توقف یک ماهه ثبت‌سفارش نهاده‌های دامی

توقف یک ماهه ثبت‌سفارش نهاده‌های دامی

کاوه زرگران، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، عنوان کرد که به دلیل وجود بوروکراسی دولتی، واردات نهاده‌ها توسط بخش‌خصوصی مختل شده و احتمالا وضعیت تولید مرغ در هفته‌‌های آتی نیز بهبود پیدا نخواهد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، کاوه زرگران، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، عنوان کرد که به دلیل وجود بوروکراسی دولتی، واردات نهاده‌ها توسط بخش‌خصوصی مختل شده و احتمالا وضعیت تولید مرغ در هفته‌‌های آتی نیز بهبود پیدا نخواهد کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از توقف یک ماهه ثبت سفارش نهاده‌های دامی خبر داد و گفت که از بیستم اسفندماه تاکنون به دلیل جابه‌جایی اختیارات از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی، هیچ ثبت‌سفارشی در حوزه نهاده‌ها انجام نشده و حتی برخی محموله‌هایی که وارد شده نیز به دلیل نقص مدارک و مشخص نبودن نهاد متولی، امکان پهلوگیری و تخلیه نیافته‌اند.

کاوه زرگران با اعلام این خبر گفت: به دلیل تعلل در ایجاد سازوکارهای موردنیاز برای ثبت‌سفارش این پیش‌بینی وجود دارد که نهاده‌ مورد نیاز برای تولید مرغ فراهم نباشد و وضعیت بازار در ماه‌‌های آینده نیز بهبود پیدا نکند. این در حالی است که اگر پیش‌بینی‌ها از وضعیت آب و هوا نیز محقق شود، نیاز به واردات نهاده‌ها بیشتر خواهد بود.

او با بیان اینکه «تامین نهاده‌ها و واردات آن مانند گذشته در شرایط معمول به سر نمی‌برد» ادامه داد: به دلیل مشکلات و بوروکراسی‌‌هایی که دولت ایجاد کرده، واردات نهاده‌ها با موانعی مواجه شده‌است؛ نمونه بارز این مانع‌تراشی آن است که از حدود یک ماه گذشته به دلیل جابه‌جایی اختیارات از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی هیچ ثبت سفارشی در حوزه نهاده‌ها انجام نشده و این توقف یک ماهه در روند ثبت سفارش، آثار خود را در ماه‌های آینده نشان خواهد داد.

این عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، همچنین به برخی مشکلات در زمینه توزیع نهاده‌ها که به عملکرد سامانه بازارگاه بازمی‌گردد، اشاره کرد. او با بیان اینکه «در شرایط فعلی وجود سازوکاری نظیر سامانه بازارگاه لازم به نظر می‌رسد اما این سامانه در تنظیم بازار ناموفق عمل کرده است» ادامه داد: البته این سامانه موجب شفاف‌سازی عملکرد واردکنندگان شده و این امکان را فراهم کرده است که مسیر کالا از بدو ورود به کشور تا مصرف‌کننده نهایی مشخص شود. در عین‌حال، عملکرد ذاتی سامانه بازارگاه در بازه‌ی یک‌ونیم ساله گذشته بهبود یافته است؛ اما هنوز نقایص بسیاری دارد که ‌می‌توان به سرعت آن را برطرف کرد.

او نقایص این سامانه را نبود امکان پیش‌فروش کالا برای فروشنده و نیز حذف عوامل فروش دانست و گفت: این مساله، جریان تامین نقدینگی تولیدکنندگان را به هم می‌‌ریزد و آنها قادر نخواهند بود که عملکرد مناسبی داشته باشند. اکنون تمام نقدینگی این بخش به صورت انحصاری در اختیار بانک کشاورزی قرار می‌گیرد و در مقابل خدمات قابل توجهی را نیز به بخش تولید و تجارت ارايه نمی‌دهد. در حالی که‌ خریدار و فروشنده باید اجازه داشته باشند با هر بانکی که تمایل دارند، امر داد و ستد نهاده‌ها را مورد پیگیری قرار دهند.

زرگران افزود: به طورکلی وجود سامانه بازارگاه در شرایط فعلی کشور الزامی است اما پافشاری بر ادامه برخی اشتباهات مایه تعجب است.‌

منبع: اتاق بازرگانی تهران

مطالعه بیشتر: کمبود خوراک دام در دامداری‌ها/ احتمال افزایش دوباره قیمت گوشت
local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد