اهمیت سواد مالی در همه گیری کرونا با تاکید بر نقش بازار سرمایه

اهمیت سواد مالی در همه گیری کرونا با تاکید بر نقش بازار سرمایه

افزایش همه گیری جهانی کووید -19 باعث پیامدهای اقتصادی در دنیا شده است. تلاش برای مهار شیوع ویروس کرونا باعث از دست دادن مشاغل از جمله رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی، مراکز آموزشی، اماکن تفریحی ، خطوط هوایی و هتل‌ها شده است. درخواست برای بیمه بیکاری رو به افزایش است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهسا قربانی بوانی کارشناس اقتصادی نوشت: افزایش همه‌گیری جهانی کووید -19 باعث پیامدهای اقتصادی در سراسر دنیا شده است. تلاش ها برای مهار شیوع ویروس کرونا باعث از دست دادن مشاغل در صنایع مختلف از جمله رستوران ها، سالن‌های ورزشی، مراکز آموزشی، اماکن تفریحی ، خطوط هوایی و هتل‌ها شده است. درخواست‌ها برای بیمه بیکاری رو به افزایش است. در کشور آمریکا نیز تعداد بیکاران بیشتر از دوران رکود بزرگ یا پس از بلایای طبیعی بزرگ مانند طوفان، آتش سوزی و سیل بوده است.

در کشور آمریکا برخی تلاش ها برای کاهش مشکل، مثل لایحه محرک اقتصادی 2 تریلیون دلاری [1]انجام شده است. علاوه بر این ، فدرال رزرو ، با پیوستن سایر نهادهای دولتی ، از صنعت خدمات مالی خواسته است تا نیازهای مالی افرادی را که از COVID-19 آسیب دیده اند تامین کند. برخی از بزرگترین موسسات مالی این کشور ، از جمله سیتی بانک ، ولز فارگو و امریکن اکسپرس اقداماتی را برای کمک به مشتریان خود انجام داده‌اند.

این کشور راه دیگری را برای کمک به کارگران خود- در حال حاضر و در آینده –با عنوان بهبود سواد مالی آنها در نظر گرفته است. در کشور آمریکا آوریل، ماه سواد مالی ملی است. البته درست است که رعایت این آموزش در طول بحران کرونا ممکن است پوچ یا بی اساس به نظر برسد ، اما زمان مناسبی است که بر اهمیت آموزش مالی کارکنان تمرکز کرد.

هنگامی که دارایی ها[2] کاهش می یابد ، مردم افسرده می‌شوند

سلامت مالی و جسمی ارتباط مستقیمی با هم دارند. استرس مالی-که در حال حاضر توسط COVID-19 تشدید شده است-عامل اصلی از دست دادن بهره وری ، غیبت های کاری ، عملکرد پایین شغلی و حواس پرتی بیشتر در بین کارکنان شده است. بر اساس مطالعه سال 2017 مشاوران جهانی بهداشت و ثروت مرسر[3] ، نگرانی کارکنان در مورد پول برای کارفرمایان سالانه 250 میلیارد دلار تخمین زده می شود همچنین در جایگزین کردن یک کارمند با استرس، یک کسب و کار می تواند 50-60 درصد از حقوق سالانه آن کارمند را هزینه کند.

بحران کنونی

بحران کنونی بسیار استرس زا است ، درگیری به این بیماری در کنار از دست دادن دوستان و وابستگان سلامت روحی خانواده ها را به مخاطره کشانده و مسبب ایجاد استرس و آشفتگی روانی بسیاری شده است. همچنین حساب های پس انداز و سرمایه گذاری ها رو به کاهش است و میلیون ها کارمند در خانه کار می کنند ، خواب خود را از دست داده و در نهایت بهره وری را از دست می دهند. استرس مالی بر سلامت جسمی و روحی تاثیر می گذارد. در کنار آن مدیران نیز توانایی راهبری بهینه کارکنان خود را نداشته و خود نیز به مثابه کارکنان خود استرس را به نوعی دیگر تجربه می‌کنند.

مزایای آموزش مالی کارکنان

همانطور که یک مدیر مالی، با استفاده از اعداد تصمیمات آگاهانه می گیرد، داشتن یک برنامه سواد مالی برای بهره وری یک شرکت خوب است. با ارتقای سطح سواد مالی کارکنان، بهره وری، رضایت شغلی می تواند افزایش یابد همچنین در هزینه های مراقبت های بهداشتی نیز صرفه جویی شود. سازمان ها می توانند برنامه سلامت مالی برای کارکنان داشته و آنها را آموزش دهند. برای آن‌ها نرم افزارهای مختلف نصب کرده و آن‌ها را برای مقابله با بحران آماده سازند. در بحران کرونا بحران‌های مالی گریبانگیر سازمان ها و کارکنان و زندگی شخصی آن‌ها نیز شده است.

البته می توان برنامه سلامت مالی[4] را با راه حل های دیجیتالی مدرن و پشتیبانی انسانی همراه کرد. افزایش کاربردهای هوش ماشینی و رویکردهای آموزش الکترونیکی به ارايه دهندگان این امکان را می دهد که آموزش های شخصی را به کارکنان در زمان و مکان مورد نظر ارايه دهند. ابزارهای پشتیبانی تصمیم گیری که در برنامه های تلفن همراه تعبیه شده‌اند به کاربران کمک می کند بتوانند گزینه‌های مالی خود را تجزیه و تحلیل کنند ، برنامه هایی را برای کاهش بدهی دانشجویی یا مدیریت بدهی بانکی بکار گیرند و بررسی کنند که چگونه هزینه های مراقبت های بهداشتی و مالیات بر سودهای آتی پس اندازهای بازنشستگی آنها تاثیر می گذارد. سازمان های بزرگتر علاوه بر آموزش و فرهنگ سازی سواد مالی می توانند از مشاوران سلامت مالی در کنار مشاوران مالی شخصی استفاده کنند.

نقش ارکان بازار سرمایه در ارتقای سطح سواد مالی در دوران بحران کرونا

لازم است ارکان بازار سرمایه در زمینه ارتقای سطح سواد مالی در جامعه پیش قدم شده و برنامه های سلامت مالی کارکنان را برای عموم طراحی نموده و از ارکان فعال خود در راستای مشورت های مالی ضروری در دوران کرونا استفاده نماید.

همچنین ارتقای سطح سواد مالی در جامعه محقق نمی شود مگر با عزمی ملی و همکاری وزارتخانه های مرتبط با این موضوع. بازار سرمایه می تواند در این راستا نقش موثری در زمینه آموزش سواد مالی، مشورت های مالی شخصی توسط ارکان ( برای مثال توسط شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری) ، راه اندازی نرم افزارها و برنامه های سلامت مالی شخصی مرتبط با دوران کرونا داشته باشد و خدمات هدفمندی را در این زمینه ارايه نماید. همچنین نهادهای مالی فعال در قالب مسيولیت اجتماعی به طراحی ابزارهای مالی حمایتی( برای مثال شرکت های تامین سرمایه با انتشار اوراق اجتماعی در حمایت از مشاغل آسیب دیده و خانواده‌های بی سرپرست، اوراق وقف، صندوق های نیکوکاری و...) پرداخته و بخشی از عواید خود را جهت بازسازی و ترمیم آسیب‌های وارد شده هزینه نمایند.

[1] (H.R. 748)

[2] مثل ریزش قیمت ها در بازار سهام

[3] global health and wealth consultants Mercer

[4] financial wellness program

انتهای پیام/ب

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد