چالش سازندگان تجهیزات نفتی با تغییر مکرر قوانین بیمه و مالیات/نگران سونامی افزایش نرخ ارز هستیم

چالش سازندگان تجهیزات نفتی با تغییر مکرر قوانین بیمه و مالیات/نگران سونامی افزایش نرخ ارز هستیم

ایلنا: در حال حاضر ما برای اجرای پروژه در ابتدای کار 90 درصد هزینه می‌کنیم اما پیش‌پرداخت‌ها از سوی کارفرما تنها 25 درصد است و این مباحث مالی ما را دچار چالش می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان ثقفی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حمایت و تقویت شرکت‌های دانش بنیان برای ما بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: ما بر اساس شعار سال، 3 محور تولید دانش محور، اشتغال و توسعه پایدار و زنجیره تامین را در دستور کار قرار داده‌ایم و معتقدیم که برنامه توسعه زمانی عملیاتی خواهد شد که تولید و دانش محور باشد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه نفت امسال گفت: نمایشگاه امسال بعد از 3 سال وقفه برگزار می‌شود اما همچنان ما با مضیقه فضا روبه‌رو هستیم. از 200 عضو فقط 130 عضو توانسته‌اند حضور داشته باشند و درخواست ما این است که راهکاری اندیشیده شود تا تمامی اعضا امکان حضور در نمایشگاه را داشته باشند.

ريیس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه در حال حاضر 200 شرکت عضو انجمن، دانش بنیان شده‌اند، خاطرنشان کرد: فعالیتی می‌تواند پویا باشد که بر مبنای دانش باشد. ما برنامه داریم تا تعداد شرکت‌های مستعد به سمت دانش بنیان شدن افزایش یابند.

ثقفی اضافه کرد: دولت نیز از این مسيله استقبال کرده و بر این اساس، انجمن نیز در نمایشگاه از برخی شرکت‌ها رونمایی خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر 70 درصد تجهیزات ساخت داخل است و از نظر کیفیت در سطح نمونه‌های اروپایی هستند؛ به عبارت دیگر کف استاندارد را پاس می‌کنند. 15 تا 20 درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت نیز باقی می‌ماند که ما امکان ساخت آنها را داریم اما کارفرما شاید قدرت ریسک‌پذیری کمتری داشته و اصرار دارد که این کالاها را وارد کند.

در ادامه این نشست، جلال جانی با بیان اینکه یکی از مسايل مهم ما تغییر مکرر قوانین به خصوص در حوزه بیمه و مالیات است، گفت: تقاضای ما این است که بخشنامه‌ها ثابت بمانند تا هر دفعه با مشکل جدید مواجه نشویم. افزایش ناگهانی، مشکلاتی ایجاد می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر ما برای اجرای پروژه در ابتدای کار 90 درصد هزینه می‌کنیم اما پیش‌پرداخت‌ها از سوی کارفرما تنها 25 درصد است و این مباحث مالی ما را دچار چالش می‌کند. البته تفاهم‌نامه‌هایی با بانک‌ها داریم امیدواریم راهکاری اندیشیده شود با موسسات مالی نیز به تفاهم برسیم تا کارها سریع‌تر پیش بروند.

عضو هیات مدیره انجمن استصناء با بیان اینکه افزایش قیمت تاثیر زیادی روی قراردادهای در جریان دارد، ابراز امیدواری کرد که تعدیل مناسبی در قراردادهای در حال اجرا ایجاد شود تا تولید ادامه پیدا کند.

وی با اشاره به افزایش 40 تا 45 درصدی قیمت تمام شده ساخت کالاها خاطرنشان کرد: با کاهش ارزش ریال و گران شدن ارز و همچنین بی‌ارزش شدن پول ملی، این 45 درصد به 60 درصد هم خواهد رسید.

جانی درباره احتمال تعدیل نیروها گفت: اعضای انجمن نیروهای متخصص هستند و تولیدات ما نیز تخصصی است. ما حتی به دنبال نیروی متخصص هستیم بنابراین تعدیل نیرو نداریم ولی با توجه به بار مالی که ایجاد می‌شود ممکن است تعدیل شرکت داشته باشیم یعنی شرکت‌ها مجبورند از چرخه تولید خارج شوند.

وی در ادامه با اشاره به معضلات مربوط به افزایش رقم یارانه‌ها بیان کرد: قطعا تعیین نرخ جدید برای یارانه‌های پرداختی به خانوار مشکل ایجاد می‌کند و تورم شدیدتر می‌شود.

جانی تاکید کرد: حذف ارز 4200 تومانی با توجه به تمامی مشکلات باید اجرایی می‌شد چرا که باعث ایجاد فساد و رانت شده بود.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت با درایت خاص بتواند مسيله را حل کرده و پیش‌بینی مشکلات بعدی را داشته باشد.

جانی در ادامه یادآور شد: ما تاکنون افزایش 2.5 برابری نرخ تورم را داشته‌ایم و انتظار سونامی شدید نرخ ارز را با توجه به ثابت ماندن آن طی یک سال گذشته داریم و این نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد