افزایش تولید تخم‌ مرغ در 3 ماهه پایانی سال

افزایش تولید تخم‌ مرغ در 3 ماهه پایانی سال

یک مقام مسيول گفت: سه ماهه پایانی سال به دلیل افزایش تولید ناشی از رسیدن گله های جوان به تولید، زنگ خطری برای تولیدکننده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، حمید رضا کاشانی ريیس هیيت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: طی یک‌ماه اخیر قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 15 تا 20 درصد زیر نرخ مصوب بود که با ازدیاد تقاضا از سوی قنادی‌ها در شب یلدا قیمت تا حدودی به نرخ مصوب نزدیک شد.

او قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را 17 تا 17 هزار و 500 تومان اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ 18 هزار و 300 تومان است، مرغداران در فروش همچنان متضرر هستند.

کاشانی ادامه داد: با توجه به آنکه گله‌های جوان در سه ماهه پایانی سال به تولید نزدیک می‌شوند، نگرانی هایی وجود دارد که با افزایش تولیدجوجه و پولت روبه‌رو شویم. این امر زنگ خطری برای تولیدکننده محسوب می‌شود که وزارت جهاد کشاورزی هر چه سریع تر برای 6 ماه آینده باید تصمیماتی در خصوص صادرات اتخاذ کند.

او درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ گفت: با توجه به مشکلات تولید، صادرات تخم مرغ از 14 تیر در راستای تنظیم بازار داخل ممنوع اعلام شد که با افزایش تولید در ماه های آتی، رفع ممنوعیت صادرات امری ضروری است که هم اکنون در حال رایزنی از وزارت جهاد هستیم.

ريیس هیيت مدیره اتحادیه مرغداران میهن با تاکید بر بازگشت سن‌گله‌ها به استاندارد گفت: با توجه به پیش بینی افزایش تولید، تقاضا داریم که سن گله‌ها به سن استاندارد برسد، اما دفتر طیور مخالف این موضوع است. هر چند ما معتقدیم که سن گله باید به 90 هفته برسد.

او ادامه داد: با بازگشت سن گله به 90 هفته، گله‌های جوان باید جایگزین گله‌های پیر شوند؛ چرا که هم اکنون قفس نداریم که امیدواریم موافقت کنند.

به گفته این مقام مسيول، دولت در فصل تابستان به منظور تنظیم بازار از حذف گله‌های پیر جلوگیری کرد که هم اکنون با رسیدن گله های جوان به تولید، گله‌های بالای 90 هفته باید از تولید خارج شود.

کاشانی تولید روزانه تخم مرغ را 3 هزار و 200 تا 3 هزار و 300 تن اعلام کرد و گفت: مصرف تخم مرغ در همین حد است، اما با افزایش تولید گله‌های جوان، با مازاد تولید در 6 ماه آتی روبه‌رو هستیم.

ريیس هیيت مدیره اتحادیه مرغداران میهن درباره آخرین وضعیت تامین نهاده دامی گفت: طی یک تا 2 ماه اخیر وضعیت تامین نهاده تا حدودی مطلوب بوده است، اما تولیدکنندگان همواره دغدغه و نگرانی تغییر روش تخصیص ارز و تامین را دارند.

او قیمت منطقی هر عدد تخم مرغ در خرده فروشی‌ها را یک هزار و 550 تومان اعلام کرد و گفت: زمانی که قیمت تخم مرغ بالا بود، مغازه داران هر عدد تخم مرغ را با نرخ 2 هزار تا 2 هزار و 500 تومان عرضه می‌کردند که هم اکنون با کاهش قیمت به زیر نرخ مصوب، باز هم با این نرخ به مصرف کننده می‌دهند که این امر نشان می دهد ایراد از بخش تولید نیست.

این مقام مسيول گفت: هم اکنون تولید تخم مرغ به میزان کافی است و عرضه با نرخ‌های بالاتر ناشی از مشکلات سیستم توزیع است که به سود 20 تا 30 درصد سازمان حمایت رضایت ندارند که در نهایت سیستم نامطلوب منجر به گرانی شده است.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که هم اکنون هر شانه تخم مرغ 30 عددی بسته بندی با نرخ 51 هزار تومان، تخم مرغ 9 عددی بسته بندی 17 هزار و 100 تومان، تخم مرغ 15 عددی بسته بندی 28 هزار و 500 تومان، هر شانه تخم مرغ تنظیم بازار 43 هزار تومان و هر عدد تخم مرغ بالای 2 هزار تومان است، در حالی که تا هفته قبل هر عدد تخم مرغ 1700 تا 1800 تومان به دست مصرف کننده می‌رسید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد