تحلیل بنیادی وپاسار؛ پاسارگاد در مسیر سودسازی

تحلیل بنیادی وپاسار؛ پاسارگاد در مسیر سودسازی

بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه سال‌های اخیر بانک پاسارگاد حاکی از آن است که سود خالص این بانک همواره افزایش داشته است. برای مثال سود خالص این بانک در نیمه نخست سال جاری خود را با جهش 78 درصدی از چهار هزار و 69 میلیارد تومان به هفت هزار و 276 میلیارد تومان رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه سال‌های اخیر منتشر شده در سایت کدال بانک پاسارگاد حاکی از آن است که سود خالص این بانک همواره افزایش داشته است. برای مثال سود خالص این بانک در نیمه نخست سال جاری خود را با جهش 78 درصدی از چهار هزار و 69 میلیارد تومان به هفت هزار و 276 میلیارد تومان رساند.

با بانک پاسارگاد آشنا شویم

سهام بانک پاسارگاد که از شهریور ماه 1384 آغاز به کار کرد، در مرداد سال 90 در بورس تهران عرضه شد. سرمایه این بانک در ابتدا 350 میلیارد تومان بوده که پس از طی هشت مرحله افزایش سرمایه به 13 هزار و 104 میلیارد تومان رسیده است. آخرین افزایش سرمایه بانک پاسارگاد مربوط به اسفند ماه سال 1400 بوده که به موجب آن سرمایه این بانک 100 درصد و از محل سود انباشته افزایش داشته است.

گفتنی است بانک پاسارگاد با ارزش بازاری 79 هزار و 148 میلیارد تومان ارزشمندترین بانک گروه بانکی‌ها به حساب می‌آید. در حال حاضر این بانک دارای 350 شعبه فعال در سراسر ایران است. از شرکت های زیر نظر این بانک می‌توان به شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد، فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان، لیزینگ پاسارگاد، خدمات ارزی و صرافی پاسارگاد و بیمه پاسارگاد اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین؛ بررسی عملکرد 10 سهم فلزی در سال جاری
ترکیب سهامداران بانک پاسارگاد

شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان با تصاحب 10 درصد از سهام بانک پاسارگاد بزرگترین سهامدار عمده این بانک محسوب می‌شود. از دیگر سهامداران عمده بانک پاسارگاد می‌توان به شرکت نوآوران دانش پژوه خاورمیانه و شرکت نیک اندیشان سروش فجر اشاره کرد که هر یک به ترتیب 5.22 و 4.99 درصد از سهام آن را در اختیار گرفتند.

همچنین شرکت دانش گستران آتی ساز پویا نیز با در اختیار داشتن 4.37 درصد از سهام این بانک چهارمین سهامدار بزرگ آن تلقی می‌شود. گفتنی است 30.77 درصد از سهام بانک پاسارگاد در اختیار سهامداران خرد است. نمودار زیر ترکیب سهامداران بانک پاسارگاد را به همراه درصد مالکیت آن‌ها نشان داده است.

افت حدود 30 درصدی سهام وپاسار در 6 ماهه گذشته

جدول بازدهی سهام بانک پاسارگاد به خوبی نشان می‌دهد که سهام این بانک در یک سال اخیر مانند اکثر نماد‌های بورسی، عملکرد قابل قبولی نداشته است. به طوری که وپاسار در سه ماه اخیر بیشتر از 27 درصد کاهش قیمت داشت. همچنین سهام بانک پاسارگاد در بازه زمانی 6 ماهه افت 29.89 درصدی را تجربه کرده است. گفتنی است در حالی که شاخص کل در سه سال اخیر حدود 350 درصد افزایش داشته سهم وپاسار در این مدت نزدیک به 720 درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است.

نرخ کفایت سرمایه بانک پاسارگا استاندارد است؟

شاخص‌های زیادی برای تحلیل وضعیت بانک‌ها وجود دارد. اما اگر بخواهیم مقاومت بانک‌ها را در برابر ورشکستگی و ناتوانی در انجام تعهدات بسنجیم، نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها مناسب‌ترین شاخص است. از این رو بانک مرکزی استاندارد نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها را 8درصد اعلام کرده است. بررسی صورت‌های مالی منتشره بانک پاسارگاد در سایت کدال نشان می‌دهد که این بانک در سال 1400 نرخ کفایت سرمایه 10.3 را ثبت کرده. در نتیجه بانک پاسارگاد توانسته استاندارد نرخ کفایت سرمایه بانک مرکزی را رعایت کند.

بانک پاسارگاد در مسیر صعودی سود سازی است؟

بانک پاسارگاد در سال 1400 هم سنت شکنی نکرد و روند صعودی سود سازی خود را حفظ کرد. به طوری که سود خالص این بانک در سال گذشته با جهش 57 درصدی همراه شد و توانست و رکورد سال 99 خود را بشکند. به این ترتیب سود خالص این بانک در این سال معادل 15 هزار و 519 میلیارد تومان ثبت شد.

مطالعه بیشتر: تحلیل بنیادی سهام ایران‌خودرو؛ خودروسازان از زیان خارج می‌شوند؟

بررسی ترازنامه‌های بانک پاسارگاد حاکی از آن است که این بانک همواره سعی در افزایش سود انباشته خود داشته است. به نحوی که این بانک پس از ثبت زیان انباشته در سال‌های 95 و 96 دیگر طعم زیان را نچشیده است. از این رو در سال 1397 زیان انباشته خود را به صفر رساند و در ادامه سعی در حفظ روند صعودی سود انباشته خود داشت. به طوری که در سال 1400 بیشترین سود انباشته 10 سال اخیر را ثبت کرد و با افزایش 50 درصدی نسبت به سال قبل خود این عدد را به 14 هزار و 494 میلیارد تومان رساند.

همچنین سود ناخالص این بانک نیز با جهش 77 درصدی نسبت به سال قبل به 11 هزار و 667 تومان رسید.

مطالعه بیشتر: شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین؛ عملکرد 10 سهم سرمایه‌گذاری در بورس

در بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه بانک پاسارگاد نیز شاهد افزایش سودسازی این بانک در نیمه نخست سال جاری هستیم. به طوری که این بانک در نیم‌سال 1401 سود خالص خود را از چهار هزار و 69 میلیارد تومان به هفت هزار و 276 میلیارد تومان رساند.

از سویی دیگر بانک پاسارگاد در سال 1400 توانست به ازای هر سهم 118 سود به سهامداران خود پرداخت کند. این در حالی است که EPS بانک پاسارگاد پس از سال 95 دیگر عدد منفی را تجربه نکرده است.

مطالعه بیشتر: تحلیل بنیادی نماد بورس؛ کاهش 138 میلیارد تومانی سود در نیمه اول سال

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد