همتی: حذف ارز 4200 نباید به مردم آسیب بزند

همتی: حذف ارز 4200 نباید به مردم آسیب بزند

رییس کل بانک مرکزی گفت: بازار ارز با روند کاهشی روبرو می شود و جو روانی بازار گاه موجب تلاطم ارز می شود اما معتقدم نرخ دلار به زیر 20 هزار تومان خواهد رسید.

ایرنا: رییس کل بانک مرکزی گفت: بازار ارز با روند کاهشی روبرو می شود و جو روانی بازار گاه موجب تلاطم ارز می شود اما معتقدم نرخ دلار به زیر 20 هزار تومان خواهد رسید.

عبدالناصر همتی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: تغییر در بازار ارز بیشتر روانی است و انتظارات بالا و پایین می شود. مسوولان باید در اظهارات خود مراقبت کنند و جو روانی بر بازار حاکم است که برگرفته از مسايل سیاسی و تحریم و مسايل خارجی است. انتظارات تعدیل و مثبت می شود و قیمت ارز به زیر 20 هزار تومان هم خواهد رسید.

وی ادامه داد: نگران رشد نقدینگی بودیم و تلاش داریم رشد نقدینگی منطقی باشد. به سرکوب نرخ ارز اعتقادی ندارم، اما انتظارات تعدیل خواهد شد و نرخ ارز به زیر 20 هزار تومان می‌رسد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: پس از بازگشت از سفر شیراز به محض اطلاع از ماجرایی که برای بعضی از مهاجران و مشتریان شبکه بانکی در خصوص اخذ کد شهاب اتفاق افتاده بود، دستور تمدید مهلت یک ماهه به بانک ها ابلاغ شد. کد شهاب همان کد ملی (اشخاص حقیقی) یا شناسه ملی(اشخاص حقوقی) و کد فراگیر(اتباع خارجی) است که براساس مصوبات شورای عالی مبارزه با پولشویی اخذ این کد اجباری است که افرادی که تراکنش بانکی دارند هویت شان نزد بانک ها روشن باشد.

همتی توضیح داد در خصوص قانون جدید چک در جلسه کمیسیون اصل 90 و کمیسیون اقتصادی توضیح دادیم که این قانون پیچیدگی هایی دارد. درحال حاضر شرایط ثبت، تایید و انتقال چک را به صورت اختیاری فراهم کرده ایم که مردم آشنا شوند و از اوایل سال 1400 اجرای قانون الزامی خواهد شد.

وی اعلام کرد: بانک مرکزی نگران رشد نقدینگی است و تمام تلاش من در این مدت این بود که رشد نقدینگی منطقی باشد.

رییس بانک مرکزی عنوان کرد: فضای بازار سرمایه و ارز متاثر از فعل و انفعالات سیاسی است. اگر به منابع دسترسی پیدا کنیم قدرت بازارسازی بانک مرکزی افزایش خواهد یافت. من معتقد به سرکوب نرخ ارز نیستم، اما معنای این عدم تعدیل نرخ نیست.

همتی گفت: از جمله کسانی هستم که معتقدم دخالت بانک مرکزی در بازار باید هدفمند باشد. سال آینده با تعدیل نرخ و بهبود شرایط سیاسی به تورم هدف نزدیک خواهیم شد. البته توجه کنید که نمی توان به متغیرهای کلان اقتصادی به صورت منفرد نگاه کرد.

وی ادامه داد: قیمت گذاری تولیدات و کالاهای با دوام به نرخ ارز حساس است. مردم عزیز کشورمان بدانند که شرایط قبلی را گذرانده ایم و شرایط سخت قبلی تکرار نخواهد شد.

همتی یادآور شد: اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز است به هیچ وجه صحیح نیست و تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است. طی سال گذشته 15 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تامین کردیم که 7 میلیارد دلار از آن از ذخایر بانک مرکزی بوده است. امسال نیز بخشی از نیازهای دولت را از ذخایر بانک مرکزی تامین کردیم.

رییس بانک مرکزی تصریح کرد: ارز در بازار آزاد 23 هزار تومان است. اگر بخواهید ارز ٤200 را بردارید به طور طبیعی نتیجه اش رساندن آن به 23 هزار تومان است.

وی افزود: مردم باید بدانند الان کنجاله، ذرت، روغن، سویا با ارز 23 هزارتومانی نیست با ارز بین 9 تا 13 هزار تومانی است.

به گفته همتی، مرغی که الان 22 هزار تومان است با ارز 23 هزار تومانی نهاده ها دیگر 22 هزار تومان نمی شود
باید با تدبیر این کار انجام شود که شوک قیمتی به جامعه وارد نکنیم. من به این دلیل با حذف ارز ٤200 تومانی مخالفم.معتقدم باید آثار تورمی آن را در نظر بگیریم و اثر القایی این افزایش قیمت در سایر اقلام را هم باید ببینیم.

وی گفت: اگر ٤0 هزار تومان میخواهیم به مردم بدهیم 80 هزار تومان به هزینه هایشان اضافه نکنیم.

رییس کل بانک مرکزی در واکنش به مسدود شدن کارت های بانکی اتباع افغانستان در کشور توضیح داد: از شیراز که برگشتم متوجه این موضوع شدم. این مسيله به دلیل بی تدبیری برخی بانک ها بود. از بانک ها درخواست کردیم از همه اتباع بخواهند کدی که وزارت کشور به آنان داده ارايه کنند. از 6 بهمن اعلام کردیم که اگر مخاطبی در ساتنا هویت نداشته باشد نقل و انتقال انجام نمی شود. دو بانک بودند که اینکار را کردند و بلافاصله دستور دادم این موضوع یک ماه به تعویق افتد و امیدوارم با ارايه کد شناسایی اتباع، این مسيله حل شود.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد