مقاومت مالیاتی پولدارها!

مقاومت مالیاتی پولدارها!

رییس جدید سازمان امور مالیاتی نخستین نشست خبری خود را برگزار کرد و در آن از آخرین وضعیت مالیاتی کشور گفت، وضعیتی که در بسیاری از حوزه‌ها بهبودی محسوس را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بحث مالیات ستانی از خودرو و خانه‌های لوکس از چند سال قبل مطرح شده و اجرای آن نیز در قوانین بودجه سالانه پیش‌بینی شده است اما به نظر می‌رسد که همچنان در مرحله عمل محدودیت‌هایی باقی مانده است.

مقاومت روز: پولدارها

سبحانیان در مورد آخرین وضعیت اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس توضیح داد: در سال 1400، تعداد 177 هزار خودروی لوکس شناسایی شد، تکلیف بودجه 6 همت و مالیاتی که تشخیص داده شد بالغ بر دو همت بود که 770 میلیارد تومان وصول شده و مابقی در دست رسیدگی است. همچنین در سال 1401، بالغ بر 262 هزار خودروی لوکس شناسایی شد، براورد بودجه 6 همت بود که 2200 میلیارد تومان مالیات تعیین و اعلام شده و تا امروز حدود 20 میلیارد تومان وصول شده است. وی ادامه داد: در سال 1400، 12 هزار خانه خالی شناسایی شد، تکلیف بودجه 700 میلیارد تومان و میزان مالیات تعیین شده 392 میلیارد تومان بود که حدود 25 میلیارد تومان وصول شده است. در سال 1401 نیز حدود 45 هزار خانه لوکس شناسایی و مالیات تعیین شده بیش از دو همت بود که 6 میلیارد تومان از خانه‌های لوکس اخذ شد. البته انتظار داریم این ارقام افزایش یابد.

خبرهای تکمیلی از وضعیت یارانه‌ها اما ادامه دارد. وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی از افزایش 80 هزار تومانی مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیک خبر داد و اعلام کرد این طرح از هفته آینده اجرا می‌شود و همه یارانه‌بگیران یا هر عضو از خانواده‌هایشان که 400 هزار تومان دریافت نقدی یارانه دارند، در صورت استفاده و خرید کالابرگ الکترونیکی مبلغ یارانه آنها به 480 هزار تومان افزایش می‌یابد.

سید صولت مرتضوی همچنین در حاشیه جلسه امروز هیيت دولت در جمع خبرنگاران درباره افزایش یارانه‌ها اظهار کرد: در اجرای بند ی تبصره 14 قانون بودجه به دولت اجازه داده شده که به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم طرح کالابرگ الکترونیکی را مجددا اجرا کند. در این راستا مشوق‌هایی را ایجاد کردیم که در گام اول یارانه دهک‌های کم‌برخوردار جامعه 20 درصد افزایش می‌یابد.

عقبگرد روز: بازار سرمایه

شاخص کل بورس امروز با 17 هزار و 382 واحد کاهش تا رقم دو میلیون و 271 هزار واحد سقوط کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با 8383 واحد کاهش در رقم 765 هزار و 509 واحد ایستاد. در این بازار 568 هزار معامله به ارزش 81 هزار و 811 میلیارد ریال انجام شد. 246 نماد بورسی منفی و 92 نماد مثبت بودند که از میان آن‌ها صنایع پتروشیمی خلیج فارس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت تهران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

در بازار جهانی قیمت طلا امروز (چهارشنبه) با توجه به پیشرفت در توافق سقف بدهی ایالات‌متحده و انتظارات مبنی بر اینکه فدرال رزرو احتمالا نرخ های بهره را افزایش خواهد داد، کاهش یافت و به سمت اولین کاهش ماهانه خود در سه ماه اخیر حرکت کرد و وضعیت طلا به عنوان پناهگاه امن را کاهش داد.

همچنین قیمت بیت‌کوین پس از اینکه نتوانست منطقه مقاومت 28هزار و 500 دلاری را حفظ کند، اصلاح نزولی را آغاز کرد و به زیر سطح 28 هزار و  200 دلار و 28هزار دلار رفت همچنین افتی به زیر سطح 27هزار و 800 دلار داشت اما گاوها در نزدیکی حمایت 27 هزار و 500 دلار فعال بودند. قیمت پایین نزدیک به 27هزار و 559 دلار تشکیل شد و اکنون قیمت در حال تثبیت است و سطح 50 درصد فیب اصلاحی کاهش اخیر از 28هزار و 45 دلار به پایین 27هزار و 559 دلار آزمایش می‌شود.

رویای روز: هاب انرژی منطقه

چندین سال است که ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی دنیا برنامه تبدیل شدن به هاب گازی منطقه را دارد، هرچند در سال‌های اخیر این برنامه فراز و نشیب‌های متعددی را پشت سر گذاشت اما اکنون با استارت واردات گاز از ترکمنستان به این رویا نزدیک شده است.

صادرات نفت روسیه همچنان در اوج است. میانگین چهار هفته‌ای صادرات دریابرد روسیه در مدت منتهی به 28 مه، برای نخستین بار در شش هفته گذشته، کاهش یافت و به 3.64 میلیون بشکه در روز رسید اما جریان نفت روسیه به بازارهای بین المللی بالا مانده و همچنان بیش از 1.5 میلیون بشکه در روز بالاتر از سطحی است که در پایان سال گذشته بود و 270 هزار بشکه در روز بالاتر از سطح فوریه بود که مبنای کاهش تولید این کشور قرار گرفته است.

اوضاع نفت در بازار جهانی اما خوب نیست. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در اوت، 28 سنت کاهش یافت و به 73 دلار و 43 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 26 سنت کاهش، به 69 دلار و 20 سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز سه شنبه با 4.6 درصد کاهش و شاخص نفت آمریکا با 4.4 درصد کاهش بسته شده بود.

لجبازان روز: خودروسازان خصوصی

در حالی مصوبه شورای رقابت در مورد قیمت خودروهای مونتاژی لازم‌الاجرا است که خودروسازان خصوصی همچنان از موضع قیمتی خود کوتاه نیامده‌اند؛ این موضوع در حقیقت خلاف قانون تلقی می‌شود؛ بنابراین در صورتی که وجه اضافه از مردم توسط شرکت‌ها طلب شود، می‌توانند شکایت خود را به وزارت صمت، تعزیرات و سازمان صمت استان‌ها گزارش کنند.

همچنین گام دوم مشارکت در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها که از چهارشنبه هفته گذشته (سوم خرداد ماه) برای ثبت درخواست پنج اولویت خودرویی متقاضیان واجد شرایط آغاز شده بود، امروز (چهارشنبه) به اتمام می‌رسد.

در حوزه مسکن نیز خبرهایی جدید در راه است. زمین‌هایی که تا کنون به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته 31 هزار هکتار است و 21 هزار هکتار دیگر نیز در مراحل الحاق به سر می‌برد که در صورت تحقق این موضوع ظرفیت این طرح به 6.5 برابر اراضی مسکن مهر می‌رسد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد