سیگنال بودجه به قیمت ارز / دلار هفته آینده چه می‌شود؟

سیگنال بودجه به قیمت ارز / دلار هفته آینده چه می‌شود؟

هفته گذشته بازار ارز نسبت به خبرهای آزادسازی منابع بلوکه شده واکنش خاصی را نشان نداد به طوری که وقتی ريیس جمهور درباره تزریق منابع ارزی به اقتصاد در مجلس صحبت کرد واکنش قیمت دلار به آن منفی بود و با افزایش قیمت رو به رو شد. اما پیش‌بینی کارشناسان از روند قیمت دلار در هفته آینده به چه صورت است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته قیمت دلار وارد کانال 28 هزاز تومان شد و برخی از کارشناسان معتقد بودند ورود قیمت دلار به کانال بالاتر هم ممکن است. اما قیمت دلار نهایتا کمی ارزان شد و به کانال 27 هزار تومان برگشت.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار ارز درباره روند قیمت دلار در ماه‌های آینده به تجارت‌نیوز گفت: ما شاهد دو رویداد هستیم. رویداد اول اعلام نرخ ارز 23 هزار تومان در بودجه 1401 که انتظار بازار از ریزش‌های سنگین را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: رویداد مهم اثرگذار دیگر در بازار، مذاکرات برجام است که در تاریخ هشت آذر برگزار می‌شود و تا آن زمان بازار رفتار محافظه‌کارانه‌ای از خود نشان می‎‌دهد. البته باید توجه داشت که بازار نسبت به مذاکرات سوگیری منفی دارد و نسبت به نتایج آن خوشبین نیست.

تاثیر مذاکرات بر قیمت دلار

نصیرزاده در بخش دیگری گفت: اما اگر هر تحرکی خلاف انتظار بازار در وین و مذاکرات رخ بدهد که رگه‌هایی از تفاهم را در پی داشته باشد می‌تواند به تعدیل نرخ در بازار آزاد منجر شود.

این کارشناس بازار ارز با تاکید بر بی‌اثر بودن قیمت‌گذاری دستوری در بازار ارز توضیح می‌دهد: مدیریت بانک مرکزی در شفافیت قیمت در بازار آزاد نقش مهمی را در قیمت دلار بازی می‌کند. موظف کردن سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای اعلام نرخ ارز بر مبنای صرافی ملی نشان‌دهنده این موضوع است که سیاست‌گذار قصد مدیریت قیمت‌ها از منظر رسانه‌ای و روانی دارد.

وی در این باره افزود: البته تجربه شکست خورده ارز 4200 تومانی در سال 1397 که توسط معاون اول ريیس جمهور وقت به عنوان نرخ رسمی اعلام شد، نشان می‌دهد نرخ‌‌های دستوری در بلندمدت کارایی ندارند.

نصیرزاده همچنین درباره روند قیمت دلار هفته آینده گفت: در مجموع انتظار می‌رود هفته آینده با توجه به نکات یاد شده روند قیمتی دلار کم نوسان باشد و در انتظار نتایج نشست وین باشد.

مطالعه بیشتر: سیگنال مهم ريیسی برای دلار/ کاهش قیمت دلار ادامه دارد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد