انتقال آب سد آزاد به خانه‌های مردم سنندج

انتقال آب سد آزاد به خانه‌های مردم سنندج

ایلنا: مدیرعامل شرکت آب نیرو گفت: پروژه خط انتقال مستقیم آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با عزم جهادی وزارت نیرو در دولت سیزدهم به مرحله بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "کریم شیبانی یکتا" رفع بوی نامطبوع از آب شرب سنندج و انتقال آب سد آزاد از مسیرهای سخت‌‌گذر کوهستانی را از ویژگی‌های این طرح عنوان کرد و یادآور شد: طول کلی مسیر پروژه آبرسانی از منابع آبی استان کردستان به شهر سنندج حدود 60 کیلومتر و ارتفاع پمپاژ 480 متر بوده است که پمپاژ این میزان ارتفاع و ایجاد کانال در دل صخره‌ها در مسیر سخت و کوهستانی برای عبور خط لوله فولادی بسیار دشوار و پیچیده بود.

مدیرعامل شرکت آب نیرو افزود: در این میان 27 کیلومتر از این مسیر با لوله‌های فولادی به قطرهای 1400 و 1200 میلی‌متر منشعب شده و با بهره برداری از آن سالانه امکان انتقال 57 میلیون متر‌مکعب آب به تصفیه‌خانه آب شهر سنندج برای جمعیتی معادل 700 هزار نفر، ایجاد شده است تا مردم از آب شرب با کیفیت و پایدار بهره‌مند شوند.

شیبانی یکتا در خصوص روند عملیات اجرایی سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج گفت: این طرح یکی از مهمترین اولویت‌های وزارت نیرو بوده است که برای بهبود کیفیت آب شرب شهر سنندج با بودجه 850 میلیارد تومانی و با همت ‌و تلاش قریب به 600 نفر از مهندسان و کارگران ایرانی که اکثرا بومی استان کردستان بوده‌‎اند، به مرحله بهره‌برداری رسیده تا مردم عزیز شهر سنندج از نعمت آب شرب با کیفیت بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت آب و نیرو با اشاره به این که اجرای طرح در دولت سیزدهم شتاب قابل توجهی یافت به گونه‌ای که 80 درصد پیشرفت پروژه مربوط به یک سال گذشته است، افزود: در بهره‌برداری از سامانه‌های انتقال آب سد آزاد، سیستم کنترل یکپارچه سامانه انتقال آب و همچنین ایستگاه کاهش فشار از 30 به 2 اتمسفر، برای اولین بار در دیسپاچینگ انتقال آب کشور طراحی و راه‌اندازی شده که در نوع خود کم نظیر است.

به گفته شیبانی یکتا در این سیستم، اپراتور بر اساس برنامه منابع و مصارف تعریف شده در پروژه، میزان دبی مورد نیاز هر بخش از سامانه اعم از انشعابات، تصفیه‌خانه شهر سنندج و سد قوچم را طی یک جدول به سیستم کنترل وارد کرده و سیستم به صورت خودکار وارد عمل می‌شود.

وی یادآور شد: طراحی، ساخت، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری این پروژه به طور کامل توسط متخصصان‌، کارشناسان و کارخانه‌های داخلی انجام شده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد