برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری برای رونق بورس چیست؟ + فیلم

برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری برای رونق بورس چیست؟ + فیلم

در دور پیش روی انتخابات ریاست جمهوری، بورس محور رقابت های نامزدها شده است. برخی تلاش دارند دیدگاه خود را تبیین کنند اما برخی برای جبران خسارت نیز چراغ سبز نشان می دهند.

به گزارش نبض بورس، کارزار انتخابات آغاز شده است و هر یک از کاندیداها فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده اند. در این میان به طور حتم بازار سرمایه به واسطه تاثیر این بازار بر اقتصاد کشور در صدر اولویت های اقتصادی کاندیداها خواهد بود. این روزها بازار سهام ایران حال خوشی ندارد و شاخص بورس اغلب روزها را را نزولی به پایان برده است و با توجه به سرمایه گذاری بسیاری از مردم در بورس، این بازار موضوعی اثرگذار در انتخابات پیش رو به شمار می رود. تمامی نامزدها در سخنان خود به بورس اشاره کرده اند.

کاندیداهای حاضر در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری همگی در بخشی از برنامه‌های خود در خصوص بورس صحبت کرده‌اند. از وعده سه روزه برای حل مشکل بورس تا قول ایجاد صندوقی برای جبران زیان سهامداران، وعده هایی است که از زبان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به گوش رسیده است.

برخی وعده ها و نظرات کاندیداهای ریاست جمهوری را در زیر مرور میکنیم:

قاضی زاده هاشمی| بازار سهام باید دو طرفه باشد

وعده ها و صحبت های امیرحسین قاضی زاده هاشمی پیرامون بورس به شرح زیر بوده است:

  • حذف قیمت گذاری دستوری ثبات را به اقتصاد و بازار سرمایه برمی گرداند.
  • باید برای ورود شرکت ها به بورس و شفافیت آنها مشوق مالیاتی بدهیم.
  • هر سال در آذرماه در زمان تنظیم بودجه سالیانه بازار سرمایه دچار اختلال می شود چرا که مولفه های قیمت را دستکاری می کنیم.
  • در حالی که حداقل باید تا 4 سال مشخص باشد چشم انداز قیمت ها چگونه است
  • بازار سرمایه باید دوطرفه شود و سهامداران بتوانند هم خرید کنند و هم بتوانند بفروشند.
 
سعید جلیلی| ريیس جمهور باید هنر هماهنگی بین بازارها را داشته باشد

سعید جلیلی نیز طی تويیتی نوشت: اگر می خواهید بورس به آرامش برسد باید بین بازار پولی، بیمه و سرمایه هماهنگی ایجاد کنیم. اینجا هنر رییس جمهوری خود را نشان می دهد. رییس جمهور باید بین بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس، هم آهنگی ایجاد کند و تدابیری اندیشید که اگر کسی وارد بازار بورس شد، بااطمینان وارد شود.

 
 
علیرضا زاکانی| دولت نباید کمر بازار سرمایه را بشکند!

وی گفت: ما در دولت اقدام و اصلاح با گروهی کارشناسانه ثبات را به بازار سرمایه باز می گردانیم و بانک باید در خدمت بازار سرمایه قرار گیرد نه اینکه مداخله گر و رقیب این بازار باشد. دولت باید برای رونق بازار سرمایه کمک کند نه اینکه کمر بازار سرمایه را بشکند تا بتوانند از این طریق خود را اداره کند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: بانکی که به تولید کمک نکند، بهتر است درش بسته شود. لذا آنچه که برای ما در بحث بازار سرمایه اهمیت دارد این است که به گونه ای سیاستگذاری کنیم تا دولت در بازار سرمایه دخالت نکند و خودش را خرج بازار سرمایه کند نه اینکه بازار سرمایه و مال مردم را خرج خود کند.

 
محسن رضایی| جبران زیان مالباختگان

محسن رضایی تشکیل صندوق جبران زیان مالباختگان را یکی از برنامه های خود در عرصه سر و سامان دادن به بازار بورس دانست و گفت: این صندوق می تواند بحشی از مشکلات بازار سرمایه را سر و سامان دهد. از طرف دیگر ما قصد داریم تولید و سرمایه گذاران را به بازار سرمایه وصل کنیم. از این طریق لکوموتیو تولید را به واگن بازار سرمایه وصل می کنیم و این بازار را رشد می دهیم. ما ارزش سهام را به یک میلیون و 500 هزار می رسانیم و آن را کم کم افزایش می دهیم و از سوی دیگر یک بیمه برای سرمایه گذاران ایجاد می کنیم و سرمایه زیر 100 میلیون تومان را بیمه خواهیم کرد، چون شما می دانید که 90 درصد سرمایه گذاران سرمایه ای زیر 50 میلیون دارند.

 
سید ابراهیم رییسی / پس انداز و سرمایه گذاری
  • در سال 1400 با تقویت منابع و اصلاح عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه، نوسانات بورس مدیریت خواهد شد.
  • از سال 1401 انتشار اوراق بهادار به طور موثر برای پوشش مخاطره سهامداران خرد آغاز خواهد شد.
  • از سال 1401 ابزارهای بازار سرمایه ( مانند صندوق های سرمایه گذاری ارزی و صندوق های سرمایه گذاری طلای آب شده ) به منظور حفظ ارزش دارایی های مردم (متناسب با نرخ ارز و طلا) ایجاد خواهد شد.
 
 
عبدالناصر همتی| بورس از قیمت گذاری  دستوری رنج می برد.

دوستان بورسی مطمين باشند اگر کسی بتواند بورس را رونق دهد و به سمت شفاف شدن ببرد دولت من خواهد بود.

بورس مشکل ندارد بلکه دخالت های سیاسی و ندانم کاری در اجرای برخی تصمیمات در بورس این وضع را به وجود آورد.

اکنون بورس از قیمت گذاری دستوری رنج می برد بازار بورس را حتما سامان خواهم داد.

 

به هر صورت آنچه مسلم است این روزها کاندیداها برای جلب آرای سهامداران به سمت خود وعده هایی را برای رونق بورس می دهند اما باید دید که چه کسی برنامه عملی تری را نسبت به سایر کاندیداها دارد و تنها به ذکر کلیات بسنده نکرده است.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد