتفاع 121 هزار و 600 واحد قرار دارد که تا سقف خود در مرداد ماه سال گذشته حدود 40 درصد فاصله دارد که رشدی متوسط در بین صنایع مختلف داشته است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: شاخص این گروه پس از رشد عالی 2000 درصدی از مردادماه سال 95 تا مردادماه سال 99، وارد فاز اصلاحی شده و از مردادماه سال گذشته تا خردادماه امسال، حدود 45 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

ملک لی در خصوص دو مسیر و سناریوی محتملی که در آینده نزدیک در انتظار شاخص صنعت دارو است، گفت: محدوده باکس زرد رنگ به عنوان ناحیه حمایتی برای این شاخص در نظر گرفته میشود که با توجه به حمایت "ابرکومو" انتظار برگشت از این محدوده را داریم.

او بیان کرد: دو سناریو برای این صنعت در شش ماهه دوم سال مورد انتظار است. سناریو اول که با احتمال بیشتری مطرح می‌شود این است که، با توجه به رسیدن به منطقه حمایتی و همچنین حمایت "ابر کومو" انتظار برگشت این شاخص به محدوده سقف قبلی و رشد حدود 45 درصدی را داشته باشیم. سناریو دوم نیز که با احتمال کمتری مطرح می‌شود این است که، با توجه به رشد خیره کننده دوساله این شاخص و قرارگرفتن در موج 4 اصلاحی از "امواج الیوت"، انتظار کاهش حدود 30 درصدی و رسیدن به باکس قرمز رنگ (محدوده 82 هزار واحد) را از این گروه شاهد باشیم.


ملک لی در مورد پتانسیل‌ها و ریسک‌های فعلی صنعت دارو اظهار کرد: نوسانات نرخ ارز، نیاز تولیدکنندگان داخلی به واردات مواد اولیه خارجی، قیمت گذاری دستوری و دولتی بودن بخش عظیمی از شرکت‌های دارویی از ریسک‌های این صنعت است.

او بیان کرد: همچنین اصلاح نظام قیمت گذاری دارو، واگذاری شرکت‌های شبه دولتی به بخش خصوصی واقعی و تسهیلات واردات و صادرات توسط دولت، می‌تواند بر بهبود این صنعت تاثیر زیادی داشته باشد.
انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد