آخرین قیمت از اولین ETF دولتی / دارا یکم چقدر شد؟

آخرین قیمت از اولین ETF دولتی / دارا یکم چقدر شد؟

صندوق دارا یکم ریزش زیادی داشته و در پایان معاملات این هفته از بازار سهام ارزش هر واحد از دارا یکم به 11 هزار و 863 هزار تومان رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، در چهار هفته اخیر صندوق‌های دولتی روند نزولی چشم‌گیری داشتند و ارزش 200 واحد از دارا یکم در پایان معاملات این هفته از بازار سهام با وجود رشد 9 درصدی در روز چهارشنبه به 2 میلیون و 372 هزار تومان رسید. این افت قیمت در حالیست که ارزش دارا یکم در دوره اصلاح بازار سهام حدود 3/5 میلیون تومان بود و حتی در دوره رشد شارپی شاخص کل به 7 میلیون تومان رسید.

صندوق‌های دولتی از جمله دارا یکم و پالایشی یکم که دولت و صدا و سیما تبلیغ زیادی در رابطه با بازدهی بالای این صندوق‌ها کردند نزول چشم‌گیری داشتند و به گفته محمدباقر قالیباف، ريیس مجلس صندوق دارا یکم 30 درصد زیر ارزش واقعی و صندوق پالایشی یکم حدود 40 درصد زیر قیمت پذیره‌نویسی معامله می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند این صندوق‌ها بعد از نزول زیاد و با قیمت فعلی ارزندگی دارند اما در زمان پذیره‌نویسی با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی پذیره‌نویسی شدند.

عملکرد ضعیف صندوق‌های دولتی باعث بی‌اعتمادی شدید سهامداران به بازار سهام و عرضه‌های دولتی شده و این در حالیست که برخی خبرها نشان از عرضه دارا سوم تا پایان سال دارند. حال سوال اینجاست که با توجه به عملکرد ضعیف صندوق‌های پالایشی و دارا یکم باز هم سهامداران دارا سوم می‌خرند؟

البته در روزهای پایانی معاملات هفته چراغ سبزی برای شروع رشد بازار سهام روشن شد و تقاضا در نمادهای پالایشی و بانکی افزایش یافت، اما بازگشت ارزش پالایشی یکم به قیمت پذیره‌نویسی نیازمند روند صعودی بازار سهام در طولانی مدت است.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد