تفاوت قیمت‌ سیمان در بورس و بازار چقدر است؟

تفاوت قیمت‌ سیمان در بورس و بازار چقدر است؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرده که قیمت سیمان در بازار نسبت به هفته گذشته کمتر شده است اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که قیمت سیمان در کف بازار هنوز با قیمت‌های اعلامی فاصله دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به نقل از سکاندار این وزارتخانه، اعلام کرده که با اجرای برنامه سه ماهه، قیمت سیمان متعادل شده و در بازار نسبت به هفته گذشته کاهش یافت. این ادعا در حالی مطرح شده است که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که قیمت سیمان کف بازار هنوز به قیمت‌های اعلامی نرسیده است و هر پاکت سیمان حدود 31 تا 33 هزار تومان به‌ازای هرپاکت و سیمان فله هم حدود 500 تومان درب کارخانه قیمت دارد.

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت سه‌شنبه هفته گذشته (23 شهریورماه) در نشست با انجمن‌ها، تشکل‌ها و فعالان حوزه تولید سیمان و در جلسه ویديوکنفرانسی با تولیدکنندگان سیمان که در محل این وزارتخانه برگزار شد، اعلام کرد: در حال حاضر موضوعاتی همچون حمل‌ونقل، کاهش قیمت تمام شده، پروژه‌های افزایش بهره‌وری و تامین سوخت زمستانی از جمله برنامه‌هایی است که برای صنعت سیمان در دست پیگیری داریم.

وی تاکید کرد: تا دو هفته آینده نیز بر بازار سیمان متمرکز خواهیم بود و همه خرده ‌فروشان و عاملان فروش سیمان وارد سامانه تجارت و بورس می‌شوند تا در بورس و در حوزه عمده‌فروشی و خرده‌فروشی به یک روال معقول دست یابیم. تمامی عرضه‌کنندگان بایستی در قالب این سامانه فعالیت کنند، وگرنه اجازه خرید و فروش نمی‌یابند.

وزارت صمت: قیمت سیمان در بازار نسبت کاهش یافت

روز یکشنبه ( 28 شهریورماه) نیز وزارت صمت از برگزاری جلسه دیگر به صورت ویديو کنفرانسی با روسای سازمان‌های صمت و مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استانی با موضوع بررسی مسايل مرتبط با صنعت سیمان خبر داد که براساس آن سکاندار این سازمان گفته است: تمامی فعالان صنعت سیمان مکلف به ثبت نام در سامانه جامع تجارت و ثبت اطلاعات خرید و فروش در سامانه افق هستند. موضوع سیمان در قالب یک برنامه سه ماهه بصورت مداوم رصد و پایش خواهد شد.

فاطمی امین تاکید کرد: به صورت کلان برای تعدیل قیمت سیمان به موفقیت‌های خوبی رسیده‌ایم. قیمت سیمان در بورس با اجرای این برنامه متعادل و قیمت سیمان در بازار نسبت به هفته گذشته باز هم کمتر شده است.

به گفته وی در حال حاضر قیمت سیمان به صورت پاکتی به زیر 25 هزار تومان رسید و قیمت سیمان فله هم حدود 18 هزار تومان ارزان‌تر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: استان‌ها بایستی بیشتر از این پای کار بیایند و کار به صورت ویژه مورد توجه واقع گردد.

وی با بیان اینکه عرضه سیمان در بورس تجربه خوبی بوده است، گفت: کارها باید با جدیت هر چه بیشتر دنبال شود و انتظار دارم تمامی پروژه‌ها از جمله 19 پروژه نظام توزیع و پوشش کالا در سامانه با قدرت ادامه یابد.

قیمت امروز سیمان در بازار

ادعای کاهش چشمگیر قیمت سیمان در حالی مطرح است که سیمان در سطح بازار با افت قیمت نسبت به زمان‌های اوج که تا 100 هزار تومان و پس از آن تا 45 هزار تومان هم کاهش یافت، مواجه شده اما هنوز به نرخ‌هایی که اعلام می‌شود، نرسیده است.

رصد معاملات امروز سیمان در بازار نشان می‌دهد که سیمان فله‌ای در تهران به ازای هر کیلوگرم 565 تومان، با احتساب کرایه حمل (که حدود 65 هزار تومان است) معامله شده است و از درب کارخانه 500 تومان تهیه شده است. هر پاکت سیمان نیز با قیمت 31 تا 33 هزار تومان به فروش می‌رسد که معادل 620 تا 660 هزار تومان به ازای هرتن برآورد شده است. به نظر می‌رسد قیمت 25 هزار تومان اعلامی برای هر پاکت، درب کارخانه و بدون احتساب ارزش افزوده و هزینه حمل‌ونقل اعلام شده است.

قیمت سیمان در بورس

این درحالی است که آمار معاملات امروز بورس کالا نشان می‌دهد که به عنوان نمونه سیمان تیپ 1-425 عرضه شده توسط سیمان ارومیه با قیمت پایه 349 تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شده که برای 300 هزار تن مورد تقاضا و عرضه شده، برابر 104 میلیون و 970 هزار تومان ثبت شده است. یا بطور مثال سیمان تیپ دو سیمان هرمزگان با قیمت 379 تومان عرضه شده است.

در حقیقت قیمت سیمان در بورس کالا امروز اغلب بین 345 تا 379 تومان و در موارد محدود 384 تومان به ازای هرکیلوگرم عرضه شده که معادل 345 هزار تومان تا 379 هزار تومان بوده است.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار حوزه صنایع و معادن را در صفحه صنعت و معدن تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد