نرخ گذاری دستوری، بالاترین ریسک تهدیدکننده معاملات بازار است

نرخ گذاری دستوری، بالاترین ریسک تهدیدکننده معاملات بازار است

اکنون در میان ریسک های تهدیدکننده بازار، ریسک نرخ گذاری دستوری یا اظهارنظرهای دولتی در قیمت گذاری ها بالاتر از ریسک برجام است و معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

نوید خاندوزی، کارشناس بازار سرمایه به عوامل تاثیرگذار در بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و به پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) گفت: ورود شاخص بورس به مدار صعودی ناشی از چند عامل بود که توانست تاثیرات مثبتی بر معاملات بازار ایجاد و زمینه ورود سهامداران را برای سرمایه گذاری دوباره در این بازار فراهم کند.

وی به نخستین عامل تاثیرگذار در سبزپوشی شاخص بورس اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدا بازار درگیر برخی از ابهامات مانند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران و کاهش شدید نرخ ارز بود، این مسایل به شدت روند بازار را تحت تاثیر خود قرار دادند و منجر به شک و تردید سهامداران برای ورود سرمایه هایشان به این بازار شد اما از چند وقت گذشته با روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، زمینه رفع ابهامات موجود در بازار برطرف شد و سهامداران تمایل بیشتری برای ورود سرمایه هایشان به بورس پیدا کردند.

شایعه کاهش قیمت دلار به نرخ کمتر از 15 هزار تومان

خاندوزی به شایعات ایجاد شده در زمینه کاهش شدید نرخ ارز اشاره کرد و گفت: در میان فعالان حاضر در بازار چنین ابهامی ایجاد شده بود که ممکن است قیمت دلار به نرخ کمتر از 15 هزار تومان برسد، در حالی که به مرور ایجاد چنین شایعاتی در بازار رنگ باخت و سرمایه گذاران به غیر واقعی بودن چنین صحبت هایی و عدم امکان کاهش قیمت دلار تا نرخ 15 هزار تومان پی بردند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شفاف سازی‌های ایجادشده در بازار باعث شد تا سرمایه‌هایی را که سهامداران تا روشن شدن تکلیف ابهامات موجود در کشور بیرون از بازار نگه داشته بودند، دوباره وارد بازار سهام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار رفع ابهامات موجود در بازار، مسایلی مانند جذابیت قیمت سهام شرکت ها بعد از نزول ایجاد شده و نیز ارايه گزارش‌های مثبت شرکت ها در بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی بی تاثیر نبودند و توانستند کمک زیادی در ایجاد روند معقول معاملات بازار کنند.

معاملات بورس تحت تاثیر ریسک های سیاسی و اقتصادی

وی با بیان اینکه اکنون معاملات بورس تحت تاثیر برخی از ریسک های سیاسی و اقتصادی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به بازگشت اعتماد و سرمایه ها به بازار سرمایه و ورود شاخص بورس به مدار صعودی اما همچنان ریسک هایی تهدیدکننده این بازار هستند که در صورت رفع آن، سهامداران می توانند با اطمینان خاطر بیشتری در این بازار سرمایه گذاری کنند.

خاندوزی با تاکید بر اینکه بازار اکنون در انتظار تعیین کابینه دولت سیزدهم است، گفت: باید دید افراد انتخاب شده در کابینه دولت سیزدهم چه شناخت و برنامه ای برای اقتصاد کشور خواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه ریسک های سیاسی مانند تعیین سرنوشت موضوع برجام از جمله مسایلی است که وضعیت فعلی بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است، اظهار داشت: به نظر می رسد گمانه زنی ها در زمینه نتیجه برجام تاثیر قابل توجه خود را در بازار از دست داده باشد، زیرا بعید به نظر می رسد که با برجام کاهش شدیدی در قیمت ارز ایجاد شود و در مقابل به دنبال عدم اجرای برجام در کشور افزایش شدیدی در قیمت ارز رخ نخواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اکنون در زمینه ریسک های تهدیدکننده بازار، ریسک نرخ گذاری دستوری یا اظهارنظرهای دولتی در قیمت گذاری ها بالاتر از ریسک برجام است و معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است.

گذر زمان به سود معاملات بورس است

وی تاکید کرد: در وضعیت فعلی بازار، نمی توان هیچ پیشنهاد مشخصی به سهامداران داد اما این موضوع باید مدنظر باشد که گذر زمان به سود بازار خواهد بود مگر آنکه افرادی که قرار است در مسند کار قرار بگیرند شروع به جنگیدن با قواعد اقتصاد و بازار کنند.

خاندوزی اظهار داشت: براساس آمارهای به دست آمده رانت بازار خودرو در طی چند ماه گذشته حدود57 هزار میلیارد تومان بوده است و سرمایه ای که باید وارد جیب خودروسازها می شد در اختیار دلال ها قرار گرفته است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، این مسایل به عنوان نکات مهمی در بازار تلقی می شوند که باید دید مسوولان در کابینه جدید چه تلاش هایی برای رفع مشکلات موجود خواهند کرد.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد مهمترین موضوعی که باعث شده است تا بازار به مدار صعودی بازگردد، وجود خوش بینی برای عدم تکرار این مسایل در حوزه های مختلف و تاثیر گذار بر معاملات بورس است.

آینده ای مثبت پیش روی معاملات بازار سهام

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که آیا بازار سهام می‌تواند تا پایان سال بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارها کسب کند یا خیر، گفت: به نظر می رسد با توجه به افتی که بازار سرمایه از مدت ها قبل تجربه کرده است و نیز به دلیل جریان فروش و سودآوری شرکت ها، آینده خوبی تا پایان سال پیش روی این بازار باشد و سهامداران بتوانند بازدهی معقولی از این بازار کسب کنند، حتی براساس بررسی های انجام شده بازدهی بازار سرمایه در چند وقت اخیر بازدهی ناامیدکننده ای در مقایسه با سایر بازارها نبوده است.

اقدامات رییس سازمان بورس نیار به شجاعت داشت

خاندوزی عملکرد دهقان دهنوی را در سازمان بورس مورد بررسی قرار داد و گفت: دهقان دهنوی تنها از بدنه بازار سرمایه نبود و از سوی وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان رییس سازمان بورس انتخاب شد به همین دلیل در ابتدا گارد بسیار شدیدی از سوی بازار در مقابل وی وجود داشت اما در این میان برخی از تصمیمات روند بازار را تغییر داد و این موضوع نشان داد که عملکرد وی در طی چند ماه سکانداری سازمان بورس مثبت بوده است.

وی گفت: دهقان دهنوی در چند وقت گذشته اقدامات بسیار خوب و تاثیرگذاری مانند اعطای مجوزها، اعمال برخی از قوانین و مقررات و ایجاد میز صنعت در دستور کار قرار داد که همیشه انجام آنها نیاز به شجاعت داشت.

خاندوزی خاطرنشان کرد: وی در مقطع خوبی عهده دار چنین سمتی نشد و در زمان وجود بحران شدید در معاملات بورس وارد این سازمان شد، بازار در آینده از دهقان دهنوی و با گذر زمان از مدیر موفقی در عملکرد خود یاد خواهد داد.

*خبرنگار: دنیا زنوزی

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد