تامین مالی بدون تولید، تورم زاست / رفتارهای هیجانی بلای جان بازارسرمایه

تامین مالی بدون تولید، تورم زاست / رفتارهای هیجانی بلای جان بازارسرمایه

حسین خواجویی: زمانیکه تامین مالی به تولید منجر نشود، به رشد تورم دامن میزند.

معاون سرمایه‌گذاری تامین آینده پاسارگاد در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) اظهار کرد: پایدارترین تامین مالی روشی است که ما به ازای آن ثروت ملی متناسب با نرخ رشد نقدینگی افزایش پیدا کند. این روش با سرمایه‌گذاری سهام‌داران در بازارسرمایه دست یافتنی است. در مقابل اما تامین مالی بدون افزایش ثروت ملی، قطعا تورم‌زا و افزایش‌دهنده شبه پول خواهد بود.

وی در حال حاضر بازار سرمایه را از ارزندگی فوق العاده ای برخوردار دانست و گفت: این موضوع به خصوص در صنایعی که دارای مزیت ماندگار رقابتی هستند مانند صنایع پتروشیمی، فولاد و معدنی به میزان قابل ملاحظه ای مشهود است.

خواجویی در بررسی نداشتن واکنش مثبت بازار با توجه به ارزنده بودن آن، اظهار کرد: بخشی از این موضوع به انتشار اوراق توسط دولت، به منظور تامین کسری بودجه باز می گردد. پیرو این جریان، بانک ها موظف به خرید اوراق شدند و همین موضوع به کمبود نقدینگی در بازارسرمایه منجر شد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر تعداد کدهای سهام‌داری فعال نسبت به دو سال گذشته به شدت افزایش یافته است؛ این طیف اغلب همان افرادی هستند که در زمان صعود بازار به طور هیجانی و بدون تحلیل خرید انجام می دادند و اکنون در شرایط منفی بازار هم درگیر صف‌های فروش بدون تحلیل و بررسی هستند و درک درستی نسبت به فروش سهام خود ندارند. این افراد اغلب بدون در نظر گرفتن ارزندگی سهام خود اقدام به فروش می‌کنند. به نظر من این روند سبب ریزش بازار در شرایط کنونی شده است.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: در ادامه این رفتارهای هیجانی نیز اکنون می‌توان هجوم نقدینگی افراد ناآگاه به سمت رمز ارزهایی مانند بیت کوین را مشاهده کرد. بنابراین آنچه که بازار را بیش از اندازه دچار انحراف در جهت منفی کرده است، فعالیت و نداشتن دانش کافی این دسته از سهامداران است.  

خواجویی تاکید کرد: به طور حتم شرایط منفی بازار هم به پایان می رسد اما باید برای سهامدارانی که دانش کافی در بازارسرمایه ندارند، راه حل اساسی اندیشید. شاید بهتر باشد برای افراد تازه وارد، قبل از هر چیز دانش لازم آموزش داده شود و حتی بد نیست طی  آزمونی اصولی در جهت اطمینان از داشتن این توانایی برای ورود افراد به بازارسرمایه بررسی های لازم انجام شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد