کاهش 12 درصدی ارزش یورو در سال جاری

کاهش 12 درصدی ارزش یورو در سال جاری

در حالی در بازار جهانی ارزش دلار فقط یک قدم کوچک تا برابری با یورو فاصله دارد که در بورس مسکو ارزش دلار بیشتر از یورو شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، در حالی که در بازار جهانی یورو تا برابری کامل با دلار فقط یک قدم کوچک فاصله دارد اما در بورس مسکو ارزش دلار بیشتر از یورو شده است.

دلیل افت ارزش یورو نگرانی ها نسبت به ورود اتحادیه اروپا به رکود اقتصادی ناشی از بحران در حوزه انرژی و افزایش قیمت سوخت است.

در معاملات روز گذشته بورس مسکو ارزش دلار 58.7 روبل ارزش یورو 58.52 روبل تعیین شد.

در بازار جهانی اما یورو هر روز به دلار نزدیک‌تر می شود. در معاملات اخیر ارزش یورو حتی تا 1.0001 دلار رسیده است که کمترین میزان در 20 سال گذشته محسوب می شود.

به طورکلی یورو از ابتدای سال جاری تاکنون 12 درصد از ارزش خود را از دست داده و دلیل آن هم افزایش قیمت حامل‌های انرژی ناشی از درگیری نظامی روسیه با اوکراین بوده است.

پیچیده شدن واردات گاز از روسیه که بزرگترین تامین کننده انرژی اروپاست به اقتصاد کشورهای اروپایی آسیب زده است.

ایگور ژیلنیکف، کارشناسی ارشد اقتصادی و صنعتی موسسه پرومزویازبانک می‌گوید: برای نخستین بار در 20 سال گذشته شاهد شکل گیری برابری بین یورو و دلار هستیم چرا که به خاطر سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا ارزش دلار در حال افزایش است.

وی گفت: ما معتقدیم که تا برگزاری نشست بانک مرکزی اتحادیه اروپا طی هفته آینده شرایط به همین منوال پیش خواهد رفت و دلار از یورو ارزشمند تر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد