قیمت بلیط هواپیما منصفانه است

قیمت بلیط هواپیما منصفانه است

ريیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که درحال حاضر قیمت بلیط هواپیما از قیمت یک پرس چلوکباب با مخلفات پایین‌تر است...

به گزارش خبرگزاری برنا، عبدالرضا موسوی ريیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در نشست خبری امروز اظهار کرد: برخی انجمن‌ها بدون هیچ اطلاع و تخصصی در صنعت هوانوردی اظهار نظر می‌کنند و متاسفانه برخی از دستگاه‌ها بر اساس همین اظهار نظرها تصمیم گیری می کنند اما باید بدانیم که قیمت یک چلوکباب با نوشابه و دسر و مخلفات زیر یک میلیون نیست و بیشتر از قیمت بلیط هواپیماست.

وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی دنبال ارايه خدمات خوب هستند نه ثروت اندوزی، اما باید بگوییم به دلایل و مشکلات مختلف از جمله مسايل مالی و اقتصادی از مجموع 333 فروند از هواپیماهای مسافری، حدود نیمی از آنها غیر فعال و زمین گیر هستند.

وی با اشاره به این که تراز شرکت های هواپیمایی منفی است و ایرلاین ها زیان‌ده هستند ادامه داد: بلیط هواپیما در بازار سیاه قیمت‌های متفاوتی پیدا کرده و آدمهای مختلفی در این زمینه تماس می گیرند و دنبال بلیط هواپیما هستند.

اما باید گفت که همیشه و در محاسبه قیمت بلیط هواپیما نرخ پایین تری از ارز آزاد راه محاسبه کردیم تا مردم کمتر فشار را تحمل کنند به عنوان مثال در سال گذشته نرخ ارز 22 هزار تومانی برای بلیط هواپیما در نظر گرفته بودیم و مبنای محاسبه قیمت بلیط هواپیما در آخرین نرخ نامه مصوبه 25 هزار تومان است.

موسوی اضافه کرد: 60 درصد از هزینه شرکت‌های هواپیمایی ارزی است که می‌توان به خرید قطعات، آموزش نیروها، نشریات و غیره اشاره کرد به عنوان مثال روغن، لاستیک هواپیما و حتی موکت کف هواپیما و روکش صندلی‌ها از خارج تامین می‌شود چرا که باید دارای استانداردهای خاصی باشد.

همچنین بیمه مسافران، بیمه‌های بین‌المللی است که با نرخ ارز آن را پرداخت می‌کنیم و با وجود این حجم از هزینه‌های ارزی نرخ بلیت هواپیما به صورت ریالی دریافت می‌شود.

یکی دیگر از مسايلی که در پروازهای داخلی هزینه‌های ما را شامل می‌شود هزینه‌های فرودگاهی و هندلینگ، پارکینگ هواپیما و نشست و برخاست است که با نرخ ارز محاسبه شده و شرکت فرودگاه‌ها آن را از ما دریافت می‌کنند.

همچنین حدود 11 درصد قیمت بلیت هواپیما عوارضی است که دستگاه‌های مختلف از شرکت‌های هواپیمایی دریافت می‌کنند.

وی با بیان این‌که هزینه‌های فرودگاهی طی 10 سال گذشته 70 برابر افزایش پیدا کرده است، گفت: به عنوان مثال در سال 1394 هزینه یک نشست و برخاست هواپیما MD در فرودگاه‌های اهواز، مشهد و مهرآباد به ترتیب 432 هزار تومان، 672 هزار تومان و 674 هزار تومان بوده است که در سال گذشته به چهار میلیون و 700 هزار تومان، شش میلیون و 600 هزار تومان و هفت میلیون و 200 هزار تومان رسیده است.

این هزینه‌ها سبب شده که نه تنها ایرلاین‌ها سهمی از فروش بلیت هواپیما ندارند بلکه به دلیل زیان انباشته و بدهی‌های زیاد به دستگاه‌های مختلف مانند شرکت فرودگاه‌ها، سازمان هواپیمایی، شرکت نفت و غیره تراز منفی دارند.

ريیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: اگر بخواهیم یک موتور هواپیمای ایرباس 330 را تعمیر کنیم پنج میلیون دلار هزینه بر می‌دارد که با آن می‌شود دو سال و حدود 4000 نشست و برخاست انجام داد.

با احتساب هزینه‌های تعمیر موتور دوم هواپیما هزینه هر ساعت پرواز برای یک لگ پروازی 5000 دلار است که به بیش از 160 میلیون تومان می‌رسد. در حالی که اگر یک هواپیما با ظرفیت کامل در مسیر تهران – اهواز پرواز کند نهایتا 130 میلیون تومان نصیب ایرلاین می‌شود.

موسوی تصریح کرد: می‌دانیم که قیمت بلیت هواپیما از توان خرید مردم خارج است اما با این قیمت‌ها ایرلاین‌ها هم زیان‌ده شده‌اند اما اگر نوسازی هم اتفاق بیفتد و ناوگان جدیدی به صنعت هوانوردی اضافه شود هزینه‌های هر پرواز تا سه برابر افزایش می‌یابد.

چارترکننده‌ها معضل اصلی صنعت هوانوردی هستند

ريیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: یکی از معضلات اصلی صنعت چارترکننده‌ها هستند چرا که در دنیا چیزی به نام چارتر به غیر از موارد خاص وجود ندارد اما در حال حاضر یک آژانس هواپیمایی به ایرلاین پیشنهاد می‌دهد که با سپرده‌گذاری 100 میلیارد تومانی بلیت‌های پروازش را به او به صورت چارتری بفروشد.

البته در این زمینه ایرلاین‌ها هم مقصر هستند اما ما معتقدیم چارتر بلیت هواپیما باید محدود شود چرا که در حال حاضر بیش از 50 درصد بلیت‌های هواپیما به صورت چارتری عرضه می‌شود که همین مساله سبب شده بازار سیاهی در فروش بلیت هواپیما اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سیستم‌های فروش بلیت هواپیما به صورت اینترنتی وجود دارد و شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند بلیت هواپیما را با استفاده از سامانه‌های داخلی طراحی شده عرضه کنند و همین مساله سبب می‌شود که دست واسطه‌ها از بازار بلیت هواپیما کوتاه شود.

اعتراض به لغو فروش ارزی بلیت هواپیما

موسوی اعلام کرد: لغو شدن فروش ارزی بلیت هواپیما به اتباع خارجی جزو عجایب بود چرا که در حال حاضر بلیت پروازهای داخلی در آژانس‌های هواپیمایی که در عراق دفتر دارند از 84 تا 100 دلار فروخته می‌شود در حالی که حدود 30 دلار آن را به ایرلاین‌ها بر می‌گردانند و بقیه آن در جیب واسطه‌ها می‌رود.

حقوق خلبان و خدمه پروازی چقدر است؟

موسوی درباره وضعیت حقوق خلبانان و خدمه پروازی اظهار کرد: یکی دیگر از هزینه‌هایی که برای ایرلاین‌ها وجود دارد هزینه حقوق و دستمزد است که در سال جاری 57 درصد افزایش پیدا کرده و هم‌اکنون یک خلبان حدود 2300 دلار و میهمانداران حدود 500 دلار حقوق دریافت می‌کنند که البته این حقوق نسبت به دریافتی‌هایی که در کشورهای دیگر وجود دارد، پایین است.

وی گفت: همین مساله سبب شده تا میهمانداران و خلبانان از ایران به کشورهای دیگر مهاجرت کنند چرا که آنجا حقوق‌های بسیار بیشتری می‌گیرد و البته به خدمه پروازی نیاز دارند. اگر شیوع ویروس کرونا نبود در حال حاضر ایران از خدمه پروازی و خلبانان خالی شده بود چرا که کشورهایی مانند هندوستان در حال توسعه ناوگان هوایی خود بودند و به شدت به خدمه پروازی نیاز داشتند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد