تشریح میزان تامین مالی دولت از بورس/ سال99 و 130همت اوراق مرابحه

تشریح میزان تامین مالی دولت از بورس/ سال99 و 130همت اوراق مرابحه

حجم تامین مالی دولت در سال جاری 152 همت بود که از این مقدار 106 همت اوراق خزانه، 34 همت اوراق مرابحه و 11 همت اوراق سلف بود. یعنی 45 همت اوراقی که به صورت کش از بازار سرمایه خارج شد.

به گزارش بورس نیوز، میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص بازار بدهی اظهار کرد: در حال حاضر تامین مالی در بازار سرمایه اهداف بسیار متفاوتی را دنبال می‌کند. ما در جلساتی که در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به دستاورد برنامه و بودجه می‌پردازیم، بازارسرمایه در حال حاضر می‌تواند یکسری از سیاست‌ها درخصوص حجم اوراق، نحوه انتشار اوراق، حجم تامین مالی‌هایی که در بازارسرمایه انجام می‌شود و اعدادی که الان وجود دارد بسیار متفاوت است، را تعیین کند.

وی افزود: حجم تامین مالی دولتی در سال 99 از طریق اوراق بدهی 183 همت بود که شامل اوراق خزانه، اوراق سلف و اوراق مرابحه بود. در سال گذشته ما 130 همت اوراق مرابحه داشتیم و این مقدار یعنی 130 همت کشش از بازار سرمایه برای دولت ریس شد.

فدایی ادامه داد: در حالی که اسناد خزانه اسلامی یعنی اوراقی که به پیمانکاران اختصاص داده می‌شود 43 همت در سال گذشته بود.

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس خاطرنشان کرد: حجم تامین مالی دولت در سال جاری 152 همت بود که از این مقدار 106 همت اوراق خزانه، 34 همت اوراق مرابحه و 11 همت اوراق سلف بود. یعنی 45 همت اوراقی که به صورت کش از بازار سرمایه خارج شد.


وی در خصوص تامین مالی شهرداری‌ها بیان کرد: تامین مالی شهرداری‌ها یکی از نقاط ضعف بازار بدهی ماست. در این مورد اعدادی که داریم امسال صرفا 860 میلیارد تومان تامین مالی شهرداری‌ها را داشتیم در حالی که در دنیا و بازار‌های بدهی توسعه یافته به دلیل اینکه تامین مالی شهرداری‌ها دارای معافیت‌های مالیاتی هستند هم بازار و هم حجم خوبی دارند.

فدایی همچنین، درباره اوراق شرکتی توضیح داد: بخش سوم بازار بدهی اوراق شرکتی است. ما در اوراق شرکتی بازارسرمایه در سال گذشه 36 همت اوراق شرکتی منتشر شده داشتیم و امسال 11 همت که این عدد کم است.

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس گفت: این عدد اوراق تامین مالی شرکتی برای ما به عنوان نهاد ناظر شرکت‌های تامین سرمایه قابل قبول نیست. باید حجم تامین مالی شهرداری و شرکتی متناسب با حجم تامین مالی دولت باشد و این قدر اختلاف حجم بین گروه‌های مختلف برای ما قابل قبول نیست. از شرکت‌های تامین سرمایه خواهش می‌کنیم که در این حوزه حتما ورود کنند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد