قیمت سکه واقعی شد!/ اتفاق غیرمنتظره بازار طلا در محرم امسال

قیمت سکه واقعی شد!/ اتفاق غیرمنتظره بازار طلا در محرم امسال

سکه طلای طرح جدید در آستانه 12 میلیون تومانی شدن قرار گرفت و بهای سکه طرح قدیم با 11 میلیون و 278 هزار تومان فقط 24 هزار تومان حباب قیمت دارد و به نظر می‌رسد با تخلیه حباب، نرخ آن واقعی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود اعلام تعطیلی بازارهای ایران قیمت طلا و ارز رکوردهای جدید جابه‌جا کرده‌اند.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که فعالان بازار طلا و ارز می‌گویند که امسال برخلاف هرسال که بازار در ایام سوگواری امام حسین (ع) راکد و بدون مشتری بود، نگرانی از افت بیشتر ارزش ریال و انتظارات تورمی باعث شده است که تقاضای قابل توجهی به بازار ارز و طلا سرازیر شود.

به جز افزایش تقاضا امیدها به احیای برجام رنگ باخته و حالا سایر طرف‌های گفتگوی وین از احتمال شکست جو بایدن در مذاکرات احیای برجام می‌گویند.

در ایران هم به نظر می‌رسد کابینه ريیسی با پیش‌فرض تداوم تحریم‌ها چیده شده‌اند. هرچند که هنوز مشخص نیست ريیس‌جمهوری دولت سیزدهم با استقرار تیم وزارت خارجه‌اش چه تصمیمی برای گفتگوهای وین بگیرد.

از سمت دیگر تحولات سیاسی افغانستان و مسلط شدن طالبان به این کشور، نگرانی‌ها را برای یکی از بزرگترین بازارهای ایران یعنی افغانستان افزایش داده است.

پیش از این حجم ارزآوری ایران از بازار افغانستان حدود سه میلیارد دلار برآورد شده و حالا با تسلط گروه‌های سیاسی افراطی در این کشور، نگرانی‌های جدی برای فعالیت تجار ایرانی در بازار افغانستان وجود دارد.

به جز این همچنان تکلیف بازار ارز هرات به عنوان یکی از مهم‌ترین کانال‌های نقل و انتقال ارز ایران نامشخص است.

تمام این معادلات به علاوه رشد قابل توجه نقدینگی که در آخرین گزارش بانک مرکزی 39.4 درصد اعلام شده، بهای دلار را افزایش داده است.

به گونه‌ای که حالا بهای دلار به مرز 27 هزار تومان رسیده است و دیروز با سقوط کابل ساعاتی در کانال قیمت 27 هزار تومان معامله شد.

دیگر عامل تعیین‌کننده در بازار طلا یعنی قیمت جهانی این فلز ارزشمند دوباره اوایل هفته جاری صعود شتابان قیمت را تجربه کرد.

هر اونس طلا که بهای آن تحت تاثیر اعلام نرخ بیکاری امریکا تا 1730 دلار ریزش کرده بود دوباره با تضعیف 0.4 درصدی دلار، صعودی شده، چرا که تقاضای خرید طلا با سایر ارزها افزایش داشته است.

هم اکنون بهای هر اونس طلا به 1774.2 دلار رسیده است و قیمت هر گرم طلا 18 عیار را به یک میلیون و 137 هزار تومان رسانده است.

بهای هر قطعه سکه طرح جدید هم 11 میلیون و 914 هزار تومان و هر قطعه سکه طرح قدیم 11 میلیون و 278 هزار تومان اعلام شده است.

این در حالی است که با وجود افزایش قیمت سکه، حباب آن کاهش داشته و حباب سکه طرح جدید 537 هزار تومان و حباب سکه طرح قدیم فقط 24 هزار تومان است.

برای تحلیل دقیق‌تر بازارهای مالی گزارش اولین سیگنال‌های خاندوزی به بازارها را مطالعه کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد